Nakon što je u medije dospio nacrt rezultata istrage o nesreći na trajektu "Lastovo", u kojoj su poginula tri njezina pomorca, oglasila se i Jadrolinija. Navode iz istrage, prema kojima je za tragediju odgovoran predsjednik Uprave David Sopta, nazvali su neobjektivnim. Tvrde da se dovodi u pitanje cijeli sustav i ugrožavaju svi hrvatski brodari. Sindikati, pak, potvrđuju navode iz istrage da Jadrolinija nije uspostavila sustav upravljanja sigurnošću na svojim brodovima. Sve je komentirala i politika.
Prema Jadroliniji, Ministarstvo mora prometa i infrastrukture plasiranim je nacrtom izvješća o nesreći na trajektu "Lastovo" ozbiljno dovelo u pitanje vjerodostojnost dokumentacije koju izdaje Hrvatski registar brodova. A to će, stoji među ostalim u priopćenju, na međunarodnom brodarskom tržištu ugroziti i otežati poslovanje svih hrvatskih brodara kojima je dokumentaciju izdao HRB.
Da izvješće Ministarstva baca sumnju na njihov rad, nisu željeli komentirati u Hrvatskom registru brodova. U telefonskom razgovoru poručuju - pripremamo odgovor na osnovi analize nacrta koju smo napravili. Sindikati dodaju da nacrt Ministarstva potvrđuje ono o čemu dugo govore, a to je da Jadrolinija nema sustav upravljanja sigurnošću. Za njega je, pak, ponavljaju, odgovoran predsjednik uprave brodara.
- Ako procedure ne postoje, onda ih se pomorci ne mogu pridržavati. Posebno je tu značajno što je predsjednik Uprave onaj koji je odgovoran po sistematizaciji radnog mjesta za uspostavljanje i provedbu sustava upravljanja sigurnošću, za tehničko održavanje brodova, sve su to njegove ključne odgovornosti i s pomoraca je tu skinuta sva odgovornost, rekao je Antun Aljinović, Sindikat pomoraca Hrvatske za Jadroliniju.
Ministarstvo danas bez očitovanja, no na jučerašnje pitanje je li formom nacrta ostavljena mogućnost izmjena bitnih za istragu, ministar odgovara.
- Kao ministar nemam uvida u ni nacrte ni ono što samo povjerenstvo radi unutar ministarstva. Ponavljam, vidjet ćemo kada dođe konačno izvješće, kad ono bude potpisano, kada bude službeno, što onda ćemo činiti dalje, istaknuo je ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković.
Oporba je priopćenje Jadrolinije u kojem se tvrdi da je izvješće o nesreći "Lastova" neobjektivno dočekala kritikom i porukom kako je riječ o pokušaju zataškavanja, Most najavljuje interpelaciju, a iz DP-a poručuju kako paniku ne treba dizati, no mora biti sudskog i političkog epiloga.
Petrov (Most): Pokrećemo interpelaciju o stanju u Jadroliniji
Predsjednik Mosta
Božo Petrov najavio je da pokreću interpelaciju o stanju u Jadroliniji i odgovornosti ministra prometa
Olega Butkovića.
- Smatramo da Hrvatski sabor treba donijeti odluku kojom će obvezati Vladu da zbog tragedije na Lošinju i ukupnog stanja u Jadroliniji treba smijeniti i Nadzorni odbor i Upravu Jadrolinije. Usto, tražimo da Hrvatski sabor donese odluku kojom će Vladu i ministra Butkovića definirati odgovornima za stanje i događaje u Jadroliniji, najavio je šef Mosta.
Kako je objasnio, to treba raditi Sabor jer je najviše zakonodavno tijelo koje imenuje Vladu i kojemu Vlada treba polagati račune, jer Hrvatski sabor nije ispostava Vlade, kako su oni posložili u svojoj odluci.
Njegov stranački kolega
Marin Miletić dodaje da ne žele da se sve baci pod tepih nego žele ozbiljnu raspravu o stanju u Jadroliniji i traže političku odgovornost ministra Butkovića, a ne da se pronađe 'neki mali Pedro da visi i da poslije toga opet nitko nije kriv i svi budu sretni'.
- Sve glave koje su odgovorne prođu lišo, a nama je dosta takve Hrvatske, želimo odgovornu državu, poručio je Miletić.
- Želimo Hrvatsku u kojoj će se voditi odgovorna politika i u kojoj predsjednik Uprave
David Sopta nije uspostavio sigurnosni sustav, što je trebao, pa, ističe 'prijatelju, trebao si biti najuren još jučer'.
Šef Odbora za promet S. Mlinarić (DP) najavljuje tematsku sjednicu
Predsjednik Odbora za promet,
Stipo Mlinarić (DP), kazao je da još nije dobio nikakvo izvješće DORH-a, ali kada ga dobije, najavljuje sazivanje tematske sjednice i pozivanje svih koji trebaju dati odgovore o nesreći u kojoj su izgubljena tri ljudska života.
- To mora imati i kazneni i sudski, ali i politički epilog. U imena u ovom trenutku ne ulazim tko je kriv dok ne dobijem službeni nalaz, ali netko za to mora odgovarati, istaknuo je.
Mlinarić nije htio komentirati najnovije očitovanje Jadrolinije, samo je kazao da ne treba dizati paniku, dodavši da treba imati na umu koliko ljudi dnevno pogiba na cestama i da se nesreće uvijek događaju.
- Jadrolinija je ove godine, prevezla milijune putnika i automobila, nažalost, dogodio se incident sa smrtnim posljedicama, ali sigurnost putnika na moru sigurno nije ugrožena, ocijenio je.
- Inzistirat ću na izvještaju nadležnih institucija o događanjima u toj državnoj kompaniji i netko mora odgovarati, mora biti sudski epilog, kaznena odgovorost, ali i politički epilog, istaknuo je.
Što se najave Mosta tiče da pokreću interpelaciju o Jadroliniji, kazao je da od oporbe to očekuje, da je to legitiman potez, ali da on i dalje čeka izvještaj nadležnih institucija. Ocijenio je i da je rat priopćenjima neprimjeren, pogotovo u ovako teškoj situaciji u kojoj su izgubljena tri ljudska života.
Marković (SDP): Pokušava se skinuti odgovornost s predsjednika Uprave
- Jadrolinija pokušava skinuti odgovornost s predsjednika Uprave, kažu da on kao fizička osoba ne može biti odgovoran, da može biti odgovorna samo Jadrolinija i pokušavaju se izvući iz problema, komentirala je
Ivana Marković (SDP) priopćenje državnog brodara.
Ocijenila je da očito 'gledamo rat unutar HDZ-a, rat između bilo premijera, predsjednika skupštine, odnosno ministra i Uprave, da zapravo ne znamo tko s kim ratuje, ali najvažnije je da se zbog toga ugrožava sigurnost putnika'.
Poručila je da i predsjednik Skupštine, odnosno, ministar i predsjednik Uprave daju ostavke te da, kada bismo živjeli u normalnoj državu, ostavke su morali dati odmah nakon nesreće.
- Sve ovo što se dalje dešava je zapravo njihova odgovornost, a mi putnici, svi otočani, svi oni koji koriste brodove moraju biti sigurni da su brodovi ispravni, a odluke koje su se donosile unutar uprave i Jadrolinije tome ne idu u prilog, ustvrdila je.
Marković je tvrdnje Jadrolinije da se objavljivanjem nacrta izvješća nanosi šteta tvrtki, prokomentirala riječima da se o poslovanju javne tvrtke treba raspravljati jer trećinu prihoda dobivaju iz sredstava građana, što svima, pa i njoj kao otočanki daje za pravo da o tome raspravlja, pita kako se troše novci.
- Takva rasprava i transparentnost rada može samo pridonijeti da ta tvrtka radi što bolje, istaknula je, dodavši da sadašnje stanje kod otočana potiče nelagodu i nesigurnost.
Problematičnim smatra i to što je u rebalansu proračuna 2,8 milijuna eura 'skinuto' sa stavke sigurnost prometa i dodala je da je podnijela amandman da se ta stavka podigne za pet milijuna eura pa je, kaže, baš zanima hoće li ga Vlada prihvatiti i kako će objasniti da to ne treba.
Živković (Možemo): Butković gura problem pod tepih
Marin Živković (Možemo!) u slobodnom govoru u Saboru kazao je siguran da je nacrt završnog izvješća o istrazi u predmetu pomorske nesreće broda Lastovo pušten u javnost jer postoji izuzetno snažan pritisak da se dio činjenica 'olabavi' jer ako činjenice pokazuju odgovornost Uprave Jadrolinije, kaže, tim gore po činjenice.
Podsjetio je i kako je Uprava rekla da je nacrt tog izvješća 'problematičan' poručivši kako on smatra da je Uprava Jadrolinije ta koja je problematična.
Naveo je i da se ono što su pročitali u nacrtu izvješća poklapa s onim što su na tematskoj sjednici u Saboru o Jadroliniji pričali predstavnici sindikata. Podsjetio je kako su oni na toj sjednici tvrdili da se predsjednik Uprave s njima nije htio niti sastati, a da su uporno upozoravali na sustav upravljanja sigurnosti.
- Ministar Butković šutke gleda kako se ovo događa, Sopta je još na dužnosti a nitko ne preuzima odgovornost za loš sustav sigurnosti u Jadroliniji, za katastrofalno stanje flote te u konačnici za stanje brodogradnje i znanja povezanih s tim sektorom, upozorio je.
Smatra kako ministar Butković, umjesto da kaže kako ga zabrinjava to izvješće i da će hitno početi rješavati nedostatke u sustavu upravljanja sigurnosti, on ga pokušava gurnuti 'pod tepih'.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!