09:20 / 03.03.2020.

Autor: M.Milas, N.Jelavić,Z.Štimac/DJH/HRT

Na tržištu nam se nude (samo) uređaji koji kratko traju?

-

-

Foto: - / -

Hrvatska eurozastupnica Borzan predstavila je projekt: „Jesu li uređaji proizvedeni da se pokvare odmah nakon isteka jamstva?" i „Kako povećati trajnost uređaja koje kupujemo i zaštiti potrošače?".
U emisiji "Dobro jutro, Hrvatska", u rubrici "Svi smo mi potrošači" govorilo se o trajnosti uređaja koje kupujemo. Građani se ponajviše žale na trajnost mobitela, perilica za rublje, televizora i usisavača.

U anketi smo vas pitali: Koji je rok u kojem su nam na servisu/kod majstora dužni popraviti kućanski aparat? Mislite li da se uređaji danas brže kvare nakon isteka jamstva? Odgovore poslušajte u videu.


O programiranim kvarovima elektroničkih uređaja već se dugo govori. Iako je današnja tehnologija uznapredovala, uređaji više ne traju kao oni proizvedeni 70-ih ili 80-ih godina. Prošli tjedan Hrvatska eurozastupnica Biljana Borzan održala je konferenciju u Kući Europe. Predstavila je svoj novi projekt pod nazivom: „Jesu li uređaji proizvedeni da se pokvare odmah nakon isteka jamstva?" i „Kako povećati trajnost uređaja koje kupujemo i zaštiti potrošače?".

- Istraživanje je pokazalo da se većina aparata pokvari između 2. i 4. godine rada, što otprilike odgovara jamstvenom roku za većinu uređaja. Samim time se teorija da se uređaji programirano kvare u jedno određeno vrijeme, u stvari na jedan posredan način se potvrđuje, kazala je Borzan.

Biljana Borzan zagovara prihvaćanje europske direktive koja bi sve članice EU-a obvezala na zakonsko reguliranje programiranog kvarenja elektronike. U nekim državama članicama, takav zakon već je uveden.

- Ja sam imenovana izvjestiteljicom moje grupacije, za izvješće o programiranom kvarenju uređaja gdje ćemo mi kao parlament definirati što tražimo od komisije, da se izmjene zakoni kako bismo do kraja ovoga mandata imali situaciju da se ova praksa prekine i da ustvari kupac dobije najbolju kvalitetu za onu cijenu koju daje, kazala je Borzan.

Tvrdi kako je bitno da uređaji traju što dulje radi zadovoljstva potrošača, ali i očuvanja okoliša. Jer kupnjom svakog novog uređaja, baca se stari i tako se stvara nepotrebni glomazni otpad.

Stručnjak za popravak kućanskih aparata Vedran Krček tvrdi pak kako nije nužno da se uređaji kvare nakon isteka jamstva, ali je neosporno da se štedi na kvaliteti materijala od kojih su uređaji napravljeni.

-Limovi su tanji i plastične su kade umjesto inoxa i tako se štedi. Svi vam se podjednako kvare, samo su neke stvari danas možda manje isplative nego prije za popraviti. S obzirom na to da je aparat nekad imao duži vijek trajanja, i što su bez obzira dijelovi bili skupi pa bih ja popravio i aparat bi radio još 10 godina minimalno, a sada to ne možete garantirati da će raditi sljedećih 10 godina. Ne znate da li će nešto drugo raditi, jer nisu toliko kvalitetni kao nekada, kazao je Krček.

Današnji uređaji brže se kvare, kako bi potrošači u kratkom razdoblju kupili nove, i tako proizvođači povećavaju svoju zaradu. Ali ovakvo postupanje nije prošlo neprimijećeno, i građani su svjesni ovoga problema.


O (kratko)trajnosti uređaja koje kupujemo, u studiju su govorili gosti: Vedrana Filipović-Grčić, načelnica sektora tržišne inspekcije iz Državnog inspektorata i Sanja Keretić, Varaždinski potrošač.

- Potrošači se najčešće javljaju s pitanjima ako imaju uređaj koji je još pod jamstvom i ako dođe do kvara tog uređaja, u kojem roku je servis dužan otkloniti taj kvar, kazala je Keretić i dodala da je to jedna "caka", da se radi o razumnom roku koji nigdje nije propisan brojem dana. Pa se zbog raznih razloga zna dogoditi da taj popravak traje i do 60 dana. Što je za primjerice obitelji s malom djecom - veliki problem.

- Nažalost taj rok za popravak nije propisan zakonom o obveznim odnosima - radi se o razumnom roku. No postavlja se pitanje što je taj razuman rok. Nekada je rok bio od 45 dana, a taj rok više nije propisan. No potrebno je napomenuti da bi u takvim situacijama potrošač imao pravo i na tzv. popravljanje štete. To znači da on ima pravo na kompenzaciju za ono razdoblje u kojem je bio lišen uporabe proizvoda, kazala je Filipović-Grčić.

Cijeli razgovor, u koji su se s pitanjima uključili i gledatelji, poslušajte u videima.



Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!