13:40 / 26.05.2021.

Autor: Dobro jutro, Hrvatska

Nema sunca? Evo kako nadomjestiti vitamin D, ali bez pretjerivanja!

Najpoznatiji izvor D vitamina: ulje bakalara, sve plave ribe, žumanjak...

Najpoznatiji izvor D vitamina: ulje bakalara, sve plave ribe, žumanjak...

Foto: Ilustracija / Shutterstock

U vrijeme pandemije, naučili smo koliko je vitamin D važan za naše tijelo, kao i koliko ga je teško dobiti. Olja Martinić, nutricionistkinja i dijetetičarka, kaže kako se zadnjih godinu i pol znatno poboljšalo znanje o vitaminima, pogotovo o onim anti-upalnim.

 - Vitamin D dobijemo uglavnom preko sunca. Ako se preko godine umjereno izlažemo suncu, možemo skupiti dovoljno D vitamina, a ako tome dodamo količinu unesenu putem hrane, trebalo bi biti dosta - trebamo ga jako malo, nekih 5 mikrograma dnevno. Ako ga nemamo dovoljno, skloniji smo brojnim infekcijama, pogotovo virusnim. Treba izmjeriti razinu D vitamina u svom serumu, a nakon toga, ukoliko je potrebno, treba ga nadoknaditi, objasnila je Martinić za "Dobro jutro, Hrvatska".

Kaže kako je najpoznatiji izvor D vitamina ulje bakalara, zatim sve plave ribe, a isto tako žumanjak jajeta i nešto manje meso. Dodaje kako postoje i manji izvori vitamina D koji su biljnog podrijetla, poput gljiva i batata.

- Međutim, tog D vitamina je znatno manje nego onog animalnog. Danas imamo čak i neke proizvode koji su namijenjeni vegetarijancima, gdje je D vitamin ekstrahiran iz određenih vrsta lišajeva, priča Martinić.

Kaže kako je moguće i pretjerati s unosom vitamina D.

- To se sada dogodilo u ovo vrijeme kada su ga ljudi samoinicijativno uzimali, a s druge strane nisu poštivali upute koje se nalaze na deklaracijama. Veće količine D vitamina su jako opasne, i pojavljuju se u serološkim pretragama pa ih možemo vidjeti – poput povećanih bjelančevina u urinu, i drugih parametara koji mogu ukazati na to, kaže Olja i dodaje kako su prvi simptomi pretjeranog unosa D vitamina gubitak apetita i mučnina, uslijed čega je potrebno odmah prestati s uzimanjem.

Olja dodaje kako je doručak važan radi postizanja energije potrebne za svaki dan, kao i radi regulacije inzulina koji je ujutro najviša.

- Doručak treba odgovarati dnevnim aktivnostima. Treba ga prilagoditi onome što nas očekuje u toku dana. Za studente, djecu, sportaše, školarce, doručak je izrazito bitan jer neće imati dovoljno energije za rješavanje svojih dnevnih obaveza, zaključuje.


Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!