Odluku o polijetanju i odlasku na destinaciju donosi pilot na temelju meteoroloških uvjeta i izvješća koja su mu dostupna prije leta, kazao je u središnjem Dnevniku HTV-a Doris Novak sa Zavoda za aeronautiku na Fakultetu prometnih znanosti. Naglasio je da je za letenje vrlo problematična gusta magla i u tim slučajevima se trebaju izbjegavati oni letovi koji se odvijaju po pravilima za vizualno letenje.
Avionska nesreća dogodila se jučer kada su turski zrakoplovi Air Tractor, letjeli iz Rijeke prema Zagrebu. Okrenuli su se zbog magle. Jedan je uspio sletjeti u zračnu luku na Krku, a drugi se, nažalost, srušio.
Procjenu o letu donosi pilot
Pilot procjenjuje može li se let započeti, nastaviti i sigurno sletjeti, kazao je Novak. Ako se let ne može nastaviti postoji protokol za let na alternativne aerodrome, povrat itd., što vjerujem da piloti koji planiraju takav let u malo zahtjevnijim vremenskim uvjetima uzimaju u obzir.
- Dakle potrebno je imati aktualnu meteorološku situaciju i podatke da bi se moglo letjeti. Ako se ne može sletjeti onda postoji protokol po kojemu se nastavlja dalje, dodao je Novak.
Gubitak komunikacije i kontrola leta
Ako se pak izgubi komunikacija, u avionu se nalazi uređaj koji kontroli letenja daje podatke na kojoj visini se avion nalazi, a postoji i neki njegov identifikacijski broj, kazao je Novak i dodao da kontrola letenja ima svoje protokole po kojima postupa.
Ako avion nestane s radara, kontrola letenja ima svoje protokole. Novak ističe da nestanak aviona ne znači nužno nesreću, već će on možda sletjeti na alternativni aerodrom, pa će se pilot javiti telefonom i slično.
Vizualno i instrumentalno letenje
Govoreći o tome koliko je gusta magla problematična za letenje Novak je naglasio da se u tom slučaju svakako trebaju izbjegavati oni letovi koji se odvijaju po pravilima za vizualno letenje. Objasnio je da pilot u vizualnom letenju treba cijelo vrijeme vidjeti orijentire, kao što su npr. automobili, ceste, potoci, rijeke i slično.
- Ako nema vidljivih orijentira, tada se let ne smije nastaviti po pravilima za vizualno letenje. Mora se preći na pravila za instrumentalno letenje, kazao je Novak.
Pojava iluzija u letenju
Postoje i situacije kada pilot prelazi s vizualnog letenja ako npr. avion naglo uđe u oblak, tada se, kaže Novak, može dogoditi pojava iluzije - odnosno pilot ima osjećaj da je u nekom drugačijem položaju u odnosu na zrakoplov.
- Ima osjećaj da je u nagibu pa će ispravljati nagib, a zapravo leti horizontalno i dovede sam sebe, odnosno zrakoplov, u nepravilni položaj. Različiti su čimbenici, ali pojava iluzija koja je imala za posljedicu nesreću zrakoplova je nažalost poznata u svijetu zrakoplovstva, dodao je.
U zahtjevim uvjetima pogreška nije dozvoljena
Air Tractor je, tvrdi, avion koji je siguran za letenje ako ima sve certifikate, ako je pregledavan i ako s njim upravlja školovoana osoba.
- Hrvatska koristi zrakoplove Fireboss u protupožarnoj eskadrili, 855. eskadrili 93. krila Hrvatskog ratnog zrakoplova za gašenje požara. Ti zrakoplovi su se pokazali kao vrlo učinkoviti. Međutim, u uvjetima kada je temperatura zraka ljeti visoka, dolazi do toga da se samim zrakoplovima degradiraju performanse, dakle mogućnost penjanja, zaokreta itd. Fireboss kada uzima vodu može postati 3 tone teži. U tim uvjetima piloti funkcioniraju u vrlo uskoj margini gdje zapravo svaka pogreška nije dozvoljena, izjavio je Doris Novak.
Cijeli razgovor pogledajte u nastavku: