Kroz Kanal sv. Ante prošao je ASL FORTUNE, teretni brod najveće nosivosti koji je ikada uplovio u šibensku luku s aluminijem za tamošnju tvornicu. Uplovio je uz asistenciju lučkih pilota već vještih u provlačenju plovećih grdosija kroz klisure kanala.
Teretni "teškaš" prošao je Kanalom svetog Ante. Novi je rekorder po nosivosti. S 13 tisuća tona više od teretnjaka koji se za dokove šibenske luke vezao 2018.
- Dosad najveći teretni brod koji je uplovio u luku Šibenik. Kad kažem najveći, u našoj branši mislimo na nosivost, kaže Marijan Bilić, direktor Luke Šibenik.
- Možda je bio neki par metara duži, iako ni ovaj nije zanemariv. 190 metara je dug, 32 širok i nosivost je 58 tisuća tona, dodaje.
Plovni je ovo put tisućljetne tradicije. A ulaz u grad branio se u srednjem vijeku lancima razapetima između kula s obje strane kanala.
- Oni su zaustavljali brodove da ne mogu ući u šibensku luku. Tako se Turci nisu nikad usudili upravo zbog tvrđava i strateškog položaja krenuti u sam Šibenik, kaže Željko Krnčević, ravnatelj Muzeja grada Šibenika.
Čuvarica kanala iz prošlosti i danas mu je osigurala novu vrijednost.
- Osim što je značajni krajobraz, on je od 2017. ušao u sastav UNESCO-a, s obzirom na to da je tvrđava sv. Nikole proglašena UNESCO baštinom, kaže Anita Babačić Ajduk, ravnateljica Javne ustanove Priroda Šibensko-kninske županije.
Prometna modra magistrala jedini je pravac s postavljenim semaforima u hrvatskom Jadranu.
A utjecaj nautičkog prometa na osjetljivi ekosustav istražuju i znanstvenici. Prate brodove s dvije kamere i broje ih.
- U siječnju bude ne više od 30 - 40 prolazaka dnevno, dok u ljetnom maksimumu bude preko 1500 do 1600 prolazaka svaki dan, kaže Neven Cukrov, znanstvenik na istraživačkoj postaji Martinska Instituta "Ruđer Bošković".
Provlačile su se kanalom i veće grdosije od današnje. No manje nosivosti. I uvijek je to izazov za sve koji sudjeluju u velikim manevrima među klisurama.