13:40 / 22.02.2022.

Autor: V.G./Hina/HRT

Novim tehnologijama do povećanja sigurnosti cestovnog prometa

Promet

Promet

Foto: Slaven Branislav Babic / PIXSELL

Na konferenciji o primjeni suvremenih tehnologija u povećanju sigurnosti cestovnog prometa, održanoj u utorak, raspravljalo se o povećanju sigurnosti vozača i drugih sudionika cestovnog prometa uz pomoć novih tehnologija, kao što je sustav za inteligentu kontrolu brzine vozila.


Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković istaknuo je kako je sigurnost u prometu jedan od ključnih imperativa u planiranju svih projekata, posebice u cestovnom prometu, gdje još je još uvijek previše stradalih.

Elektronička naplata cestarine, sigurnost na crnim točkama

- Kroz aktivnosti Ministarstva stavili smo snažan naglasak na elemente sigurnosti pri realizaciji svih naših projekata, rekao je Butković na konferenciji.

Vlada je kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti osigurala sredstva za sustav elektroničke naplate cestarine, tako da se vozila više neće morati zaustavljati na naplatnim postajama.

Najavio je projekt vrijedan 69 milijuna kuna koji provode Hrvatske ceste u suradnji s MUP-om radi povećanja sigurnosti na državnim cestama, odnosno na 32 tzv. crne točke, gdje su česte teške prometne nesreće.

U provedbi je i razvoj inteligentnih prometnih sustava vrijednosti 118 milijuna kuna, čime će se obnoviti cjelokupna informatička oprema za upravljanje prometom te je uspostavljena nacionalna pristupna točka u Karlovcu za razmjenu prometnih informacija u realnom vremenu.

Glavni ravnatelj policije Nikola Milina istaknuo je da odgovornost u prometu više nije na korisniku, već na kreatoru i upravitelju prometnog sustava.

- Pitanje sigurnosti treba uključiti već u početnim koracima planiranja i projektiranja prometnog sustava, kako bi se već u razvojnim fazama postigli funkcionalnija prevencija prometnih nesreća i smanjenje broja žrtava", kazao je Milina.

Kao važan faktor razvoja sigurnosnih prometnih sustava naveo je ciljanu primjenu suvremenih tehnologija, a jedan od boljih primjera za to su fiksni uređaji za mjerenje brzine vozila.

Za sada u Hrvatskoj ima 300 takvih uređaja, a planira se povećanje tog broja.

Voditelj Službe za sigurnost cestovnog prometa MUP-a Josip Mataija kaže da nisu u potpunosti zadovoljni proteklim planom sigurnosti na cestama jer nisu postigli željeno smanjenje broja stradalih na cestama.

- Ako gledamo prošli nacionalni plan sigurnosti cestovnog prometa, kada smo planirali ostvariti 50 posto ciljeva, sada je ostvareno 44 posto, no idemo u dobrom smjeru, kazao je.

Dugoročni cilj u potpunosti smanjiti smrtnost i ozljede u prometu, srednjoročni je za 50 posto smanjiti smrtnost i teške ozljede, a kratkoročni sadrži detaljnu analizu i izravnu intervenciju u sustav sigurnosti cestovnog prometa.

Avenoso: Sustav za kontrolu brzine smanjit će smrtnost za 20 posto


Izvršni direktor Europskog vijeća sigurnosti prometa Antonio Avenoso predstavio je Intelligent Speed Assistance (ISA), odnosno sustav za inteligentu kontrolu brzine vozila.

Taj bi sustav trebao očitavati znakove na cestama i sukladno njima kontrolirati brzinu kojom se vozilo kreće. Vozač. naravno. to može ugasiti, ali će ga sustav i dalje upozoravati da je prekoračio brzinu.

ISA bi trebao smanjiti smrtnost na cestama za 20 posto, povećati interes za hodanjem i korištenjem bicikla, buka i zagađenje bi se smanjilo. a bilo bi i manje kazni za prekoračenje brzine.

Predsjednik Uprave Centra za vozila Hrvatske Goran Pejić upozorio je da 90 posto nesreća nastaje zbog greške vozača pa nove tehnologije u automobilima imaju posebnu važnost jer je njihova zadaća pomoći vozaču u ekstremnim slučajevima na cesti.

Kao pozitivne primjere naveo je uvođenje sustava za održavanje vozila u prometnom traku za teretna vozila te sustav nadzora tlaka u pneumaticima.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!