Prometne gužve jedna su od svakodnevnih briga s kojima se muči velik broj stanovnika Zagreba. Svjesni su toga i u gradskoj upravi, stoga je gradonačelnik sa suradnicima obišao Centar za upravljanje prometom.
U tijeku je zamjena dotrajalih semafora na većem broju velikih raskrižja, u što je dosad uloženo 20 milijuna eura, a još je 10 milijuna predviđeno u proračunu za 2026. godinu.
- Ono što možemo pametnim semaforima je prilagođavati promet u stvarnom vremenu i kada su nekakvi radovi i privremene regulacije, preusmjeravati promet, ili kada su prometne nesreće. Znači, reagirati na nekakve nepredviđene događaje. Ono što je cilj i korist za građane to je da će cijeli sustav u gradu Zagrebu biti protočniji. I ono što je isto tako bit to je da će se staviti prioritet na javni prijevoz, rekao je Tomislav Tomašević, gradonačelnik Zagreba.
Od 487 semaforiziranih raskrižja na novi sustav povezano 161
Istaknuo je da je trenutačno na fizički i digitalni sustav tog Centra od 487 semaforiziranih raskrižja u Zagrebu, povezano njih 161. Do kraja godine očekuje da će ih biti 180, do kraja siječnja 2026. trebalo bi ih biti 200, a do 2028. očekuje da sva semaforizirana raskrižja u gradu budu spojena na sustav.
Rekao je da su u tih gotovo 200 raskrižja uložili čak 20 milijuna eura, a u proračunu za 2026. za to su predvidjeli 10 milijuna eura.
Prednosti toga su da će se moći pratiti promet u stvarnom vremenu, reagirati na nepredviđene događaje, a cijeli prometni sustav bit će protočniji i poticat će se javni prijevoz.
Tomašević: Zakoni o prostornom uređenju i gradnji su protuustavni
Zagrebački gradonačelnik ustvrdio je da su prijedlozi zakona o prostornom uređenju, gradnji te energetskoj učinkovitosti "protuustavni" jer je Ustavom definirana ovlast jedinica lokalne samouprave da upravljaju svojim prostorom, a ne država.
- Smatram da su zakoni ovako kako su postavljeni, ako ne bude njihovih izmjena, protuustavni jer je Ustavom definirana ovlast jedinica lokalne samouprave da upravljaju svojim prostorom, a ne država, upozorio je Tomašević na redovnoj konferenciji za novinare.
Upitao je kako on može biti odgovoran što neće biti riješena komunalna ili prometna infrastruktura za neke investitore ako oni u Gradu ne mogu definirati dinamiku kojom se šire stambene zone u Zagrebu. Oni onda više nemaju instrumente upravljanja svojim prostorom, i to trebaju građani isto tako znati.
Kaže da građani moraju shvatiti što znače "prozivke na nedonošenje urbanističkih planova uređenja u Zagrebu, koje često možemo čuti od resornog ministra" (Branka Bačića).
- Mi upravljamo gradom i to tako da se zone stambene izgradnje koje se šire po gradu šire postupno i na način da novi stanovi i stambene zgrade imaju svu bitnu društvenu i prometnu infrastrukturu, objasnio je Tomašević.
Podsjetio je da imamo 3000 stanova koje privatni sektor izgradi godišnje u posljednjih 10 godina, te 55 000 praznih stanova prema podacima tog istog resornog ministarstva te je upozorio da je u praznim stanovima, a ne u nedovoljnoj izgradnji stanova, problem cijene stanova.
Upitao je kako će izgledati promet u Zagrebu ako oni u Gradu više ne mogu donositi odluku kada će i kojom dinamikom prihvaćati urbanističke planove uređenja prema kojima investitori mogu graditi stanove.
- Što će biti i kako će izgledati promet ako odjednom imate na 80 lokacija nova naselja sa stambenom izgradnjom bez adekvatne prometne infrastrukture i kako da to tako brzo rješavamo kad imamo zakone koji nam daju zapravo manje instrumente da rješavamo imovinskopravne odnose za gradske prometnice i nerazvrstane ceste, u odnosu na međugradske prometnice, upitao je Tomašević.
- Graditi nova naselja odjednom, a da Grad ne može odlučivati o tome i bez adekvatne prometne infrastrukture, stvorit će prometni kolaps, upozorio je Tomašević.