07:40 / 15.02.2019.

Autor: V.K./HRT

Pelješki most talac pristupnih cesti

Fotografija:Grgo Jelavic/PIXSELL

Fotografija:Grgo Jelavic/PIXSELL

Foto: - / PIXSELL

Hoće li najnovije žalbe na natječaju za prilazne ceste Pelješkom mostu ugroziti projekt i stvoriti probleme s povlačenjem europskog novca?
Hoće li najnovije žalbe na natječaju za prilazne ceste Pelješkom mostu ugroziti projekt i stvoriti probleme s povlačenjem europskog novca, u radijskoj emisiji 'U mreži Prvog' analizirali su dubrovački gradonačelnik Mato Franković, Marica Cikoja Ratkovski iz Hrvatskih cesta i prometni stručnjak Rajko Horvat. 

Mato Franković naglasio je kako je strpljenje došlo kraju te da željno iščekuju nastavak svih ostalih radova koji su nužno potrebni, ali, evo, veseli činjenica da izgradnja samog Pelješkog mosta ide onim tempom kako je to predviđeno.

- Zabrinuti smo zbog svega ovoga što se sada događa. Mislim da moramo nešto napraviti vezano uz Zakon o javnoj nabavi i sve procedure koje postoje u RH. Jedino čime se bave profesionalni žalitelji jest da se žale na natječaj. Na taj način zbog nečega ili iz nekog razloga prolongiraju sam ishod natječaja i zbog toga evo nemamo odabranog izvođača na pristupnim cestama Pelješkom mostu, a i na cesti koja dalje vodi preko Pelješca prema Dubrovniku, ističe Franković i dodaje kako je to već postalo zabrinjavajuće.

- Uistinu dolazimo u situaciju da nam se može dogoditi da se most izgradi, a da cesta ne bude izgrađena, rekao je.

Na pitanje kako stati na kraj profesionalnim žaliteljima i može li se lobirati da se promijeni Zakon o javnoj nabavi da žalbe mogu ulagati samo oni koji su kvalificirani, zato što se sada u praksi događa da onaj koji nema referencije za to da bi mogao sudjelovati u ovakvim natječajima ulaže žalbu. Ispada da se otvaraju male tvrtke koje služe samo tome.

Franković je odgovorio kako to nije problem samo na ovom projektu. To je problem na nizu projekata. - Evo, primjerice, mi imamo jedan projekt koji se već četiri puta vraćao upravo zbog tih profesionalnih žalitelja koji nisu kvalificirani sudjelovati u postupku javne nabave, međutim, mogu ulagati žalbe i slično. Dakle, tu žurno nešto treba mijenjati. Europa ima mnogo bolju praksu u tome i onaj tko sudjeluje u cijelom procesu, ako je ušao u proces natječaja, on se može žaliti i ima pravo žaliti i to je sasvim normalno. Ali je potpuno nenormalno da se žali netko tko nema čak ni mogućnost da sudjeluje u cijelom postupku, ističe Franković. Marica Cikoja Ratkovski istaknula je kako je postupak javne nabave strogo formalan te se mora poštovati Zakon o javnoj nabavi. Taj je zakon dopustio svakom zainteresiranom gospodarskom subjektu da se ima pravo žaliti. Pri tome u postupku žalbe mora dokazati svoj pravni interes. - A to vam je dovoljno da je registriran, recimo da ima u izvatku iz sudskog registra neku od djelatnosti koja je uključena u predmet nabave, rekla je. - Postavlja se pitanje ustavnog prava nekoga da ostvari svoja prava, da dokaže da ima interesa u nečemu, što je teško provesti. Pitam se na koji bi način zakonodavac mogao ograničiti da se to ne događa, naglašava.

Cikoja Ratkovski rekla je kako vjeruje da to neće izazvati velike probleme u dinamici provođenja projekta.
- Kao naručitelj odmah ćemo odgovoriti na žalbu, poslat ćemo svoje očitovanje. Istovremeno ćemo uputiti i požurnicu državnoj komisiji. Naše je dosadašnje iskustvo da državna komisija poštuje požurnice kada je riječ o ovakvim projektima, ističe.
- Ovdje je riječ o žalbi na dokumentaciju o nabavi. To nije žalba ni na kakvu odluku. U ovoj fazi postupak se zaustavlja. Žalba je uložena dan prije našeg planiranog roka za dostavu ponuda. Postupak se zaustavlja dok se ne donese rješenje državne komisije, naglašava Cikoja Ratkovski.
Rajko Horvat ističe kako je očito da je u Hrvatskoj administrativni proces kočnica strateških projekata. - Ovdje nije samo problem Pelješkog mosta kao mosta ili pristupnih cesta kao pristupnih cesta, ovdje su problemi i financije. U planiranom roku moramo iskoristiti europska sredstva koja su dodijeljena za taj projekt i ako to ne bude učinjeno, naravno da novac neće biti dodijeljen. Onda će se pojaviti drugi problem, a to je da se ponovno moramo namiriti iz vlastitih sredstava da bi se projekt proveo, rekao je Horvat i dodao kako Hrvatske ceste tu nisu krive i da postupaju prema svemu onome što je propisano. Na pitanje misli li da će se bez obzira na sve ove zavrzlame na kraju ipak cijeli projekt dovršiti na vrijeme, Horvat je rekao kako će sve ove zavrzlame oko dovršenja projekta pasti na izvođače radova. Oni će biti ti koji će imati velikih problema u stizanju rokova. Franković je istaknuo kako je ozbiljnost koju pokazuje kineska tvrtka u izvođenju radova na Pelješkom mostu uistinu zavidna i da sve ide onako kako smo priželjkivali, a da je jedina bojazan zbog ceste, ali se nada da će i to biti riješeno.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!