Pomoćnika u nastavi premalo, a broj djece kojima je potreban raste

25.08.2025.

13:51

Autor: Pe.F./Studio 4/HRT

Pomoćnik u nastavi
Pomoćnik u nastavi
Foto: Ilustracija / Shutterstock

Uskoro počinje nova školska godina. I dok broj djece kojoj je pomoćnik potreban raste iz godine u godinu, postavlja se pitanje - ima li dovoljno zainteresiranih za posao asistenta? Kakva su njihova materijalna prava? Što se radi na poboljšanju njihovog položaja? 

O svemu tome u emisiji Studio 4 govorila je Nataša Pavičić, predsjednica udruge "Pomoćnici u nastavi".


Najčešće nastaje "gužva" što se tiče potražnje pomoćnika u nastavi kada počne školska godine.


- Zna se koliko djece treba pomoćnika u nastavi, upravo su natječaji za pomoćnika u nastavi u tijeku. Neki pomoćnici odlaze jer su djeca kojima su pomagali završili osnovnu ili srednju školu. Natječaji se raspisuju za sva radna mjesta, no ne znamo hoće li svi pomoćnici dobiti posao, kaže Pavičić.


Problem da se prije početka školske godine ne zna s koliko ljudi se može raspolagati u sustavu prisutan je oduvijek. Pomoćnici nisu stalni, nisu vezani za učitelja ili školu, nego za dijete koje možda sljedeće školske godine neće trebati pomoćnika u nastavi. 


Kada dijete završi osnovnu ili srednju školu, pomoćnik je na tržištu. Da postoji baza podataka, govori Pavičić, znalo bi se koji pomoćnik je na raspolaganju i moglo bi ga se uključiti u sustav.

- Institucije su svjesne toga, ali ne vidim da ima volje za rješavanje problema pomoćnika u nastavi. Financirani smo preko europskih fondova i trebalo bi nam jedno sustavno rješenje - da smo u školskom sustavu preko ministarstva ili na lokalnoj razini kao što je to u određenim europskim zemljama. Ovdje još uvijek postoji veliko pitanje što, kako i gdje s nama, ističe Pavičić.


Praksa je pokazala da svake godine nedostaje pomoćnika u nastavi. Prošle godine je bilo oko 6.000 pomoćnika, a svake godine je potražnja sve veća. 


A što se tiče samoga rada s djetetom, naglašava kako sve ovisi o uputama stručne službe.


- Kada počnemo raditi s određenim djetetom, dobijemo uputstva od stručne službe u smislu podrške koja je za određeno dijete najbolja. Nemamo uvid u dijagnoze, niti smo relevantni tumačiti te dijagnoze. Ono što nam stručna služba kaže, tako radimo. S obzirom na naše edukacije i iskustvo, prilagođavamo se svemu tome, objašnjava Pavičić.


Djeci su veliki oslonac jer su u svakom trenutku uz njih. A kada se naviknu na njih, kaže Pavičić, u školi im na neki način postaju zamjenski učitelji i roditelji.


Cijeli razgovor možete pogledati u nastavku:

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!