16:30 / 18.12.2021.

Autor: Tanja Kuturovac/T.V./Potrošački kod/HRT

Obračun potrošnje vode u zgradama, kako do stvarnog broja potrošača

Ilustracija

Ilustracija

Foto: Dusko Marusic / PIXSELL/HRT

Obračunavanje potrošnje vode u višestambenim zgradama provodi se na dva načina; očitavanjem internih vodomjera ili podjelom ukupne potrošnje na članove domaćinstva. Taj drugi način prevladava u većini zgrada u Karlovcu. U Udruzi za zaštitu potrošača grada Karlovca - Korana stalno dobivaju pritužbe da je taj oblik obračuna - nepravedan jer mnogi nisu iskreni kada je riječ o broju članova njihova domaćinstva.

U višestambenim zgradama - teško je utvrditi koliko osoba doista živi u svakom stanu. Predstavnik stanara taj je koji o tome treba voditi brigu i broj prijavljuje upravitelju.

- Jedan predstavnik koji želi raditi možda može utvrditi točan broj po obiteljima, može dosta toga učiniti, ako je voljan raditi. Ali imate i dosta predstavnika koji nisu voljni raditi, ističe Alen Kristović, predsjednik Udruge suvlasnika stanara grada Karlovca.

Gospođa Radojka Pašić spada u ovu drugu skupinu. U njezinu je ulazu manji broj stanara, uglavnom umirovljenika koji imaju relativno niske mirovine i bitan im je svaki kubik vode da ušparaju, ne da ne bi trošili, nego da ne bi bio rasip vode, kaže ta predstavnica stanara.

U većini zgrada stvari nisu toliko jednostavne

- Određeni dio ljudi stvarno manipulira s ovim stvarima i ne želi prijaviti točan broj. Isto tako nastaje problem kod kućnih ljubimaca, sustanari unutar zgrade smatraju da to nije pravedno, da oni isto vrše potrošnju vode, objašnjava Marina Novaković Matanić, predsjednica Udruge za zaštitu potrošača grada Karlovca - Korana.

- Jesu li ljudi iskreni, je li prijavljuju? Ja ću vam iskreno reći, kad treba smanjiti, odmah zovu, ali kad treba prijaviti više članova morate sami, morate sami jednostavno, proniknuti u to i saznati. Evo, istina živa, kaže Alen Kristović. Svaki suvlasnik zgrade, tj. vlasnik stana prijavljuje članove svojeg kućanstva predstavniku zgrade uz supotpise dvaju suvlasnika.

- U praksi vam je to najčešće da predstavnici to odrađuju, malo gledaju tko se vozi u liftu, tko je novi i onda dođemo do nekakvog rezlutata. Nazovemo vlasnika stana koji konačno onda kaže da, da ima nove podstanare, nisam prijavio itd. Predstavnik mora biti kao neki špijun koji se šeće po haustorima, dodaje Kristović.

Stoga ne čudi što suvlasnici uglavnom nisu zadovoljni obračunom potrošene vode. Gospođi Radojki Pašić nije jasno kako je moguće da su 24 stanara u njezinoj zgradi u jedan mjesec potrošila 116 kubika vode. Ona sama gotovo 10 kubika. Ispada da smo toliko potrošili. Ja trošim vode onoliko koliko mi treba. To je za mene jako puno. I ja jedva čekam da mi ugradimo vodomjere, kaže. 

Prijava stvarnih članova kućanstava nije zakonski propisana

U najvećem upravitelju zgrada, tvrtki Inkasator, upoznati su s problemom obračunavanja potrošnje vode. Mi kao upravitelji, kao pravna osoba koja to provodi, nemamo nadležnost provjere, ističe Andreja Barbarić, direktorica tvrtke "Inkasator".

Predstavnici stanara mogu na mrežnim stranicama Inkasatora provjeriti broj kućanstava u zgradi. Isto tako suvlasnici ga mogu zatražiti, iako mi poštujemo GDPR, ne dajemo imena, ali se može po stanovima evidentirati i prikazati broj prijavljenih članova, dodaje Barbarić. Nedorečeno ostaje što je s kućnim ljubimcima, pranjem automobila i ostalim aktivnostima sustanara koje uključuju vodu. Problem je što to, kao i ono najvažnije - prijava stvarnih članova kućanstva - nije propisano ni jednim zakonom.

- Ja bih apelirala prema državnim institucijama da se ipak sjednu svi skupa i da to bude zakonski potkovano, da se u slijedećim izmjenama zakona ovo svakako uvrsti u zakon, jer jedino na temelju zakona vi možete nekoga i kazniti ako se ne pridržava, poručila je Marina Novaković Matanić.

Drugo je rješenje - ugradnja internih vodomjera, odnosno mjerača potrošnje vode za svaki stan. No to - nije jeftino. Sasvim je sigurno da će uskoro poskupjeti i odvoz otpada, odnosno uvest će se novi sustav naplate na temelju razdvajanja. Mjerna jedinica za naplatu otpada u višestambenim zgradama također je - broj članova kućanstva. Problem bi - bez jasnog zakonskog okvira - mogao eskalirati. 

Bašić: Vodomjeri su rješenje, uz privolu suvlasnika

- Stanar teoretski od ostalih suvlasnika zgrade može tražiti ugradnju vodomjera samo za njegov stan. Za to mu treba dozvola više od polovine suvlasnika i takva odluka mora biti navedena u međuvlasničkom ugovoru zgrade. Potom se angažira tvrtka koja će to provesti i očitavati svakog mjeseca i računi će biti po potrošnji, kazao je Tin Bašić iz platforme Zgradonačelnik. Prema zakonu, dodao je - suvlasnici biraju onoga tko će ih prestavljati. Ako su suvlasnici nezadovoljni radom predstavnika mogu ga smijeniti natpolovičnom većinom.

Vezano za pričuvu kazao je da je praksa da se uzima etalonska vrijednost građenja koju propisuje ministar graditeljstva. Međutim, iznos pričuve prema metru četvornome ovisi isključivo o tome kolike su potrebe zgrade prema planu održavanja. Ako zgrada ima niske troškove preporuča se da iznos pričuve bude dostatan za održavanje u tekućoj godini ali da i ostane novca za buduće projekte, primjerice održavanje garaža koje je skuplje, kazao je.

 

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!