Prof. Horvat: Autocestama nedostaju protokoli i sustavni nadzor

16.08.2025.

10:37

Autor: D.M./HRT

Ljetne gužve na hrvatskim autocestama ponovno otvaraju pitanje sigurnosti i upravljanja prometom. Profesor Rajko Horvat s Fakulteta prometnih znanosti upozorio je u emisiji Studio 4 da su česte nesreće, posebice na A3, pokazatelj nedostatka protokola i sustavnog nadzora na autocestama.

Profesor Rajko Horvat podsjetio je na nedavne teške nesreće na autocesti A3 kod Rugvice. – Ovakva vrsta nesreće više nije pojedinačan slučaj, nego pojavnost za koju treba utvrditi razloge i uvesti protokole kako bi se spriječile, rekao je.

Naglasio je da brzina uvjetuje posljedice prometnih nesreća.

– Ovakve nesreće trebaju zabrinuti, prije svega one koji gospodare cestovnom infrastrukturom. Država je vlasnik većeg dijela autocesta i mora ulagati u sigurnosne sustave, kao što to čini Bina Istra na Istarskom ipsilonu, poručio je Horvat.

Potreba za protokolima i nadzorom


Prema njegovim riječima, u Hrvatskoj ne postoji jasan protokol za vozače koji se moraju zaustaviti u zaustavnom traku.

– Vozači postave trokut, ali se dalje kreću po autocesti i time nastaju najčešće nesreće, nalet na pješaka ili vozača koji je izašao iz vozila. Oni koji gospodare autocestama trebali bi propisati protokole i osigurati nadzor, naglasio je.


Dodao je da sustavnog nadzora nema, osim obhodarskih službi i policije koja nadzire brzinu presretačima.

– Autoceste bi trebale biti objekti s vrlo visokim stupnjem sigurnosti, ali bez sustavnog nadzora to nije moguće, istaknuo je.

Gužve, naplata i propusnost


Horvat smatra da je izgradnja novih traka nužna, posebno na dionici Zagreb–Karlovac–Bosiljevo.


– To je potreba, a ne luksuz. Struktura prometa uvjetuje propusnost, pa čak i s tri trake, ako nema nadzora i discipline, gužve ostaju, upozorio je.


Dotaknuo se i sustava naplate.

– Sustav naplate je forsirana točka koja smanjuje propusnu moć. Ako novi sustav omogući zadržavanje brzine od najmanje 80 km/h, tada će biti učinkovit. Ako se brzina smanji na 40 km/h, gužve će se nastaviti, kazao je.


Problemi u gradovima


Profesor Horvat naglasio je da se slični problemi događaju i u gradovima.

– Nemamo organizirani sustav upravljanja prometom. Rješavaju se samo točkasti problemi koji se potom prenose na susjedna područja, objasnio je.


Kao dodatni problem istaknuo je liberalizaciju taksi službi.

– U Zagrebu imamo veliki broj taksista koji dolaze iz manjih sredina i time stvaraju dodatno opterećenje. Sustav nije uređen i to samo produbljuje prometni kolaps, zaključio je Horvat.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!