Prometni stručnjak: Glavni problem je mala izvjesnost kažnjavanja

31.08.2024.

17:01

Autor: S.M./Studio 4/HRT

Željko Marušić, prometni stručnjak
Željko Marušić, prometni stručnjak
Foto: HRT / HTV

Stanje na cestama u Hrvatskoj je loše po pitanju sigurnosti, kazao je u HTV-ovom Studiju 4 profesor Željko Marušić, prometni stručnjak. Podsjetio je na tešku nesreću u kolovozu na cesti na A1, no dodaje da statistika pokazuje da se stanje u kolovozu ipak nešto smiruje.

- U usporedbi s lanskim kolovozom, do sada je 27 poginutih i nadam se da ih do ponoći neće biti još. To je 10% manje nego lani. Međutim, cjelokupno stanje bi tek sada trebalo biti isto kao što je lani. Ove godine su poginule 163 osobe, kazao je Marušić. 

Napomenuo je da je na našim autocestama i cestama često voze umorni vozači, posebno gospodarskih vozila. Uz standardni posao, kaže, voze još zbog velike potrebe i poslove "na crno". U situacijama kada moraju odmorini krenuti oni ustvari kreću umorni, kazao je.

- S druge strane, zaustavna traka je specifična i to treba kazati i naglašavati. O tome sam dosta puta pisao. Zaustavna traka je samo za zaustavljanje u nuždi - ako ostanete bez goriva, zbog kvara ili problema s gumom vozila. U svakoj toj situaciji vozač snosi odgovornost. To pokazuje loše održavanje vozila i ponašanje prema vozilu, dodao je.

S oprezom treba govoriti o needuciranosti hrvatskih vozača, tvrdi Marušić, jer, kako kaže - čim pređu slovensku granicu, oni postaju educirani. 

Smatra da je u Hrvatskoj glavni problem mala izvjesnost kažnjavanja. Zbog toga, kaže, vozači krše propise. 

- Uvijek sam govorio da više vrijedi jedna kamera nego tisuću edukacija, izjavio je i istaknuo da vozači koji dugo putuju "znaju da ne smiju gubiti vrijeme u Hrvatskoj i da mogu preteći preko pune linije, voziti brzo, jer nema kontrola.  Kada dođu u Sloveniju, voze drugačije".


"Moramo premrežiti kamerama naše ceste"


Sustav policije u Hrvatskoj smatra jednim od boljih sustava, ali smatra da je potkapacitiran. 

- Mnogi vide da naše ceste nisu pod nadzorom. Voze od Zagreba do Splita ili od Osijeka do Zagreba pa do mora a da ne sretnu policijsko vozilo. S druge strane, kamere su rijetke. Mi moramo redefinirati sustav na način da premrežimo naše ceste kamerama. To nije samo pitanje sigurnosti cestovnog prometa, kazao je Marušić i spomenuo potrebnu sigurnost od požara i svih vrsta kriminala.

"Javni promet u Hrvatskoj je prilično zastario"


Govoreći o korištenju javnog prijevoza Marušić ističe da se u zadnjih deset godina broj vozila povećao za više od 50%.

- Vi jednostavno teško možete progurati ili u bocu od litre staviti dvije litre. Dakle, imamo previše vozila. To je s jedne strane problem. S druge strane je problem što i ovaj naš sustav ne održava se dovoljno dobro. Ali on je potkapacitiran zbog toga što nemamo novih kapaciteta, a imamo više vozila. Mi moramo stvarati nove mogućnosti, kazao je i dodao da je javni promet u Hrvatskoj prilično zastario.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!