09:47 / 16.04.2021.

Autor: V.G./Studio 4/HRT/IMS

Rakar o kampanji za Zagreb: Većina nije pronašla poruku koja funkcionira

Marko Rakar

Marko Rakar

Foto: Studio 4 / HRT

Smrću bivšeg gradonačelnika, pravila igre se mijenjaju i svi planovi za kampanje pa čak i odabir kandidata ne odgovara novom odnosnu snaga na terenu, svi su iznenađeni i nitko nije osobito dobro pogodio situaciju. Dogodilo se da je većina kandidata kampanju bazirala na antitezi pokojnom Bandiću. Kad vam nedostaje figurativni neprijatelj protiv kojeg se borite, morate ponuditi drugi sadržaj da bi se dodvorili biračima. Većina se nije prilagodila novoj situaciji niti su pronašli poruku koja funkcionira i rezonira s biračima, rekao je komunikacijski stručnjak Marko Rakar gostujući u emisiji "Studio 4".


Na pitanje je li najjača oporbena stranka prekasno najavila kandidaturu za lokalne izbore, Rakar je rekao:

- Moguće, ali oni su imali svoje vlastite izazove koje je trebalo riješiti i to je trajalo. Konkretno u slučaju Zagreba, razmjerno kasno su izašli s kandidatom, ali to nije nužno najgora stvar. Imaju mehanizme i razinu podrške koja može nadići te probleme.

Govoreći o programima kandidata, Rakar je rekao da manje-više svi ponavljaju identične fraze i rješenja koje građanima same po sebi malo znače.

- Ima kandidata koji se ističu kvalitetom sadržaja i poznavanjem materije.Imate neke koji su štreberski naučili koliko ima mostova ili koliko je Vlada milijuna uložila u nešto. Objektivno, stvarnog razumijevanja problema grada, županije, općine, ima vrlo malo, smatra Rakar.

Upitan kako gleda na činjenicu da je mnogo kandidata na lokalnim izborima, Rakar je istaknuo kako nije svakome cilj pobjeda.

- Smrću Bandića otvorio se prostor gdje puno ljudi vide sebe. U izbornim kampanjama nije uvijek cilj pobijediti, ponekad ljudi ili grupacije ističu sebe kako bi nametnuli neke teme da bi se o njima razgovaralo u društvu, što je legitimna taktika. Uvijek imamo i ekshibicioniste koje izbore vide kao priliku za malo promocije ili rješavanje svojih internih sukoba koje bi vjerojatno s nekim liječnikom trebali riješiti, imamo nerealizirane političare koji smatraju da vrijede puno više nego što stvarno vrijede, imamo nekoliko kandidata velikih stranaka koje gura mašinerija i nažalost za veliku većinu njihovih birača irelevantno je tko su oni i imaju li kapaciteta izvršiti program i napraviti nešto za dobrobit grada ili županije. Postoji velik broj birača koji bira samo po stranačkoj pripadnosti. I zadnje imamo doista ozbiljne izazivače koji su se iskristalizirali posljednjih godina svojim radom ili nekim općim javnim ugledom, rekao je.

Rakar je rekao kako je bilo vrlo bolno gledati sučeljavanja kandidata za zagrebačkog gradonačelnika.

- To izvikivanje političkih pamfleta koji ništa ne znače je uvreda za inteligenciju svih koji to gledaju. Vrlo malo kvalitetnog sadržaja i stvari koji su bitni za građane se moglo čuti. Tužno je da kandidati predbacuju jedan drugom, gledaju gdje je tko stavio zarez u rečenici, je li netko glasao za nešto. Puno spinova i pokušaja zamagljivanja stvarne situacije, smatra.

Rakar je rekao kako je razlika između kandidata za velike gradove i male sredine ogromna.

- U malim sredinama, kandidati za načelnike, predsjednike lokalnih vijeća, se natječaju u okolini gdje svi poznaju sve. Recepti koji funkcioniraju za manji grad ili općinu nisu primjenjivi za veliki grad. Što idemo niže u piramidi javne lokalne samouprave kandidati postaju sve osebujniji. Grad Split je posebni slučaj. Meni je kao Zagrepčaninu teško razumjeti njihove gradonačelnike kandidati. Meni je fenomenalno da su neki kandidati koji imaju ozbiljnu šansu uopće kandidati. Teško je objasniti kako jedan Splićanin razmišlja o svojim kandidatima, rekao je.

Pandemija koronavirusa je poremetila sve pa nema ni klasične kampanje na ovim lokalnim izborima. Sve se moralo preseliti na društvene mreže.

- Danas više nije moguće voditi kampanju bez interneta i društvenih mreža. Mali je broj političara koji doista koristi društvene mreže, a da to ne rade timovi profesionalaca, što često nema veze s duhom ili načinom na koji ta mreža funkcionira niti s odabirom što je za birače stvarno bitno.

Rakar je rekao da su botovi korisnički računi na društvenim mrežama koji su smisleno dizajnirani za neki vid propagande.

- Političarima kao vrlo taštim ljudima je vrlo bitno što se piše o njima u komentarima. Oni svi inzistiraju na tome da se komentari kontriraju, kad netko kaže nešto ružno o kandidatu, onda netko treba reći nešto lijepo. Tih koji kažu nešto lijepo naravno treba biti više. Botovi su stranačke vojske, bilo volonterske ili plaćene, to je set korisničkih računa koji se predstavlja kao fizička osoba, no u stvarnosti je jedina funkcija tog računa da promovira određenu političku opciju kandidata ili blati druge, rekao je Rakar.

Komunikaciji stručnjak smatra da su izborne kampanje načelno dosadne i predvidive. Kazao je kako već dugo nismo imali kreativnu i kvalitetnu kampanju.

- Mi kampanje odrađujemo. Mi smo kampanjci općenito pa i te političke kampanje nam dođu kao iznenađenje. Čini mi se da većina u njih ulazi nepripremljeno, zaključio je.



Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!