19:16 / 30.12.2019.

Autor: IMS/HRT

Rezultati dosadašnje primjene novog zakona o sigurnosti na cestama

-

-

Foto: - / -

U 4 mjeseca primjene zakona više od 3300 vozača počinilo je najteže prekršaje. Više od 250 vozača završilo je u zatvoru. Najveća izrečena kazna je 120 dana, a najveća novčana 30 500 kuna.
Kazne i do 20 tisuća kuna, zatvor, oduzimanje vozila - nove su stavke zakona o sigurnosti prometa na cestama koji je na snagu stupio prije 5 mjeseci. U policiji kažu da daje dobre rezultate, no sigurnost u prometu još nije na razini ostalih europskih država.

Izmjene zakona kojim su kazne za neodgovorno ponašanje u prometu drastično veće - daju rezultate.

- Manje je prometnih nesreća za 6 posto, manje teških tjelesnih ozljeda za 12 posto, odnosno za 8 posto manje lakih tjelesnih ozljeda, ono što je najvažnije na današnji dan bilježimo 25 osoba manje smrtno stradalih, izjavio je Josip Mataija voditelj Službe za sigurnost cestovnog prometa MUP-a.

U četiri mjeseca primjene zakona više od 3300 vozača počinilo je najteže prekršaje, napravili su čak 3 i pol tisuće prekršaja. Više od 250 vozača završilo je u zatvoru. Najveća izrečena kazna je 120 dana, a najveća novčana 30 tisuća 500 kuna. Predloženo je bilo 908 kazni zatvora, a izrečena je 251 kazna zatvora.

- Najčešće se tu radilo o prekršajima vožnje pod utjecajima alkohola preko jedan i pol, odnosno vožnje prije stjecanja prava, odnosno vožnje kada je već vozaču bila izrečena zaštitna mjera, kazao je Mataija.

Cilj je s prometnica maknuti neodgovorne vozače

Iako su rezultati dobri, broj prekršaja i dalje je previsok. Dugoročni je cilj neodgovorne vozače maknuti s prometnica. No samo represija - nije dovoljna.

- Autoškole su jeftinije, ali nažalost nisu bolje. Radimo na tome da budu što bolje i jednostavno od vrtića, od škola - treba se raditi na prometnoj kulturi, da budemo bolji da svatko krene od svoga praga, izjavio je sudski vještak Goran Husinec.

Više o dosadašnjoj primjeni zakona o sigurnosti na cestama voditelj Službe za sigurnost cestovnog prometa MUP-a Josip Mataija, govorio je i u Temi dana.

- Onaj osnovni razlog zašto se išlo u izmjene i dopune zakona je bilo utjecati na one vozače recidiviste, dakle vozače koji sustavno krše prometne propise i to preko onih najtežih prometnih prekršaja, odnosno za te upravo najteže prometne prekršaje su i podignute kazne, rekao je Mataija i dodao:

- Međutim, kada malo pogledamo ovih 5 mjeseci vidimo da jedan broj vozača očito još nije shvatio poruku, jer imamo još uvijek previše vozača koji čine te teške prekršaje. Dakle, voze pod utjecajem alkohola i to onih visokih koncentracija, voze prebrzo u naseljima, voze bez dozvole, prije stjecanja prava. Dakle još uvijek ima poprilično posla, rekao je.

Jedno od ključnih pitanja koje se postavlja je hoće li kazne biti izvršene, s obzirom na to da znamo kako nam je pravosuđe sporo.

- Mi smo svjesni da je najbitnija izvjesnost kažnjavanja, dakle da vozači koji čine te prometne prekršaje budu sigurni da kada budu uhvaćeni u tom prekršaju da će biti i kažnjeni i to je vrlo bitno što će im, nadamo se, biti upozorenje da voze onako kako treba, izjavio je Mataija.

Jedna od krajnjih mjera ovog zakona je oduzimanje vozila, što se još nikome nije dogodilo.

- Mogućnost privremenog oduzimanja vozila je onoga trenutka kada vozač u razdoblju od 3 godine ima već 2 pravomoćne osude za ove teške prekršaje. Onda treći prekršaj kada napravi policija će oduzeti vozilo na rok od 15 dana, odnosno u tom roku sud mora donijeti odluku. Dakle, ja bih rekao još nije, ali mislim da su neki vozači već vrlo blizu, kazao je Mataija.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!