20:06 / 18.03.2021.

Autor: B.A./HRT/Hina

Sabor: Bez linijskog prijevoza nema života na ruralnim područjima

Arhivska fotografija

Arhivska fotografija

Foto: Marko Lukunić / PIXSELL

Bez linijskog prijevoza nema života na ruralnim područjima, upozorili su u četvrtak zastupnici tijekom saborske rasprave o izmjenama Zakona o prijevozu u cestovnom prometu.


Tim se izmjenama treba urediti sufinanciranje javnog cestovnog prijevoza, posebno za održavanje autobusnih linija te ukinuti neke obveze za autotaksi prijevoznike i prijevoznike tereta.


Miro Bulj (klub Mosta) upozorio je na problem dotrajalih autobusa, starih 40 i čak 50 godina, kojima se prevoze školska djeca. Rekao je i da se "nerijetko putem i zapale" i da "samo prisebnošću vozača još do sada nitko nije stradao". Lošim politikama poticano je iseljavanje iz ruralnih krajeva, a od kontinenta stvoreni su otoci, ustvrdio je Bulj.


Anka Mrak Taritaš (klub Glas-Centar) primijetila je kako se HDZ uvijek sjeti rješavati probleme pred izbore založivši se da se svoj djeci omogući prijevoz do škole i da se to sufinancira iz proračuna. Direktive EU ne trebamo samo nekritički prepisivati nego prilagoditi našim potrebama, poručila je.


Marina Opačak Bilić (klub SDP-a) smatra kako je zakonske izmjene trebalo donijeti kroz dva čitanja, a ne po hitnom postupku koji ostavlja puno otvorenih pitanja te da je tu problematiku trebalo kvalitetnije regulirati.


Sandra Benčić (klub Zeleno-lijevog bloka) istaknula je kako bez linijskog prijevoza nema života na ruralnim područjima te kako su zbog tržišnog fundamentalizma zadržane samo isplative linije. Takva radikalna politika uzrokovala je propadanje ruralnih krajeva zbog iseljavanja stanovništva zbog nemogućnosti zadovoljavanja osnovnih životnih potreba, upozorila je.


Pero Ćosić (klub HDZ-a) najavio je potporu zakonskom prijedlogu upozorivši na problem organiziranja prijevoza u ruralnim krajevima. Autobusni prijevoz je u velikim problemima, a dodatno je otežan zbog pandemije i ograničenog broja putnika u autobusima zbog epidemioloških mjera, dodao je upozorivši kako se može očekivati daljnje ukidanje linija zbog nerentabilnosti. Stoga je potrebno sufinancirati linijski prijevoz kako bi se održale prijevozničke linije, poručio je Ćorić.


Državni tajnik Ministarstva mora, prometa i infrastrukture Tomislav Mihotić rekao je da je autobusni prijevoz putnika sve manje isplativ, posebno u slabije naseljenim područjima, pa su prijevoznici prisiljeni ukidati sve veći broj linija. 


- Situacija je dodatno pogoršana zbog pandemije i mjera koje se provode zbog sprečavanja širenja zaraze, kojima se uz ostalo ograničava broj putnika u autobusima na 40 posto, dodao je rekavši kako se može očekivati daljnje ukidanje autobusnih linija.


Napomenuo je da se predloženim zakonom obveze polaganja ispita o stručnoj osposobljenosti za auto-taksi prijevoznike oslobađaju osobe koje su prema ranije važećim propisima obavljale tu djelatnost, ukida se obveza posjedovanja putnog lista u unutarnjem prijevozu putnika te obveza ishođenja licenci za obavljanje prijevoza tereta za vlastite potrebe vozilima iznad 12 tona.


Također, s obzirom na to da važećim zakonom nije propisan način na koji se financira županijski linijski prijevoz koji se obavlja kao javna usluga, unesena je odredba da se novčana sredstva osiguravaju iz prodaje voznih karata i proračuna jedinica područne (regionalne) samouprave, odnosno Grada Zagreba.


Propisuje se i mogućnost da Vlada RH odlukom utvrdi najviše iznose sufinanciranja, kao i mjerila te kriterije na temelju kojih će se novcem iz državnog proračuna sufinancirati javna usluga.

 Raspravae o prijedlogu Zakona o promicanju čistih učinkovitih vozila

- Elektromobilnost će imati dalekosežne posljedice na energetiku i ekologiju, rečeno je u Hrvatskom saboru u četvrtak prilikom rasprave o prijedlogu Zakona o promicanju čistih učinkovitih vozila. Javnom nabavom takvih vozila kojima se obavlja javni prijevoz postići će se održiv održiv, konkurentan, siguran i dekarbonizirani energetski sustava, istaknuto je.

Miro Bulj (klub Mosta) upozorio je kako u predloženom zakonskom prijedlogu nema ocjene postojećeg stanja, odnosno učincima aktualnog zakona. Nisu precizirani ciljevi niti što želimo postići, već se samo nekritički preuzimaju direktive EU, ustvrdio je Bulj.

Davor Dretar (klub Domovinskog pokreta) pozdravio je subvencioniranje najave električnih vozila te upozorio kako na tržištu nema u ponudi električnih gospodarskih vozila. Mate Rimac pokazao je smjer kojim treba ići i država bi to trebala podržati, drži Dretar.

Matko Kuzmanić (klub SDP-a) ocijenio je kako je donošenje zakona mali i nedovoljan korak u tom smjeru, jer se odnosi samo na infratsrukturu, no, ne i na vozila. Propušteno je regulirati punionice u jedinicama lokalne samouprave, rekao je Kuzmanić dodavši kako će elektromobilnost imati dalekosežne posljedice na energetiku i ekologiju.

Anka Mrak Taritaš (klub Centar- Glas) ocijenila je kako je zakon "kamilica" od koje nam neće biti puno bolje, ali ni gore. Upozorila je kako je Zagreb jedan od gradova s najvećim zagađenjem zraka koje generira promet i grijanje, jer industrije više nema, a upravo je ono jedan od najvećih uzroka smrtnosti. U predizborno vrijeme se puno obećava, a poslije ostvaruje vrlo malo pa bismo konačno željeli vidjeti ostvarenje rezultate prema utvrđenim rokovima, dodala je.

Novim zakonskim prijedlogom, u odnosu na aktualni zakon, uvodi se obveza izvješćivanja Europske komisije o ostvarenim minimalnim ciljevima javne nabave za udio čistih lakih i teških vozila, a koje obveznici javne nabave moraju uzeti u obzir kod svih postupaka javne nabave vozila koji se provode nakon 2. kolovoza 2021. Također, proširuje se područje primjene Zakona na leasing vozila, unajmljivanje ili najam s pravom otkupa te na ugovore za određene usluge umjesto samo na kupnju vozila. 

- Popis usluga na koje se odnosi Zakon je bolje definiran te sad uključuje i usluge javnog cestovnog prijevoza, posebnog cestovnog prijevoza putnika, izvanrednog prijevoza putnika, kao i posebne usluge dostave pošte i paketa, obrazložio je državni tajnik Ministarstva mora, prometa i infrastrukture Tomislav Mihotić.

Raspravljen je i Konačni prijedlog izmjena Zakona o sigurnosnoj zaštiti pomorskih brodova i luka prema kojem se sve luke moraju imati izrađene procjene sigurnosne zaštite. Predloženo je brisanje odredbe kojim je propisana iznimka od pravila da svaka luka odnosno lučko operativno područje na koje se zakon primjenjuje mora imati procjenu sigurnosne zaštite luke. I to na način da ministarstvo nadležno za pomorstvo, na zahtjev lučke uprave ili ovlaštenika koncesije luke posebne namjene, može izuzeti od izrade procjene sigurnosne zaštite, one luke koje godišnje imaju manje od 12 ticanja brodova.


Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!