07:40 / 11.07.2019.

Autor: B.V.M./HRT/Hina

Sabor o strožim kaznama u prometu

Patrik Macek/PIXSELL

Patrik Macek/PIXSELL

Foto: - / PIXSELL

Za osam najtežih prekršaja novčane bi se kazne povećale sa sadašnjih 5.000 do 15.000 kuna na 10.000 do 20.000 kuna.
Znatno povećanje novčanih kazni za najteže prometne prekršaje, koje donose konačne izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama, tema je o kojoj raspravlja Hrvatski sabor.

Drastično povećanje kazni u izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama izazvalo je dvojbe u saborskim klubovima. Iako zastupnici ne osporavaju povećanje kazni i do 20 tisuća kuna za najteže prometne prekršaje, smatraju da je povećanje kazni za blaže prekršaje i do 3 puta potpuno neprimjereno financijskim mogućnostima građana. Istaknuli su i važnost prevencije i edukacije o ponašanju u prometu.

Zakon nije dobio potporu Odbora za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost, istaknuo je njegov predsjednik Ranko Ostojić. No, prijedlog većih kazni u Saboru brani državni tajnik u MUP-u Žarko Katić.

- Nije cilj sankcioniranje ljudi, nijedna se Vlada ne želi zamjeriti ljudima, ali ako je izbor između zamjeranja ili smanjenja broja poginulih, ova Vlada se odlučila stati na kraj neodgovornim pojedincima stati na kraj i smanjiti broj poginulih na autocestama, rekao je Katić.


- Pitanje drakonskih kazni itd., ostalo je bez pravih odgovora i iz tog razloga Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost na glasanju nije dao podršku ovom Zakonu, istaknuo je Ostojić.


- Mi imamo najskuplju autocestu u Europi. Ne bi li bio jedan od doprinosa za smanjivanje smrtnih slučajeva, poticanje hrvatskih građana putem cijene, dakle niže cijene na autocesti. Mi imamo slučaj da hrvatski građani jednostavno nemaju novaca za hrvatske autoceste, koriste državne ceste koje su puno nesigurnije i mislim da je tu ključ problema, tvrdi Marko Sladoljev, saborski zastupnik MOST-a.


- Studija je pokazala da je gotovo 10% stradalih samo zbog korištenja mobitela. Prevedeno u brojke, to znači da smo 21 ljudski život mogli spasiti da se nisu koristili mobiteli. Isto je s nestručnim prevoženjem djece gdje je smrtnost također velika. Svakako pozdravljam prijedloge koje ste odbili iz prvog čitanja bez obzira što neki govore da naša socio-ekonomska situacija nije povoljna zbog takvih kazni, ali zato oni koji voze ne bi trebali raditi prekršaje i onda se ne bi trebali bojati takvih kazni, rekao je Ante Babić, saborski zastupnik HDZ-a.


- U okruženju i u Europi, u Njemačkoj je recimo kazna 60 eura, mi smo to stavili na 200 eura. Mislim da je tri puz povećati kaznu uzaludno, da nema efekta i da treba prihvatiti amandman, da se to smanji na ono što je u redu, a to je tisuću kuna. I kada se plati u tri dana, to je 500 kuna pa bi bilo isto kao i do sada, kazao je Josip Đakić, saborski zastupnik HDZ-a.


- Ono što želim reći, da mi se čini da Zakon počiva prvenstveno na represiji na visokim kaznama, a kao što u policiji dobro znaju prevencija je ključ rješavanja ovakvih pitanja. Pa više po mom sudu značilo da policijsko vozilo prometuje od Zagreba do Karlovca ili od Kralovca do Zadra i na taj način usporava promet, nego da propisujemo visoke kazne i lovimo ih po autocesti. Jednako tako postavljanje onih kutija je bitno uskladilo brzinu prometa sa znakovima i propisima, puno više nego samo da dignemo kazne i pustimo ljude na autoceste ili obilaznice kao na Eldorado, smatra Joško Klisović, saborski zastupnik SDP-a.


Za osam najtežih prekršaja novčane bi se kazne povećale sa sadašnjih 5.000 do 15.000 kuna na 10.000 do 20.000 kuna. Odnosi se to na  vožnju u suprotnom smjeru na autocesti ili brzoj cesti, prekoračenje brzine u naseljenom mjestu za više od 50 kilometara, namjeran prolazak kroz crveno svjetlo, odbijanje testiranja na alkohol ili droge, vožnju pod utjecajem droga ili alkohola, vožnju prije stjecanja prava te za vrijeme dok je vozačka dozvola privremeno oduzeta ili ukinuta.

- Strože kazne za najteže prometne prekršaje

U slučaju kad vozač drugi put unutar tri godine ponovi neki od tih prekršaja predviđa se oduzeti mu vozačku dozvolu na najmanje šest mjeseci, a za treći i svaki sljedeći put na najmanje godinu dana.

Osim toga, s 500 kuna na tisuću planira se povećati i kazne za nekorištenje sigurnosnog pojasa te nepropisan prijevoz djece, dok će se korištenje mobitela u vožnji kažnjavati sa 1500 kuna.

Izmjenama se predviđa privremeno oduzimanje vozila vozačima koji uporno ponavljaju najteže prekršaje. Vozilo će se privremeno, do sudske odluke, oduzeti vozaču koji je najmanje već dva puta pravomoćno kažnjen, te ponovo počini neki od najtežih prekršaja.


Prijenos zasjedanja možete pratiti ovdje:

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!