08:41 / 07.03.2020.

Autor: IMS/HRT

Sarnavka: Žalosti me kad vidim da žene ne prepoznaju važnost borbe

-

-

Foto: - / -

Jedan od slogana akcije u povodu Dana žena je: "Sram nas je koliko nemamo".
U povodu sutrašnjeg Međunarodnog dana žena, u emisiji HR-a "Intervju tjedna", urednice i voditeljice Jasmine Popović, gostovala je aktivistica za ljudska prava Sanja Sarnavka iz zaklade Solidarna.

Jedan od slogana akcije u povodu Dana žena je: "Sram nas je koliko nemamo". Slogan koji, među ostalim, upozorava i na to da su brojne žene u financijskoj potrebi.

- Po svim statistikama je vidljivo da su žene danas pretekle muškarce u stjecanju visoke stručne spreme, magisterija i doktorata, ali još uvijek ostajemo tiše, nevidljivije. Nedavno je rađeno istraživanje u kojem se vidi da je u vijestima medija 8 posto žena, što znači da nismo toliko zanimljive medijima i da nismo na takvim pozicijama moći da bi nas se neprekidno zvalo i pitalo što mi o nečemu mislimo, kazala je Sarnavka.

Devet od 10 osoba na svijetu ima barem jednu predrasudu o ženama

U sklopu svog programa za razvoj UN je u četvrtak objavio da gotovo 90 posto svjetske populacije ima predrasude prema ženama - primjerice, da su muškarci bolji politički vođe, da su bolji direktori, da je studiranje važnije za muškarce nego za žene i tako dalje. Devet od 10 osoba na svijetu, uključujući i žene, ima barem jednu predrasudu o ženama, i to je temeljeno na istraživanju u 75 zemalja.

- Porazni su rezultati. To znači da je unatoč svim deklaracijama, konvencijama, zakonodavstvu tradicionalna svijest najteže promjenjiva i to je vidljivo u svakodnevnom životu. Ono što mene uvijek jako žalosti je kada vidim da žene ne prepoznaju važnost borbe i što kada se nešto postigne, one već za pet min. počnu misliti da se to podrazumijeva. Kad me pitaju što bih rekla mladim ženama, stalno ponavljam da osvijeste da se sve postiže borbom i da to što one danas mogu biti na listama i da mogu izaći na birališta nije nama netko dao, nego su neke žene gladovale, bivale zatvarane, tučene, da bismo imale to pravo, kazala je Sarnavka.

Da približi koliko je važno da se žene bore za svoja prava, Sarnavka je navela i primjer vožnje automobila. Danas je normalno da žene voze, ali u ne tako dalekoj prošlosti pod normalnim se podrazumijevalo da samo muškarci voze automobile.

- Moja mama je za svoje udžbenike dobila novac i kupila auto, ali joj nije palo na pamet da ide na vozački, jer je bilo prirodno da muškarac vozi. Moja sestra koja je 9 godina starija isto tako nije išla polagati vozački. Tek sam ja bila ta koja je došla pred tatu, naravno pred tatu, a ne pred mamu, i rekla da želim voziti auto, kazala je Sarnavka.

Pomaci postoje

Na pitanje jesu li pomaci, što se tiče ravnopravnosti žena, toliko mali da obeshrabruju na daljnji aktivizam, Sarnavka je kazala da nju ne obeshrabruju.

- Dođu dani depresije kada ti se čini da je sve bilo uzaludno, međutim upravo prošla godina je pokazala da postoje pomaci sa svim prosvjedima koji su se dogodili do istupa zastupnice Lesanrdić, rekla je i dodala:

- Pokazalo se koliko je žena progovorilo. Inicijativa "Spasi me, zaštitimo djevojčice" pokazala je da u urbanim sredinama, i to nije bio više samo Zagreb, nego se "Pravda za djevojčice" dogodila u više od 10 gradova. Javljale su nam se žene građanke koje nisu aktivistkinje, ali su osjetile potrebu nešto učiniti u svojoj sredini.

Trenutnu situaciju opisala je kao shizofrenu.

- Imamo jedan sve jači ultrakonzervativni pokret, infiltriran u sve institucije i u političke stranke, a s druge strane ipak sve veća osviještenost: i žena, a i nešto muškaraca, ali manje. No ipak ih ima dosta već koji vide da nešto nije u redu sa stanjem stvari kakvo je sada, kazala je Sarnavka.

Razgovaralo se i o pobačaju, nedostatku strategije povećanja i postizanja ravnopravnosti žena i muškaraca u RH, odbijanju udomiteljstva istospolnim parovima. Cijeli razgovor poslušajte u videu.


-

-

Foto: - / -

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!