Selak: Lako će se utvrditi uzrok pada aviona MIG-21

07.12.2022.

08:36

Autor: Studio 4/IMS/HRT/S.M.

Ivan Selak, umirovljeni vojni pilot

Ivan Selak, umirovljeni vojni pilot

Foto: HRT / HTV

Tijekom trenažnog leta zrakoplov MIG-21 dvosjed srušio se jučer na širem području Slatine u Virovitičko podravskoj županiji. Piloti su se spasili katapultiranjem. Umirovljeni pilot HRZ-a Ivan Selak kazao je u HTV-ovom Studiju 4 da će biti lako utvrditi uzrok pada zrakoplova jer je ostao čitav njegov rep gdje se nalazi "crna kutija".

Avioni se ne ruše zbog starosti, već zato što su u tom trenutku bili tehnički neispravni ili je došlo do greške pilota, kazao je Selak. Potvrdio je da i on raspolaže s informacijom da je bilo tehničkih problema na motoru zrakoplova. Piloti su, kaže, donijeli pravilnu odluku kada su utvrdili da se ne može nastaviti let zrakoplovom pa su ga napustili katapultiranjem.

Napomenuo je kako smatra da će istraga otkriti što je bio uzrok pada zrakoplova te da će se utvrditi uzroci nastanka tehničkih problema na avionu.

Mislim da će biti relativno lako utvrditi uzroke zato jer je ostao čitav rep zrakoplova, a u njemu se nalazi "crna kutija" koja registrira sve parametre leta i rada motora. Osim toga imamo i žive pilote kao svjedoke.

Ivan Selak, umirovljeni vojni pilot

Odgovarajući na pitanje o tome koliko su piloti imali vremena za katapultiranje, kazao je da prema dostupnim informacijama može reći kako su oni imali dovoljno vremena da odrade sve kako treba.

- Koliko sam čuo, u jednom trenutku javili su da imaju problema s avionom, a onda su poslije javili da napuštaju avion katapultiranjem. Dakle imali su vremena da se pripreme za katapultiranje, rekao je i usporedio uvjete katapultiranja u vrijeme rata kada je istoga trenutka potrebno katapulitirati se ako je avion pogođen s uvjetima u vrijeme mira kada pilot ima vremena smanjiti brzinu i stvoriti uvjete prihvatljivima za katapultiranje.

- Katapultiranje je jedna jednostavna operacija koja ne smije biti komplicirana, jer je čovjek u tim stresnim trenucima sklon greškama, kazao je Selak te napominje da su svi piloti Hrvatskog ratnog zrakoplovstva uvježbani za ovakve akcije.

Ne možete birati teren na koji ćete iskočiti

Kada se katapultiranje provodi u kontroliranim uvjetima, posljedice za pilote, kaže Selak, mogu nastupiti samo prilikom pada.

- Kada ste u zraku ne možete birati teren na kojega ćete iskočiti. To može biti more, šuma ili stijene, što se i dogodilo ovoga puta. Jedan od pilota vjerojatno se ozlijedio kod doskoka. Možda je pao na neravan teren u šumu, udario se kroz granje drveća, kazao je i dodao da on nikada nije napustio zrakoplov katapultiranjem.

Govoreći općenito o rušenju zrakoplova, Selak je kazao da se ruše i po njegovom mišljenju najbolji na svijetu - F-35. Zna da su se iz takvog zrakoplova piloti katapultirali već nekoliko puta.

- Prema tome, je li zrakoplov star dvije godine ili 42 godine potpuno je nebitno. To je tehnika i ona može zakazati, a na pilotu je da pokuša reagirati tako da prizemlji zrakoplov, a ako ne onda da se katapultira, rekao je.

Selak: Borbeno zrakoplovstvo - skup je sport

Hrvatska je u okviru modernizacije svoga zrakoplovstva odlučila nabaviti francuske zrakoplove Rafalee. Za upravljanje njima hrvatski piloti će se dakako obučiti. Selak je naglasio da je imati borbeno zrakoplovstvo, stvar izbora zemlje. Ako Hrvatska želi imati borbeno zrakoplovstvo, što je dobra odluka, treba znati i da je to "skup sport", istaknuo je.

- Imati borbene zrakoplove i svoju zaštitu zračnog prostora, ljudi kod nas to malo krivo shvaćaju. Misle da je riješen problem kupovinom borbenih zrakoplova. Imati zaštitu zračnog prostora znači imati dobar borbenih zrakoplov, dobro obučene pilote, dobro obučene tehničare, dobru pokrivenost radarskim sustavom, kazao je među ostalim Selak.

Petar Vlahov i Ivan Selak

Petar Vlahov i Ivan Selak

Foto: HRT / HTV

O zrakoplovstvu se uči na nesrećama i katastrofama

Smatra da je Hrvatska zakasnila s ulaganjem u zrakoplovstvo. Pojasnio je da se tu ne radi samo o ulaganju u zrakoplov, već i o ulaganju u ZMIN, u zrakoplovstvo i u protuzračnu obranu. Tvrdi da u ta tri segmenta Hrvatska nije ništa uložila.

Selak je govorio i o "prelasku" opredjeljenja Hrvatske za zrakoplove proizvedene u zapadnim državama u odnosu na one koje je do sada imala. 

- Ako se već prešlo na zrakoplove zapadne proizvodnje, zašto se onda nije prešlo na tehnologiju nama najboljeg i najvećeg i najsnažnijeg saveznika, odnosno Ameriku, upitao je Selak. Potom je kazao da ne podupire to što su se različiti zrakoplovi i helikoperi nabavljali od različitih država.

Osvrnuvši se na jučerašnju nesreću rekao je da je za zrakoplovstvo vrlo bitno ono što će donijeti dobra istraga, kako se ne bi ponovila takva greška. Dodaje i da se o zrakoplovstvu može najviše učiti na nesrećama i katastrofama.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!