Grad i MZOM o problematičnom dječaku: Na potezu je škola

24.10.2024.

08:17

Autor: S.M./U mreži Prvog/HRT

"U mreži Prvog" o bojkotu nastave u zagrebačkoj osnovnoj školi
"U mreži Prvog" o bojkotu nastave u zagrebačkoj osnovnoj školi
Foto: HRT / HTV

Nastavlja se bojkot nastave u novozagrebačkoj školi nakon što se u nju nenajavljeno vratio devetogodišnji učenik s teškoćama u ponašanju. Dok roditelji i djeca čekaju rasplet situacije, iz Ministarstva obrazovanja zatražili su da Gradski ured preispita odluku o načinu školovanja dječaka. No iz Gradskog ureda poručili su da je za to mjerodavna škola.  

Gradski ured za obrazovanje, sport i mlade grada Zagreba izdao je rješenje na temelju psihofizičkog stanja djeteta na koje su se roditelji žalili Ministarstvu obrazovanja, znanosti i mladih. Ministarstvo je odbilo žalbu i vratilo slučaj Gradskom uredu. Zatim je Ministarstvo jučer zatražilo ponovno utvrđivanje psihofizičkog stanja djeteta. No iz Gradskog ureda za obrazovanje, sport i mlade priopćili su da je preduvjet za donošenje rješenja opservacija stručne službe škole te zdravstvena i druga dokumentacija koju mogu dostaviti jedino roditelji. 

- Ministarstvo je jučer napisalo da Gradski ured pokrene postupak utvrđivanja psihofizičkog stanja djeteta, ali neće to Gradski ured pokrenuti jer bi time kršio propis Ministarstva, već to može pokrenuti škola, tj. stručno povjerenstvo škole koje čine liječnici školske medicine, stručni suradnici u školi, pedagog, psiholog itd. Oni trebaju pokrenuti taj postupak, rekao je pročelnik Gradskog ureda za obrazovanje, sport i mlade Luka Juroš. Naglasio je - ako želimo pomoći djeci, moramo pomoći školi te da je ona do sada učinila sve što je bilo dogovoreno.

Ponovio je da je za novo utvrđivanje psihofizičkog stanja djeteta mjerodavna škola te da sve institucije trebaju dati potporu školi. Budući da je ravnatelj škole podnio neopozivu ostavku, Juroš smatra da što prije treba biti imenovan vršitelj dužnosti. Kaže da mu je iznimno žao zbog toga što je ravnatelj dao ostavku. No važno je znati, kaže, da je za utvrđivanje psihofizičkog stanja djeteta potrebno stručno povjerenstvo, a ondje nema ravnatelja.

Cijelu emisiju pogledajte ovdje:

Iako je procjena psihofizičkog stanja djeteta obavljena prije, Ministarstvo obrazovanja traži da se napravi nova. Posebna savjetnica ministra znanosti, obrazovanja i mladih Ivana Pavić Šimetin istaknula je da je to standardno da se školovanje s vremena na vrijeme provjerava, reevaluira, a posebno ako se za to iskaže potreba. Donosi se, kaže, ako je potrebno, novo rješenje, odnosno novi oblik školovanja djeteta.

- Svako dijete ima pravo zbog dobrobiti takvog rješenja napreduje bolje i ne treba npr. više prilagodbu, rekla je i dodala da isto tako dijete ima pravo da se za njega napravi neki novi oblik prilagodbe.

Ministarstvo je jučer zahtijevalo da se donese novo rješenje, navodi se da uključivanje dječaka u redovito obrazovanje ne odgovara njegovim potrebama i mogućnostima. Odgovarajući na pitanje je li zapravo Ministarstvo time prejudiciralo odluku stručnog tima o tome koji je oblik nastave za dječaka najbolji, Pavić Šimetin je izjavila da je samo citirana izreka iz Pravilnika o obrazovanju djece s teškoćama u razvoju, što je djetetu određeno, a to je redoviti program uz individualizirani pristup u redovitom razrednom odjelu. Nije bilo nikakvih sugestija, kazala je. 

Što i kako bi dalje trebalo, trebalo bi odrediti stručno povjerenstvo škole, istaknula je.

Pravobraniteljica za djecu: Dogovorene su mjere koje bi učenicima jamčile sigurnost


Dijete nije bilo obuhvaćeno primjerenim i stručnim intervencijama ranije, a koje bi spriječile da dođe do ove cijele situacije, rekla je pravobraniteljica za djecu Helenca Pirnat Dragičević.

Urednik i voditelj Davor Rendulić inzistirao je na tome da su stručna povjerenstva postojala i u prijašnjoj školi i u vrtiću, koje je dječak pohađao.

- Što je bilo i kako je bilo, trebamo raspravljati, i snositi odgovornost onaj tko je zatvarao oči, bio inertan ili spavao. Ali moramo biti konstruktivni i vidjeti što možemo i trebamo sada, napominje Pirnat Dragičević.

Roditeljima koji ne puštaju djecu na nastavu, dali su potporu učitelji koji su poručili da situacija nadilazi ovlasti škole. Oni tvrde da je došlo do potpunog kolapsa politike bezuvjetne inkluzije. 

- Pozvala sam roditelje i školu da se djeca vrate na nastavu, da bi mogli ostvariti svoje temeljno pravo, a to je pravo na obrazovanje, kazala je i dodala da su svi uključeni u ovu situaciju dali jamstva da će biti sigurnost učenika u školskom okruženju. 

Roditelji se pribojavaju ponavljanja povijesti, tvrdi pravobraniteljica za djecu i ističe da su dogovorene neke aktivnosti i mjere koje bi učenicima toga razreda, a vjeruje i cijele škole - jamčila sigurnost.

Napominje kako je veoma važno da stručni tim škole preuzme iznimno važnu ulogu, ali da mu treba i pomoći izvana. 

"Roditelji žele sigurno okruženje u razredu"


Odvjetnica grupe roditelja Zrinka Golubić istaknula je da roditelji žele da sva djeca krenu u sigurnom okruženju u razred i da se nastava ne održava u uvjetima "ad hoc". 

Smatra da se djeca trebaju pripremiti za dolazak u razred, gdje bi bili svi zajedno. No tvrdi, priprema se nije provela iako su sudionici imali namjeru to učiniti. 

- Eto, imamo situaciju da se dječak pojavio, a da djeca nisu prošla adekvatnu pripremu, rekla je Golubić.

- Roditelji su svjesni da se provodi uključivanje sve djece u sustav. Oni nisu protiv toga, ali smatraju da se to mora napraviti da se mjere primijene na sve i da djeca budu spremna i da se sva osjećaju sigurno u svojem okruženju, istaknula je Zrinka Golubić.

"Izuzetno je važna suradnja škole s roditeljima"


Predsjednica Hrvatske udruge ravnatelja osnovnih škola Antonija Mirosavljević ističe da škole nisu baš nemoćne u takvim situacijuama, ali ova je situacija eskalirala pa je škola nemoćna.

- Sve ovisi od škole do škole, a i o stručnim suradnicima. Neka ima jači, a neka slabiji tim stručnih suradnika, kazala je te dodala da je važan i pristup školskih liječnika.

- Ono što nam stvara problem u školama, kada se traži da se obavi bilo kakav pregled od strane bilo kojeg stručnjaka, a da je izvan škole - roditelji često iz svojih razloga idu kod privatnika, izjavila je. Potom stručno povjerenstvo škole na temelju toga donese mišljenje, izjavila je i napomenula da je mnogo elemenata koji utječu na to da škola može ili ne može riješiti problem. Izuzetno je bitno, smatra Mirosavljević, da škola ima suradnju s roditeljima.

Potvrdila je da se čuje s ravnateljem koji je podnio ostavku. Nije govorila o detaljima, nego je iznijela osobno mišljenje i želju da ravnatelj ipak povuče ostavku. 

U 17.30 održat će se važan sastanak sa svim dionicima ovoga slučaja. Očekujemo, kaže Luka Juroš, da svi razmotre i vide koje mjere mogu staviti na stol da se osigura to sigurno. Istaknuo je prethodno da je škola učinila sve što je u njezinoj ovlasti i poručio da učitelji nisu uputili kritiku inkluziji, nego je to učinila jedna neovisna grupa.

Pravobraniteljica za djecu: Svi rade na rješenju problema, ali u protekloj godini nije bilo tako


Pravobraniteljica je istaknula da su na dosadašnjim sastancima, gdje je dogovoreno međusobno djelovanje, svi pokazali dobru volju za razrješenje ove situacije. Je li tako bilo u protekloj godini, ne mogu reći, ali čini mi se da nije, jer upravo zbog toga to i traje koliko traje, tvrdi pravobraniteljica. 

Sada se poduzimaju napori da se situacija riješi, ali prije nisu. 

- Imali smo jednu inertnost, jednu uspavanost, nesnalaženje u određenim situacijama. Međutim, ono što je doista važno je sada to međusobno povjerenje i zajednički cilj. U fokusu su učenici cijele škole u Zagrebu, tvrdi pravobraniteljica.

Odvjetnica roditelja kazala je da se očekuje trenutačno rješenje. Radnje se jesu poduzele sa zakašnjenjem, zato je veoma važno promptno reagirati, dodala je. Osim toga, navodi i da se mora nešto mijenjati - zakon, propis, pravilnik, ako jedna strana na štetu djece nešto ne čini, tu sustav mora možda imati neku mjeru. 

Pavić Šimetin: Dijete treba biti u razredu dugo, koliko god je moguće


Urednik Rendulić inzistirao je na tome da su stručne službe trebale ranije reagirati. Kako doznajemo, dijete je do sada promijenilo tri vrtića, tri škole.

- Već 20 godina se inzistira na inkluziji. Ona je civilizacijska tekovina koja postoji u svim zemljama Europe, rekla je Pavić Šimetin. Ona zahtijeva, između ostalog, i ovakve situacije, jer dijete treba o kojoj god se teškoći radi, o kojem god problemu - biti u razredu s vršnjacima koliko god je to dugo moguće. Zato proces i traje, jer se mora to zadovoljiti. Ne može se uskratiti pravo nijednog djeteta s bilo kojom teškoćom da pokuša biti u redovnom programu s vršnjacima u razredu. To je okruženje najbolje za rast i razvoj svakog djeteta i dokle god se može na taj način postupati, postupa se na takav način. Tek onda kada se u tvrdi da ipak ne ide i da treba nekakva dodatna mjera, nekakav drugačiji oblik obrazovanja, onda se kreće na taj drugačiji oblik obrazovanja. To je princip kojeg se uvijek moramo kod svake situacije držati, pa i sada, izjavila je Pavić Šimetin.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!