Dekan Šoštarić: Romobilom u promet samo uz edukaciju i ispit

25.07.2025.

19:58

Autor: Katina Vrsaljko/D.M./Dnevnik/HRT

prof. dr. sc. Marko Šoštarić
prof. dr. sc. Marko Šoštarić
Foto: HTV / HRT

Sve veći broj prometnih nesreća u kojima sudjeluju vozači električnih romobila ukazuje na ozbiljan nedostatak sustavne edukacije i kontrole, upozorava dekan Prometnog fakulteta u Zagrebu, prof. dr. sc. Marko Šoštarić.

Govoreći u Dnevniku HTV-a dekan Marko Šoštarić je naglasio kako djeca već u petom ili šestom razredu osnovne škole često samostalno sudjeluju u prometu – biciklom ili romobilom – bez ikakve prethodne obuke.

– U Hrvatskoj je nužno unaprijediti edukaciju o prometnoj sigurnosti u osnovnim školama, ali i uvesti obavezu polaganja ispita za vožnju romobila i bicikla. Ako to ne može biti zakonska obveza, neka barem postane ustaljena praksa, poručio je.


Irski model: Obavezni ispit za romobile


Podsjetio je kako je zakon koji regulira promet električnih romobila donesen prije tri godine te da je u osnovi usklađen s praksom većine europskih zemalja. No, u nekima od njih, poput Irske – gdje su sigurnost i prometna kultura visoko razvijeni – uvedena je zakonska obaveza polaganja ispita za vožnju romobila i bicikla. Smatra kako je to dobar primjer na koji bismo se trebali ugledati.

Dodaje i kako njegov fakultet već dulje vrijeme, u suradnji s partnerima iz sektora prometa i obrazovanja, radi na unaprjeđenju prometne edukacije u osnovnim i srednjim školama.

Brzi romobili su zabranjeni, ali se prepravljaju


Što se tiče bržih i jačih modela romobila koji na cestama nerijetko voze i 50 do 60 kilometara na sat, Šoštarić naglašava da su oni zabranjeni zakonom, iako se to često ignorira.

– Nakon kupnje, brzinska ograničenja i softverske blokade često se uklanjaju, čime se romobili pretvaraju u opasna vozila. To je nezakonito i policija to treba strože kažnjavati. To je kao da automobil nadogradite s duplo jačim motorom bez homologacije, upozorio je.

Ne zabranjivati, nego integrirati


Na pitanje treba li zabraniti romobile, kao što to čine neki europski gradovi, Šoštarić ističe da je riječ uglavnom o zabranama javnih romobila za iznajmljivanje, koji su često stvarali nered u prometu i prostoru, osobito u turističkim središtima.

– Osobno nisam za zabrane. Romobil može biti korisno pomoćno prijevozno sredstvo, osobito kao dopuna javnom prijevozu, rekao je Šoštarić. Ponovio je da bi romobili trebali biti uključeni u promet na siguran, odgovoran i zakonom dopušten način. Samo tako mogu biti praktičan, ali i siguran oblik mobilnosti u suvremenim gradovima.

Zabrane u Zadru i Dugom Ratu


Sve više mladih vozača električnih romobila završava u bolnicama zbog teških ozljeda glave, a liječnici i policija upozoravaju da su neodgovorna vožnja i nedostatak zaštitne opreme glavni uzroci. Lokalne vlasti počele su s uvođenjem zabrana.

Prva zabrana vožnje električnih romobila donesena je u općini Dugi Rat, na šetnici između Dugog Rata i Omiša. Načelnik općine Tonči Bauk istaknuo je da su građani sve više nezadovoljni.

– Ljudi se žale, ne mogu normalno hodati po šetnici. Djeca pretrčavaju s plaže i obrnuto, dolazi do nezgodnih situacija. Došlo je krajnje vrijeme da reagiramo, kazao je.

Slične mjere uvedene su i u Zadru, na sportskom centru Višnjik, gdje je vožnja motoriziranim sredstvima zabranjena. Ipak, mnogi pravila ignoriraju.

– Treniraju djeca, puno ljudi trči, nije to mjesto za romobile, rekao je Zadranin Luka.

U Zadru četvero djece već stradalo


Roditelji i građani upozoravaju da romobili nisu prikladni za djecu.

– Mala djeca se moraju paziti, voze prebrzo. Nije to ni za djecu ni za one mlađe u parku, kaže Irena, a Jakov dodaje: "Previše je opasno. Apeliram na roditelje da im ne kupuju romobile. Svaki dan čitamo da se nešto dogodilo".

Policija u Zadru zabilježila je devet prometnih nesreća u kojima su sudjelovala djeca na električnim romobilima, a četvero ih je zadobilo teške ozljede.

– U prvih šest mjeseci zabilježili smo 196 prekršaja, većina zbog vožnje bez kacige, rekao je Ante Kardum iz zadarske prometne policije.

Djeca mlađa od 14 godina ne smiju upravljati romobilima, a kazna za vožnju bez kacige iznosi 30 eura.

Ozljede mozga i prijelomi lubanje


Liječnici upozoravaju na ozbiljne posljedice. Specijalist neurokirurgije Ivica Francišković iz zadarske bolnice kaže da tjedno imaju 4–5 prijema zbog nesreća s romobilima.

– Najčešće su to ozljede glave i mozga, od potresa mozga do krvarenja koja zahtijevaju operaciju. Imamo čak i prijelome lubanje. Jedna nesmotrena vožnja može ostaviti trajne posljedice za cijeli život.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!