10:55 / 11.05.2020.

Autor: E.L.S./HRT

Tabak: Hrvatska ne ulaže u oružane snage i primjer je površno odrađenog posla

-

-

Foto: - / -

Pilota u Hrvatskoj ima malo - selekcija je izuzetno stroga i ti ljudi koji mogu odgovoriti zahtjevima tog posla treba naći, pripremiti, usmjeriti i to je velik posao.
Pad vojnog zrakoplova "Zlina 242 L" prije četiri dana odnio je dva mlada života  pogibiju dva borbena pilota, ostavku je dao i ministar obrane Krstičević a ponovno su se otvorila brojna pitanja o stanju u našem ratnom zrakoplovstvu. Naime ovo je u zadnja tri mjeseca druga tragedija s ljudskim žrtvama. Od povjerenstva se očekuje analiza koja će odgovoriti što je uzrokovalo pad zrakoplova "Zlin" kod Biljana Donjih.

Situacija u našem zrakoplovstvu nije dobra, smatra Igor Tabak, vojni analitičar portala "Obris.hr". No, kaže, ona i ne može biti drukčija nego što je u oružanim snagama, drukčija nego što to obrambeni proračun fiksira.

Što se tiče razloga pada, može u pitanje biti organizacija, tehnika na kojoj se radi ili ljudska greška.

- Ipak je to bila obuka, učenje letenja, tu isto može biti izvor uzroka, ali prerano je pričati o tome. Ima jako puno posla oko istrage. Metodično treba proći sve faktore, pogledati radarske slike, potražiti postoje li druge snimke... Još ne znamo trebamo li se koncentrirati na tehnički ili ljudski faktor, to će idući mjeseci pokazati - smatra Tabak.

"Piloti se ne smiju bojati mašine s kojom rade"

Sada treba očekivati da će Zlinovi jedno vrijeme biti na zemlji što utječe na provedbu početne obuke. S druge strane mladi piloti imaju trenutnu psihološku pomoć što je jako bitno jer, kako Tabak ističe, ti ljudi se ne smiju bojati mašine s kojem rade.

- Sva teža tehnika, oružja koja vrlo jednostavno mogu biti opasna za svoje korisnike, s njima treba steći opuštenost i sigurnost u radu i to traži vrijeme. To je srž vojne obuke koja se mora provoditi - da topnici budu komotni u radu sa svojim topničkim naoružanjem, da piloti bez grča mogu sjesti u svoj avion. To su opasna zanimanja koja nose sa sobom dozu rizika, ali ona moraju biti vježbom i obukom svedena na racionalnu mjeru da čovjek može sigurno sjest i obaviti svoj posao - u zraku, na zemlji ili na moru. Ne može se očekivati da jedan ili dva udesa mogu baciti na koljena jednu vojnu organizaciju - kaže Tabak.

"Zemunik punio novinske stupce i drugim stvarima"

Kada je riječ o organizacijskom faktoru, činjenica je da Zemunik zadnjih mjeseci nije punio stupce novina samo radi ove dvije nesreće, bilo je i kriminalnih stvari koje su dovele do smjene čitav niz ljudi i to je bio također indikator velikih problema, napominje Tabak i ističe da ta lokacija i njezina organizacijska struktura očigledno traže posebnu pažnju i pregled.

- Ne zaboravimo da Hrvatska ovisi uvelike o gašenju požara iz zraka i taj posao traži jako iskusne pilote. Oni da bi došli u obzir za zračno vatrogastvo moraju letjeti, vježbati i biti u prilici da se bave svojim poslom. Hrvatska ne ulaže u svoje oružane snage. Tehnika je vrlo stara, daleko je od bilo kakve modernosti. Nije slučajno da je ministar obrane otišao sada, ali jednako tako je mogao otići na pitanju uspješnosti svoje obnove - bilo ratnog zrakoplovstva, ratne mornarice ili tehnike kopnene vojske - smatra.

"Sada smo nigdje"

- I sada smo nigdje. Tko god preuzme od državnih tajnika, ministarstvo će voditi do izbora i nakon toga s novim ministrom i novom vladom opet ćemo biti s MIG-ovima koji su na kraju životnog vijeka, s tehnikom koja je iz 1960-tih. To je problem koji se ne rješava sam od sebe i traži da sustav radi. Na isti način će se za koju godinu postaviti pitanje pomorskog prostora, doći će u pitanje i bilo kakvo sudjelovanje kopnene vojske mimo čistog pješaštva - prognozira Tabak.

Objašnjava da pilota u Hrvatskoj ima malo - selekcija je izuzetno stroga i ti ljudi koji mogu odgovoriti zahtjevima tog posla treba naći, pripremiti, usmjeriti i to je velik posao i Hrvatska nije tu nikakva iznimka.

- Druga je stvar da mi tu mimo toga dolazimo do pitanje opreme a nažalost zadnjih godina Hrvatska je svjetski iskočila kao primjer neurednog i zapravo površno odrađenog posla. Nije pitanje samo tri aviona ili pet pilota, to je pitanje čitavog ustroja zrakoplovnih baza, sustava održavanja te sustava školovanja pilota - zaključuje Igor Tabak.
-

-

Foto: - / -

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!