Vruća tema ovoga ljeta bile su taksi-usluge. Mnogi su, osobito turisti, bili šokirani njihovim cijenama. Svaki taksist dužan je istaknuti u vozilu cjenik usluga, koji mora biti vidljiv. No tako je, čini se, samo na papiru. Kako bi se uveo red na to tržište, najavljena je izmjena Zakona o cestovnom prometu. Više o tome razgovaralo se u emisiji Potrošački kod.
Nakon priče o vjerojatno najskupljoj vožnji taksijem u Zagrebu i još jednoj u Splitu, kada su turistima naplaćeni iznosi i od nekoliko stotina eura - država je odlučila stati na kraj nerealno skupim uslugama taksista.
Na potezu je resorno ministarstvo koje je najavilo konkretne korake kroz izmjenu Zakona o cestovnom prometu.
Država uvodi red u taksi prijevoz nakon divljanja cijena
1500 eura za kratku vožnju središtem Zagreba, 640 od splitske trajektne luke do mosta za Čiovo.
- Karta do Njemačke ne košta toliko avionom, a gdje taksi kilometar i pol, kaže
Maša Boban, Đakovo.
Cijene koje prelaze svaku mjeru otvorile su pitanje regulacije taksi prijevoza.
- Imamo podatak o 400 i nešto prijava na Državni inspektorat od prošle godine. Od ove još nemamo podatke tako da su to samo oni koji su zabilježeni, toga ima puno više, ističe
Željko Bandić, predsjednik Sekcije taksi prijevoznika pri Hrvatskoj obrtničkoj komori.
Divljanju cijena Vlada je odlučila stati na kraj. Izmjenama Zakona o cestovom prometu ograničit će maksimalnu cijenu vožnje.
- Moramo tu bit malo osjetljivi oko maksimalne ograničavanja cijene jer tu, zapravo, s jedne strane moramo štititi korisnike taksija da nema visokih cijena, a s druge strane ta cijene ne smije biti takva da nitko više ne želi vozit taksi, kaže
Oleg Butković, ministar mora, prometa i infrastrukture.
Aktualni zakon na snazi je od 2018. Cilj mu je bio liberalizacija tržišta što je u početku donijelo niz pozitivnih promjena.
- Ona je približila taksi uslugu širem krugu korisnika. Ali ta deregulacija ima i negativan efekt znači da nema ograničene maksimalne cijene usluge i onda je tu prostor za ovakve, možemo reći, prijevare, kaže
Marko Šoštarić, dekan Fakulteta prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu.
Posebno kada u automobile sjedaju stranci. No preplaćene vožnje nisu rezervirane samo za njih.
- Mojoj su sestri, iz Donje Lomnice, uzeli 100 eura, a trebalo je biti 30 eura, kaže Nikola.
Da tržište vapi za boljom kontrolom, poručuju i taksisti.
- Mi zastupamo i minimanu cijenu isplativosti. Znači tražimo cjelovito rješenje problema, ne samo kozmetične promjene. Imamo situaciju da je zakon od 2018. promijenjen 3-4 puta, pravilnik isto tako. Znači da je zakon jako loš, kaže Željko Bandić.
Uvođenje reda želi vidjeti i gradonačelnik Dubrovnika, pa među ostalim predlaže uvođenje kartice vozača i vozila te obvezan upis u registar taksi prijevoznika. Nužno je to, kaže, i za domaće i za strance.
- Jer kakav je njihov osjećaj kada znaju i mogu čitati da su gotovo svakodnevno ljudi prevareni, koristeći usluge auto taksi prijevoza. I da ih voze vozila koja zapravo uopće nisu registrirana za to - a imaju taksi znak, kaže
Mato Franković, dubrovački gradonačelnik.
Taksi vozila ubuduće bi trebala imati posebne registarske oznake, a pravila će se mijenjati i za takozvane agregatore.
- To moramo zapravo vidjeti sa Poreznom upravom, to je šire pitanje i sa ministarstvom unutarnjih poslova, ministarstvom financija kako doskočiti tome da se, zapravo, ne osnivaju te silne tvrtke koje se onda gase nakon što imaju određene dugove, ističe ministar Butković.
A dok novi zakon ne ugleda svjetlo dana - prometni inspektori pojačat će kontrole na terenu.
Države upozoravaju svoje državljane na usluge taksija
Sve više država, a posljednja je Kanada, sada upozorava svoje državljane koji putuju u Hrvatsku da budu veoma oprezni kad se koriste uslugama taksista, odnosno da o cijeni vožnje razgovaraju prije nego što sjednu u vozilo te da inzistiraju na tome da taksimetar bude uključen.
Australski turisti dugo će pamtiti taksista koji im je vožnju od Splita do Trogira, umjesto 44, naplatio 440 eura.
Mnogima je zbog takvih situacija boravak u Hrvatskoj ostao u ružnom sjećanju.
Ševrović: Ne može svatko voziti taksi, trebaju stroža pravila
Stručnjaci za promet upozoravaju da danas taksi može voziti svatko, a strancima se priznaje vozačka dozvola bez provjeravanja.
Od siječnja 2024. do danas provedeno je više od 870 inspekcijskih nadzora nad autotaksi-prijevoznicima. Najčešće utvrđene nepravilnosti odnose se na neposjedovanje propisanih dokumenata u vozilu i stručnih uvjeta za vozače. No sve to nije dovoljno.
- Vrlo često imamo nered na tržište gdje to slobodno formiranje cijena dovodi ili do dumpinga ili do nekakvih pretjeranih cijena kakve smo mogli vidjeti u medijima. Te stvari treba na neki način regulirati, treba poraditi na dobrom ugledu. Ne može baš svatko voziti taksi, jer taksi je vrlo često u turističkoj zemlji onaj prvi kontakt koji imate sa zemljom. I pogotovo ako gledamo zračne luke, tu bi trebala biti druigačija pravila nego što je to danas, rekao je
Marko Ševrović, profesor na Fakultetu prometnih znanosti.
Osvrnuo se i na strane radnike koje voze taxi.
- Nama treba stranih radnika, nemamo dovoljno radne snage. Nije loše i da oni voze taksi u današnje vrijeme uz tehnologije, uz navigacije. Nije takav ni problem, to poznavanje grada. A s druge strane što se tiče sigurnosti prometa, naravno ako netko ima vozačku dozvolu koja mu je na neki način samo prepisana na hrvatsku vozačku, a on u principu nije polagao vozački ispit, tu može biti određenih problema. Mi u statistikama nemamo neke velike probleme što se tiče stranih vozača u smislu nekih težih prometnih nesreća, ali ovih manjih naravno ima. I tu, vjerujem da će se, i ne samo zbog taksija, nego i zbog drugih oblika prijevoza, morati raditi neke promjene, da ne možemo baš priznavati sve vozačke dozvole onako kako su one izdane, odnosno kada ih netko donese, istaknuo je.
Smatra i kako ne bi smjeli dozvoliti da se mladi od 14 godina i više u srednju školu voze taksijima u školu.
- To je loše za društvo. Djeca se navikavaju na nešto što je u konačnici brže, ugodnije od nekog javnog prijevoza, ali isto tako nam negativno utječe na prometni sustav cijelog grada. To je nešto što je jedan od problema koji bi trebalo omogućiti jedinicama lokalne samouprave da ograničavaju, rekao je Ševrović.
U nastavku pogledajte cijelu emisiju Potrošački kod.