Psihologinja: Mobiteli utječu na pad koncentracije i motivaciju kod djece

04.09.2025.

19:55

Autor: V.G./Dnevnik/HRT

Treba li zabraniti upotrebu mobitela u osnovnim školama?
Treba li zabraniti upotrebu mobitela u osnovnim školama?
Foto: Ilustracija / Shutterstock

Nakon što je Grad Zagreb izdao preporuku osnovnim školama da zabrane učenicima upotrebu mobitela tijekom boravka u školi, preporuku su pozdravili brojni prosvjetni radnici i roditelji.

Anketa Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu pokazala je da oko 85 posto učitelja - podržava zabranu mobitela u školama.


OŠ Novska je još 2010. godine samostalno donijela odluku o zabrani mobitela.

Antonija Mirosavljević, predsjednica Hrvatske udruge ravnatelja osnovnih škola, ravnateljica OŠ Novska, rekla je u Dnevniku kako je prije 15 godina bilo teško provesti takvu odluku, ali i da je danas nekorištenje mobitela na nastavi "postala kultura ponašanja koju svi poštuju".

- Nitko više ne dovodi u pitanje mobitele. Naravno da je tomu prethodila promjena pravilnika, promjena kućnog reda, sva vijeća na kojima je odluka trebala biti donesena. Naravno da su  i roditelji bili malo skeptični i da su se bojali, rekla je.

Djeci su morali osigurati neke druge aktivnosti pa tako pod odmorom imaju mogućnost igrati stolni tenis, stolni nogomet i druge društvene igre.

- Svaka škola može samostalno odlučiti za sebe. Mislim da su i roditelji sada zahvalni na takvim stvarima. Djeca previše vremena provode na mobitelima, rekla je Mirosavljević.

Mobiteli utječu na pad koncentracije i motivaciju


Ela Selak Bagarić, psihologinja, Hrvatska psihološka komora, rekla je kako istraživanja upozoravaju na to da sadržaji kojima su djeca izložena utječu na pad koncentracije, ali i motivaciju.

- Mozak djece je u razvoju. Jako je teško odvojiti se od nečega što je primamljivo, zabavno, pogotovo u situaciji učenja, rekla je psihologinja.

Smatra da je nužno uvođenje pravila na nivou zajednice.

- Škola je izvrsna zajednica za prevenciju, edukaciju, ali i pomoć roditeljima kojima je potrebna podrška u odgoju. Kad nešto nazovemo zabranom, možemo očekivati otpor adolescenata. Ali kad stvorimo kulturu u kojima postoje drugi sadržaji, osim mobitela, djeca to prihvate, naglasila je Selak Bagarić.

Mirosavljević je istaknula kako zbog korištenja mobitela i drugih tehnologija djece gube finu motoriku.

- Razgovaram s ravnateljima i učiteljima, vidim da bi voljeli da se vrate djeca koja su trčala po školama, gdje se čula cika i buka djece. Nismo okasnili. Škola treba postati zajednica socijalizacije i interakcije između djece, a mi roditelji moramo dati stručnjacima na važnosti i ako oni kažu da je nešto tako, onda treba poštovati pravila, rekla je Mirosavljević.

Dosada je poželjna i dobra jer potiče kreativnost


Mobitel je kod pojedinih roditelja postao odgojno sredstvo.

- Mi time gasimo male ljutnje. To je učinkovit način, ali ne daje djetetu priliku da se nauči nositi s frustracijom. Trebamo govoriti o edukaciji, a ne učiniti to da se roditelji osjećaju loše. Nema roditelja koji to nije napravio, rekla je Selak Bagarić.

- Time se djetetu uskraćuje i trening da nekada treba čekati. To nije ništa razvojno loše. Djetetu pomažemo da jača toleranciju na frustraciju, dodala je psihologinja.

Istaknula je kako dosada kod djece potiče kreativnost.

- Odgajamo djecu na kalup. Dosada je dobra i poželjna. Imamo i druge ekrane, one koje mame i tate imaju ispred sebe. Ako želimo imati djecu koja su više povezana, mi moramo pokazati svojim primjerom da postoje zone bez mobitela, kod kuće i u školi. Teško da će ovo funkcionirati u školama u kojima profesori imaju svoje mobitele na stolu, zaključila je psihologinja.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!