15:55 / 30.01.2020.

Autor: I.Z./Hina

Ustavni sud obustavio uredbu o otpadu pa nema poskupljenja

Foto:Davor Puklavec/PIXSELL

Foto:Davor Puklavec/PIXSELL

Foto: - / PIXSELL

Nakon ove odluke Ustavnog suda usluge zbrinjavanja otpada plaćat će se po starim cijenama, odnosno gradovi i općine neće ih moći povisiti, kako su neki od njih najavljivali.
Ustavni sud u četvrtak je, do donošenja konačne odluke o suglasnosti s Ustavom i zakonom, privremeno obustavio primjenu dopunjene uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom iz prošle godine pa će cijene zbrinjavanja otpada ostati nepromijenjene.

- Iako ovo rješenje ne prejudicira konačnu odluku, smatramo da je riječ o vrlo važnom pitanju kojemu treba posvetiti posebnu pozornost i detaljno ga raspraviti. Posebno u svjetlu moguće ugroze jedne od temeljnih vrednota ustavnog poretka, a to je očuvanje prirode i čovjekova okoliša te ustavnog prava na zdrav okoliš, izjavio je predsjednik Ustavnog suda Miroslav Šeparović.

Onemogućeno najavljeno poskupljenje

Nakon ove odluke Ustavnog suda usluge zbrinjavanja otpada plaćat će se po starim cijenama, odnosno gradovi i općine neće ih moći povisiti, kako su neki od njih najavljivali.

Postupak za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom niza odredbi iz uredbi o gospodarenju komunalnim otpadom koje je Vlada donijela u svibnju 2017. i rujnu prošle godine, temeljem Zakona o održivom gospodarenju otpadom, podnijelo je više gradova i općina, komunalnih tvrtki i pojedinaca.

Svi predlagatelji predložili su Ustavnom sudu da do donošenja odluke privremeno obustavi izvršenje "pojedinačnih akata i radnji" koje se poduzimaju na osnovi osporenih uredbi, ističući da bi njihovom primjenom mogle nastupiti "teške i nepopravljive posljedice za korisnike javnih usluga, davatelje javnih usluga i jedinice lokalne samouprave".

Predlagatelji, među ostalim, ističu i da bi osporavane uredbe uzrokovale otežano funkcioniranje sustava gospodarenja otpadom, naplatu komunalnih usluga protivnu "zakonu i direktivama EU-a" te neizvjesnost u ostvarenju prihoda nužnih za funkcioniranje i održivost sustava.

Hoće li otpad razvrstan na kućnom pragu ostati razvrstan i na deponiju?
Navode i da dopunjenom uredbom iz 2019. neće biti ostvaren cilj, odnosno da ona nema opravdanje jer nadležna tijela vlasti nisu osigurala svrsishodno prikupljanje i gospodarenje otpadom. Kao ključno pitanje predlagatelji ističu i hoće li otpad koji je, pod prijetnjom sankcija, prikupljen na "kućnom pragu" uistinu ostati razvrstan i na svom konačnom odredištu.

Pokrećući postupak Ustavni sud je ustvrdio da iz brojnih argumenata koje navode predlagatelji i podnositelji zahtjeva, proizlazi da je dopunjenom uredbom iz 2019. nejednako i neravnomjerno povećano opterećenje, odnosno troškovi, u pogledu nadoknade troškova zbrinjavanja i gospodarenja otpadom.
Takva tvrdnja izaziva sumnju u to da uspostavljeni model zbrinjavanja i gospodarenja otpada nije sposoban ostvariti svoj temeljni cilj - zaštitu okoliša, prirode i zdravlja kao ustavnih vrednota - bez ozbiljnih i nerazmjernih ograničenja prava i interesa fizičkih i pravnih osoba.

- S obzirom na složenost materije zbrinjavanja i gospodarenja otpadom te opsežnost i ustavnopravnu raznolikost argumenata kojima predlagatelji obrazlažu svoje tvrdnje o nesuglasnosti uredbi s Ustavom i zakonom, uključujući povredu načela trodiobe vlasti i podjele ovlasti između zakonodavne i izvršne grane te sposobnosti propisanih mjera i ograničenja da ostvare svoj deklarirani cilj zaštite okoliša, Ustavni sud ocjenjuje kako je riječ o složenoj problematici koja zahtijeva određeno vrijeme za njihovo razmatranje i ocjenu, navode u rješenju.

Nejasno postavljeni kriteriji

Ističu i da detaljnu ocjenu Ustavnog suda posebno zaslužuju nejasno postavljeni kriteriji određivanja razmjera između fiksnog i varijabilnog dijela cijene usluge prikupljanja otpada te da se "uvođenjem nejasno definirane različite skupine pravnih subjekata dovodi u pitanje sposobnost mjere da ostvari jedan od svojih osnovnih ciljeva - razvrstavanje na kućnom pragu".

Sagledavajući iznesene argumente, Ustavni sud ocijenio je da su oni dostatni za zaključak da bi primjena dopunjene uredbe iz 2019. "izazvala štetne posljedice kako za interese građana tako i za razvoj sustava zbrinjavanja otpada, koji je od nepobitne važnosti za ispunjenje ustavne obveze osobite skrbi za zaštitu zdravlja ljudi, prirode i okoliša".

Ne samo što bi se protekom vremena povećavao mogući trošak naknade nastale štete, odnosno povećao dodatni trošak eventualne promjene takvog načina gospodarenja otpadom, nego bi zbog njegove potencijalne nesposobnosti za ostvarenje cilja bila nanesena šteta u smislu neispunjavanja ustavne obveze osobite skrbi za ustavnu vrednotu zaštitu okoliša.

Ustavni sud podsjeća da je osporavana lanjska uredba jedan od propisa kojima se implementira europska direktiva o otpadu iz 2008. te da "svako dodatno produljenje razdoblja uspostave svrsishodnog i djelotvornog načina prikupljanja i gospodarenja otpadom dovodi u pitanje poštovanje propisanih rokova i time stvara rizik kažnjavanja" države, što će se u konačnici opet preliti na porezno opterećenje građana i tvrtki.

Ministarstvo nije iznenađeno rješenjem Ustavnog suda

U Ministarstvu zaštite okoliša i energetike kažu da nisu iznenađeni tim Rješenjem Ustavnog suda kojim se pokreće postupak ocjene ustavnosti i zakonitosti Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom i Uredbom o izmjenama i dopunama Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom te da privremeno obustavljaju izvršenje svih akata i radnji koje se poduzimaju na temelju Uredbe o izmjenama i dopunama Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom.

- Prijedlozi za ocjenu suglasnosti s Ustavom i zakonom pokrenuti su s jedne strane, od udruga zaštite potrošača i fizičkih osoba, a s druge strane od jedinica lokalne samouprave i njihovih komunalnih društava, odnosno podneseni su od strane onoga tko plaća odvoz otpada i od strane onoga tko formira i naplaćuje cijenu odvoza otpada. Stoga je važno naglasiti, a što je vidljivo iz rješenja Ustavnog suda, da se prijedlozi i zahtjevi te izneseni argumenti temelje na dijametralno suprotnim stavovima, kažu u Ministarstvu.

Tomašević: Ode u smeće loša uredba o otpadu koju je donio ministar Ćorić

Predsjednik Kluba zastupnika lijevog bloka u zagrebačkoj Gradskoj skupštini Tomislav Tomašević poručio je kako je "otišla u smeće" loša uredba o otpadu koju je donio ministar zaštite okoliša i energetike Tomislav Ćorić, a na temelju koje je gradonačelnik Milan Bandić donio još goru odluku o otpadu.

- Ode u smeće loša uredba o otpadu koju je donio ministar Ćorić, a na temelju koje je Bandić zajedno sa svojom većinom u Skupštini donio još goru odluku o otpadu koja se u Zagrebu trebala primjenjivati od ove subote. Ustavni sud je na jučerašnjoj sjednici donio rješenje kojim privremeno obustavlja primjenu uredbe dok ne završi postupak za ocjenu zakonitosti i ustavnosti u kojem vjerujem da će se uredba staviti trajno izvan snage. Sporna uredba i odluka su još jedan dokaz šlamperaja, nestručnosti i pogodovanja privatnim interesima u gospodarenju otpadom, istaknuo je u priopćenju Tomislav Tomašević, gradski zastupnik stranke Zagreb je naš!.

Bez promjene vlasti u Zagrebu i na državnoj razini neće, kaže, biti reda u sustavu gospodarenja otpadom.

Grad Zagreb : 1. veljače odvoz otpada neće poskupjeti

- S obzirom na odluku Ustavnog suda o privremenoj obustavi primjene dopunjene Uredbe o gospodarenju komunalnim otpadom iz 2019. godine, koju je donijela Vlada RH, Grad Zagreb, odnosno Čistoća - podružnica Zagrebačkog holdinga će do konačne Odluke Ustavnog suda naplatu odvoza otpada vršiti kao i do sada, odnosno po postojećim cijenama, izvijestila je pročelnica Gradskog ureda za gospodarstvo Mirka Jozić.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!