Učenici smatraju da se prvenstveno sami moraju brinuti o zaštiti svojih interesa i financijskoj budućnosti, izjavio je guverner Hrvatske narodne banke Boris Vujčić nakon učeničke debate na kojoj se pokušalo odgovoriti trebaju li se učenici o financijskoj budućnosti brinuti sami ili to mora činiti sustav.
Sedmu po redu debatu s ciljem promicanja financijske pismenosti organizirala je Hrvatska narodna banka u suradnji s Hrvatskim debatnim društvom.
- Drago mi je da su učenici zaključili kako se prvenstveno sami moraju brinuti o zaštiti svojih interesa i financijskoj budućnosti, ali da i sustav mora regulirati okružje u kojem oni donose te odluke i da se prvenstveno pobrine za one koji su najranjiviji, naglasio je Vujčić.
Istaknuo je da kao društvo moramo nastaviti raditi na financijskom opismenjavanju - prvenstveno mladih, budući da pred svakim od njih u budućnosti dolazi odluka na financijskom tržištu, koja je za njih značajna.
Dodao je i da obrazovni sustav mora više pozornosti posvetiti osobnim financijama.
Nepovjerenje prema bankarskim sustavima
Vujčić je kazao da određeno nepovjerenje i zazor prema bankarskim sustavima postoji u svim društvima, no i da je najvažnije u najvećoj mogućoj mjeri razumjeti što banke rade.
- Uloga regulacije banaka je prvenstveno zaštititi depozite. Da bi bankarstvo funkcioniralo, ljudi moraju imati povjerenje da će, kad donesu novac u banke, on tamo i ostati. Inače nitko neće donositi novac u banke, rekao je Vujčić.
Naglasio je da u stabilnom bankarskom sustavu postoji i to povjerenje.
Upitan vidi li mogućnost nastavka dizanja kamatnih stopa u eurozoni nakon lipnja i srpnja, Vujčić je rekao da se treba ići korak po korak. Naveo je da će se nakon nekoliko sastanaka u lipnju i srpnju vidjeti kakva će biti situacija.
- Ovisno o tome kakve će biti prognoze i podaci o inflaciji, uvjetima odobravanja kredita, gospodarskom rastu i tržištu rada donijet ćemo odluke nakon ljeta, istaknuo je guverner.
Dodao je i da još uvijek nismo vidjeli pad temeljne inflacije.
Financijska pismenost kao predmet
- Mladi trenutno nisu financijski obrazovani jedino što se događa da me profesorica iz matematike svaki drugi utorak uči o kamatnome računu, a ja jednostavno ne znam gdje to primijeniti, rekao je Bruno.
Zato bi jedni uveli poseban predmet financijske pismenosti, dok drugi zaziru od te ideje.
- Učenici ne vole takav predmet to jest ne bi ga voljeli. Oni su preopterećeni i imaju prenatrpan raspored, kazala je Lea, debatantica.
- Ne bi imali ništa od mirovine. Svi teže trošiti, znam iz osobnog iskustva. Čim dobijem novce, neku plaću, odmah sve potrošim, izjavila je Mihaela, učenica.
Iz financijske pismenosti zaradili su peticu omiljenog profesora matematike.
- Sjajno je bilo, odlično. Znači i naučili smo nešto i nasmijali smo se, baš sam rekao, nasmijao sam se više u danu nego što treba da bi čovjek bio sretan, rekao je Toni Milun, popularizator financijske pismenosti.
Pobjednika odredila publika
Pobjednika je odredila publika, učenici 15 škola iz cijele Hrvatske.
-Ja mislim da smo mi pobijedili jer naprosto nam je strana bila intuitivnija za puno gledaoca i kako sam guverner kaže, ako se ti nećeš brinuti za sebe, neće nitko, kazao je Domagoj.
Potrebno je raditi i na vještinama javnog izlaganja. Debata je jasno pokazala da ova generacija ne očekuje da se sustav pobrine za njih.
Više u prilogu Vlatke Kalinić.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!