Najava parkirališnih blokova u gradu Zagrebu uzburkala je duhove. Gradonačelnik je najavio uvođenje tog tzv. blokovskog parkiranja od 1. rujna premda je javna rasprava u tijeku, a ni Gradska skupština o tome nije razgovarala. Kao i obično, mišljenja su podijeljena, bjesne rasprave po društvenim mrežama.
Do sada je Zagreb bio podijeljen u tri zone u kojima su se mogle kupiti povlaštene parkirne karte. To znači da su ih stanari mogli kupiti deset puta jeftinije od komercijalne cijene.
- Do sada se s povlaštenom parkirnom kartom moglo parkirati u cijeloj zoni i u svim nižim zonama. Problem je što su ljudi povlaštenu parkirnu kartu koju su dobili da bi mogli koristiti u mjestu stanovanja, koristili i kad idu po gradu za druge potrebe, kad idu na posao, na plac ili na kavu. I time su zauzimali parkirna mjesta stanarima koji žive u tom dijelu grada, kazao je Andro Pavuna, pročelnik za promet, Gradski ured za mjesnu samoupravu, promet, civilnu zaštitu i sigurnost Grada Zagreb.
Što se želi s blokovskom podjelom napraviti?
Prema novom prijedlogu povlaštena parkirna karta vrijedila bi samo u blizini mjesta stanovanja tj. u parkirališnim blokovima prosječnog promjera od nešto manje od jednog kilometra.
- Kad god idete negdje drugdje, morate plaćati. I time želimo obeshrabriti velika kretanja autom kako bi stanari blokova lakše u svom bloku našli parkirno mjesto. To je primarni cilj, pojasnio je Pavuna u emisiji "Dobro jutro, Hrvatska".
Herman: Ishitrena aktivistička odluka neće riješiti problem
Mislav Herman (HDZ) smatra da se problem parkiranja u Zagrebu neće riješiti ovom "ishitrenom aktivističkom odlukom".
- Ova odluka se donosi da uopće nemamo širi kontekst što se s prometom u gradu Zagrebu želi napraviti. Nisu nam jasni ni ulazni pokazatelji, ulazne brojke, niti što će se s time dobiti. Nije dobro da ova odluka nije dio nekog većeg plana, odnosno plana veće razine. Kao što bi recimo bio plan održivog urbanog kretanja, odnosno GUP, odnosno neki masterplan širega zagrebačkog područja što se tiče prometa, rekao je Herman.
Problematičnim smatra što odluka neće proći kroz raspravu u Gradskoj skupštini.
- Naravno, odluka bi trebala ići na Gradsku skupštinu, ali pošto je gradonačelnik najavio kako njena implementacija počinje s 1. rujnom, a prva sjednica Gradske skupštine je 5. rujna, ona očito neće proći raspravu kroz odbore Gradske skupštine i smatramo da to nikako nije dobro. Koji je smisao nešto stavljati u javnu raspravu, a da to ne prođe kroz raspravu u gradskoj skupštini?, rekao je Herman.
Problem parkiranja će i dalje biti prisutan, naglasio je Herman, a odluka će najviše naštetititi stanovnicima u središtu grada zato što neće imati više mjesta za parkiranje.
- Neko tko dolazi iz drugog dijela grada plaćat će za to veću cijenu, a stanovnici samoga središta se više neće moći parkirati u opsegu u kojem su mogli, nego će već ulicu dalje plaćati veću cijenu. Smatramo da to nije dobro. Ako se već s ovakvom odlukom išlo smatramo da se građanima u središtu grada, odnosno onima koji su do sada imali povlaštene parkirališne karte, pogotovo u prvoj i drugoj zoni, treba omogućiti besplatno parkiranje, rekao je HDZ-ovac.
Smatra kako prije donošenja ovakve odluke treba riješiti problem javnog prijevoza, izgraditi javne garaže te uvesti "park and ride" sustav.
- Kao što smo problem otpada pokušavali riješiti plavim vrećicama, tako sad blokovskim pakiranjem pokušavamo riješiti gužve u Zagrebu, a nećemo ih riješiti, zaključo je Herman.
Petrović: Loš sustav nadomješta se gorim
Zorislav Antun Petrović, Zelena alternativa - Održivi razvoj Hrvatske, Gradska skupština Grad Zagreb, smatra da prijedlog nije dobro izbalansiran, odnosno da se bavi samo jednim aspektom koji mora biti dio nekakvog šireg mozaika.
- Postojeći sustav parkiranja nije dobar, ali ne vidim nijedan razlog zašto bismo loš sustav nadomještali gorim. Ovakav način naplate parkiranja dovodi građane koji žive u zonama u poziciju koja apsolutno nije dobra jer tko živi u zoni plaća pravo na parkiranje koje mu nije garantirano. Iz ovog prijedloga ja nisam čuo na koji način bi se trebalo osigurati parkiranje jer ako je netko svoj auto stavio u drugoj zoni, recimo ispred svoje zgrade i maknuo ga u nekom trenutku, tko garantira da mu opet neće netko zauzeti mjesto?, rekao je Petrović.
- Ljudi koji žive u centru grada do sada su plaćali nekakvu uslugu za koju su dobivali još nešto. Sada će samo plaćati uslugu za koju teško da će dobiti nešto, dodao je.
Je li odluka pravedna?
Pavuna naglašava kako je ovakva odluka jedina pravedna.
- U Zagrebu ima 39 tisuća povlaštenih karata, a građana Zagreba skoro 750, skoro 800 tisuća. Znači, ovih 750 tisuća, kad god je išlo negdje, je moralo kupiti kartu. A ovih 39 tisuća, njih je recimo u prvoj zoni 13 tisuća, neki od njih čak ni ne znaju koliko košta parking po gradu. I to nije dobro. Povlaštena parkirna karta u drugoj zoni je 5 eura mjesečno, to je dosta malo, rekao je Pavuna.
- Garantirano parkirno mjesto košta 20, 30, 40 tisuća eura u žutoj zoni. Ne postoji grad u kojem se to dodijeli nekome besplatno. To jako skupo košta, dodao je.
Cijena rezerviranog parkirnog mjesta prije je koštala 530 eura, no i to se sada mijenja.
- Prije se to moglo vrlo jednostavno zauzeti, a onda je Visoki upravni sud presudio da to treba biti dostupno svima. I mi sad uvodimo potpuno nove koncepte gdje ćemo drastično smanjiti broj rezerviranih parkirnih mjesta, koja će se onda osloboditi za građane, rekao je Pavuna.
Ideja blokovske podjele stara je desetak godina, a Pavuna naglašava kako se analiza u Zagrebparkingu provodi kontinuirano.
- Zagrebparking je izuzetno digitaliziran i točno se zna koja je povlaštena parkirna karta, gdje se parkira. Najnoviji podaci mogu reći da imamo 13 tisuća povlaštenih karata u prvoj zoni, a 8 tisuća parkirnih mjesta. To znači kada nitko ne bi došao u prvu zonu i platio parking, svejedno imamo 5 tisuća viška povlaštenih parkirnih karata nego što imamo mjesta. I mi gradimo garaže, gradimo garaže ispod srednjoškolskog igrališta u Klaićevoj, gradit ćemo veliku garažu ispod Trga Franja Tuđmana, rekao je Pavuna.
- Pokušavamo pronaći rješenja u centru grada da pojačamo garaže, ali javne garaže dovlače dodatni promet u centar grada, dodao je.
Pavuna je kazao kako će garaža kod Paromlina imati 350 parkirnih mjesta, a trebala bi biti gotova za godinu i pol dana.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!