Očevid zrakoplovne nesreće na Kapeli
Foto: Boris Scitar / PIXSELL
Nakon što je završio očevid policije i Agencije za istraživanje nesreća u zračnom prometu, nastavlja se istraga vezana za pad sportskog aviona na području Male Kapele, a pokrenuta je i međunarodna suradnja. Slijedi izvlačenje ostataka zrakoplova s nepristupačnog područja.
S novim informacijama s mjesta nesreće za središnji Dnevnik HTV-a javila se Jelena Tomac koja je objasnila da se radi o izuzetno brdovitom i šumovitom terenu zbog čega će u akciji izvlačenja olupina aviona biti potrebno sudjelovanje više službi.
-Izvlačenje olupine bitno je kako bi istražitelji znali u kojem smjeru će nastaviti istragu o uzrocima pada aviona. Tek kada se izvuku ti dijelovi aviona, posebno je tu dragocjen motor jer ovaj tip aviona nema crnu kutiju, tek kada se oni pregledaju i kada se prikupi dodatna dokumentacija vezana uz zapise kontrole leta tek tada će istražitelji moći otkloniti ili utvrditi tehnički kvar kao uzrok pada aviona, rekla je Tomac.
Policijski službenici još uvijek su na terenu i osiguravaju mjesto nesreće. Službene informacije o akciji izvlačenja vjerojatno će biti poznate sutra.
Za istragu o padu nizozemskog zrakoplova pokrenuta međunarodna suradnja
Glavni istražitelj zrakoplovnih nesreća
Danko Petrin za istragu o uzrocima pada nizozemskog zrakoplova u subotu na Maloj Kapeli pokrenuo je, nakon jučerašnjeg očevida, i postupak međunarodne suradnje, koji je, kako je rekao za Hinu, propisan međunarodnim pravilima.
- Inicijalnu obavijest poslao sam istražnim tijelima u Nizozemsku, kao zemlju registracije, u SAD, zemlju proizvodnje zrakoplova, Europskoj agenciji za sigurnost zračnog prometa (EASA), Europskoj komisiji i Hrvatskoj agenciji za civilno zrakoplovstvo, rekao je Petrin i dodao da je takav postupak propisan međunarodnim pravilima.
Inicijalna obavijest sadržava prve i osnovne podatke što se, kada i kako dogodilo te se na temelju nje očekuje da će ta istražna tijela ponuditi suradnju.
- Pojedina od tih tijela mogu, ako ustanove da je potrebno, imenovati akreditiranog predstavnika, koji je onda nama glavna pomoć u istrazi za njihovu stranu, rekao je Petrin i objasnio kako to znači da će ta osoba u svojoj zemlji prikupiti potrebne podatke za hrvatske istražitelje.
Uspostavit će se komunikacija među tijelima tih država, što su propisani procesi kojih se treba držati. Te istrage ne traju dugo, ali zbog svega rečenog, to ipak zahtijeva određeno vrijeme.
Što se Hrvatske kontrole zračne plovidbe tiče, Petrin je danas od nje zatražio podatke, radarski zapis i komunikaciju s pilotom tijekom leta ne bi li se, kako je rekao, dobio odgovor na pitanje o razlozima promjene rute leta jer se zrakoplov na letu od Maribora do Pule nije trebao naći iznad Kapele.
To znači da kontrola treba preslušati tonske zapise svojih razgovora s pilotom, prevesti ih i kompletirati sa svim podatcima o letu, što u pravilu ne traje dugo, ali zahtijeva određeno vrijeme te nije poznato kad će se znati odgovori.
I dalje mnogo nepoznanica u vezi s padom nizozemskiog zrakoplova
I dalje je mnogo nepoznanica u vezi s nizozemskim zrakoplovom koji se u subotu srušio kod Male Kapele. Poznato je da se zrakoplov, koji je letio iz Maribora prema Puli, srušio, a zatim izgorio te da su svi putnici poginuli. Identitet unesrećenih utvrđivat će se DNK analizom jer su tijela pilota i dvoje putnika izgorjela. Slijedi izvlačenje ostataka zrakoplova iz nepristupačnog područja. Tek nakon toga će se znati je li uzrok pada ljudska greška, tehnički kvar ili nešto treće.
- Istražitelji će moći doznati ono što je zabilježeno u kontrolnim tornjevima, a ostalo će biti poznato kad se olupina zrakoplova izvuče. Međutim radi se o složenoj akciji i angažmanu više službi, ponajprije helikoptera HRZ-a, koji bi dijelove zrakoplova trebao izvesti na sigurnije mjesto. Na terenu do 12 sati nije se nitko od nadležnih službi pojavio, samo policija osigurava mjesto nesreće. Prema informacijama karlovačke policije - složena akcija izvlačenja zrakoplova trebala bi početi tek sutra, a možda čak i kasnije, javio je s terena za Dnevnik u podne novinar
Hrvoje Matejčić.
Tomašić: Pilotska zajednica neće izvući pouku
Pad zrakoplova u programu HRT-a komentirao je instruktor letenja
Rajko Tomašić.
- Problem je što su danas pilotske škole komercijalne, u toj pilotskoj školi čovjek koji ima novaca završi letenje i on postaje weekend pilot. I on možda ne leti u mjesec dana ili u dva mjeseca, ni jedan sat ili dva sata. No ja bih skrenuo pažnju na to da će agencija za nesreće u svakom slučaju iz podataka kontrole letenja doći do nekog rezultata koji je objektivan. Ali problem je u svakom slučaju kad agencija za nesreće izvrši analizu, pilotska zajednica ne dođe do te informacije. Znači ja i vi ne možemo kao piloti ništa naučiti iz toga, jer to se uglavnom koristi za potrebe sudstva i parničenja, osiguravajućih kuća itd. To je najveći problem u cijeloj priči. Znači, pilotska zajednica iz te nesreće i ovih prijašnjih neće izvući nikakvu pouku. To je najveći problem po meni, naglasio je.
Podsjetimo, zrakoplov "Cirrus 20" pronađen je u subotu oko 19.15 na sjevernim obroncima planine Mala Kapela na teško pristupačnom terenu. Kretao se na relaciji Maribor - Pula, a na radaru se izgubio oko 12.15. U potrazi je sudjelovalo 120 ljudi s dronovima, kvadovima i terencima te helikopter HRZ-a "Black Hawk".
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!