10:19 / 08.04.2015.

Autor: HRT

Romska svakodnevica - prepreke i mogućnosti za promjenu

-

-

Foto: - / -

Obrazovanje je sastavni dio Nacionalnog programa za Rome i Akcijskog plana Desetljeća za uključivanje Roma i odnosi se na predškolski odgoj pripadnika romske nacionalne manjine, njihovo osnovnoškolsko, srednjoškolsko i visokoškolsko obrazovanje.
U Međimurskoj županiji živi najviše Roma u Hrvatskoj. U mjestu Kuršanec svaki je treći stanovnik Rom i tako već stoljeće i pol. Stoga je njihova osnovna škola  najbolje mjesto za središnju svečanost tamošnjih 5 osnovnih škola, u povodu današnjeg Svjetskog dana Roma.



Zajednička publikacija UNDP-a, UNHCR-a i UNICEF-a pod nazivom "Romska svakodnevica u Hrvatskoj: prepreke i mogućnosti za promjenu" analizira socioekonomski položaj Roma. Kad je riječ o obrazovanju, podaci pokazuju kako dvadeset puta više Roma nema završenu osnovnu školu, nego što je to slučaj kod većinskog stanovništva (40 posto u usporedbi sa 2 posto), pri čemu treba istaknuti izrazito nepovoljnu situaciju Romkinja; 23 posto mlađih Romkinja nema nikakve kvalifikacije kao i 50 posto Romkinja u dobi 25-64 godine. Uključenost Roma u srednjoškolsko obrazovanje iznosi 46,5 posto i dvostruko je niža u usporedbi s ostatkom populacije (83,3 posto). Podaci također pokazuju da je na hrvatskim sveučilištima tek 29 studenata romske nacionalnosti. Lošija obrazovna postiguća Roma odražavaju se i na njihov položaj na tržištu rada. Nezaposlenost Roma je tri do četiri puta viša od nezaposlenosti neromskog stanovništva.

U cilju poduzimanja mjera za poboljšanje uvjeta života romske nacionalne manjine i njihovog uključivanja u društveni i javni život, usporedo s provođenjem Nacionalnog programa za Rome iz 2003., Republika Hrvatska izrazila je spremnost da zajedno s još nekoliko zemalja (Bugarska, Češka, Mađarska, Makedonija, Rumunjska, Slovačka, Srbija i Crna Gora) pristupi Desetljeću za uključivanje Roma 2005.-2015., koje su pokrenuli Svjetska banka i Institut Otvoreno društvo. Time se ujedno primjenjuju osnovni ciljevi Milenijskog razvoja UN-a i Programa socijalnog uključivanja Europske unije na programu namijenjenom najosjetljivijoj manjinskoj populaciji u Europi, Romima.
Republika Hrvatska je kao i ostale države u okviru Desetljeća za Rome, izradila svoj Akcijski plan i time preuzela obvezu za njegovo provođenje tijekom deset godina.

Obrazovanje je sastavni dio Nacionalnog programa za Rome i Akcijskog plana Desetljeća za uključivanje Roma i odnosi se na predškolski odgoj pripadnika romske nacionalne manjine, njihovo osnovnoškolsko, srednjoškolsko i visokoškolsko obrazovanje te opismenjavanje i obrazovanje odraslih.

Je li Akcijski plan za uključivanje Roma u obrazovanje i opismenjavanje u Hrvatskoj koji se provodi 10 godina donio poboljšanja u njihovom uključivanju u zajednicu i suživotu u emisiji Dobro jutro, Hrvatska govorili su Jasmina Salihi, ing. računarstva i projektna asistentica u UNDP-u te prof. dr. sc. Neven Hrvatić, profesor s odsjeka pedagogije na Filozofskom fakultetu u Zagrebu:

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!