Serdarušić: Teško je utvrditi je li zbog SP-a ili adventa porasla prodaja televizora

21.11.2022.

08:35

Autor: V.K./U mreži Prvog/HR/HRT

Hrvoje Serdarušić

Hrvoje Serdarušić

Foto: HRT / HTV/Shutterstock

Jučer je u Kataru počelo Svjetsko nogometno prvenstvo. Kako ono utječe na potrošnju te može li od eventualnog uspjeha reprezentacije profitirati BDP, o tome su u emisiji "U mreži Prvog" govorili Davor Lulić, urednik sportske redakcije Hrvatskog radija, doc. dr. sc. Erik Brezovec s Odsjeka za sociologiju Fakulteta hrvatskih studija i Hrvoje Serdarušić, financijski analitičar.


Lulić naglašava da je Svjetsko prvenstvo u Kataru nešto novo i veliko. Kako kaže, za zalogaj koji su oni prihvatili potrošeno je mnogo novca, ali za takve stvari treba nešto više,  što Katar za sada nema.

- Jučer je odigrana prva utakmica i bila je velika gužva po gradu. Kada krene po nekoliko utakmica dnevno, gužve će biti još veće, rekao je.

Dodaje da ima navijača iz Hrvatske, ali da ih nema u velikom broju, kako smo naviknuli. Ima ih oko tisuću do tisuću petsto na svakoj utakmici.

- U Dohi ima mnogo simpatizera naše reprezentacije, a to su uglavnom Indijci čiji je izbornik naš Igor Štimac, govori.

Rekao je kako na samom projektu u Dohi, uključujući Hrvatski radio i Hrvatsku televiziju, radi 24 djelatnika, a u Zagrebu mnogo njih sudjeluje na projektu.

Nogomet postao stvar za privilegirane

Hrvatska reprezentacija igra u srijedu, i u to vrijeme neće biti rasprave u Hrvatskom saboru, a i učenici će moći gledati utakmice, no morat će nadoknaditi školske sate.

Brezovec je naglasio da izostajanje s rasprava u Saboru pokazuje da je nogomet postao stvar za privilegirane. Postoji visoka razina klasne neuravnoteženosti.

- Lako je zastupnicima reći 'mi u ovom trenutku nećemo imati rasprave, a običnom čovjeku koji ima osmosatno radno vrijeme teško je doći šefu i reći mu da on ne želi raditi jer ide gledati utakmicu'. To je nedopustivo, govori.

Nema značajnijeg efekta na ekonomiju

Serdarušić je rekao kako, očekivano, raste prodaja televizora, ali da će teško biti razlučiti je li to zbog Svjetskog prvenstva ili zbog nadolazećeg adventa.

- No to neće davati značajniji efekt za ekonomiju. To se zove „feel good” efekt, rekao je.

Na pitanje tko će najviše profitirati od ovog prvenstva, odgovorio je da je to FIFA. Kako kaže, poznato je da zemlja organizator nema velike koristi.

- S obzirom na količinu ulaganja, potrebno je nekoliko godina da bi se došlo do razine ulaganja, istaknuo je.

Interakcijski ritual

Brezovec govori da je Svjetsko nogometno prvenstvo interakcijski ritual.

- Sve rezultira društvenom solidarnošću i visokim razinama emocionalne energije. Ljudima je potrebna takva vrsta društvene solidarnosti u odsutnosti bilo koje druge društvene solidarnosti koja bi trebala postojati u suvremenom društvu, a ne postoji, rekao je.

Naglašava kako nećemo zaboraviti na sve svoje probleme, ali ćemo ići prema pozitivnim emocijama jer nam to treba. Potreban nam je odmak od stvarnosti.

- Čim je nogomet manje sporedna stvar, postaje problematično za nogomet. Tko god voli nogomet, ne može voljeti situaciju u kojoj se nogomet danas nalazi, naglasio je.

Na pitanje koji su financijski učinci promocije Katara, Serdarušić je rekao da su jedno sportska prava, ulaznice, infrastruktura i učinak nakon prvenstva, ali je teško vidjeti učinke.

- Takvi su efekti izostali u značajnom smislu i u Brazilu i u Rusiji, a Katar je puno manja zemlja. Ne vjerujem da će ovo prvenstvo Kataru donijeti značajne dobitke. To je više jako skupo plaćena reklama za promociju zemlje, dodaje.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!