Ovo je kvalitetan podsjetnik koliko smo digitalno ovisni i povezani te koliko jedna pogreška na jednom izvoru može napraviti globalni problem, rekao je u emisiji "Studio 4" stručnjak za kibernetičku sigurnost Alen Delić, komentirajući IT kvarove koji su pogodili računalne sustave diljem svijeta.
- Ovo je kvalitetan podsjetnik koliko smo digitalno ovisni i povezani te koliko jedna pogreška na jednom izvoru može napraviti problema globalno - kod različitih pružatelja usluga. Svakako nije sve u redu ako ljudi ne mogu ući u svoje avione, ako ne mogu na operaciju, poslati poštu ili nešto treće - ne možemo govoriti da je sve u redu, upozorio je.
Naglasio je kako se "ne može složiti s kompanijom koja se nedavno oglasila i tvrdi da se ovdje ne radi o pitanju sigurnosti".
- Ovdje je svakako izazov što mi doista govorimo i suzdržavamo se od imenovanja kompanije o kojoj se radi. Mislim da je i običnom korisniku poznato da se sigurnosni software treba automatski ažurirati i to je nešto što nas štiti. Ovo će nama kao struci u idućim danima, tjednima i mjesecima staviti na stol jednu temu o kojoj ćemo razgovarati, a to je promjena dobre sigurnosne prakse, rekao je.
- Upravo zbog tog ažuriranja i greške koja je nastala, sada imamo veliki problem. Ono što će se još razgovarati je pitanje kako je moguće da rješenje nije bilo dovoljno testirano prije nego što je ušlo u produkcijsku okolinu, naglasio je.
- Uvijek se ovakve stvari mogu dogoditi i one će se događati u budućnosti. Moramo biti svjesni da sigurnost nikad nije 100 posto, zaključio je.
Ustvrdio je kako se u cijelom procesu na nekoliko mjesta mogla dogoditi ljudska greška.
- Netko je mogao popravljati prethodnu grešku, a napraviti još veću, kazao je.
Govoreći o tome koliko će trajati proces otklanjanja grešaka, naglasio je kako posljedice mogu biti dugoročne.
- Vidjet ćemo, treba razdvojiti što se dosad radilo ručno. Žao mi je kolega u različitim kompanijama koji su došli na posao u petak ujutro i moraju se baviti ovim problemom koji je nastao zbog treće strane. Oni su morali sami dolaziti do rješenja. U narednim satima i danima ćemo imati neka druga rješenja, istaknuo je.
Ustvrdio je kako će se posljedice osjećati kasnije jer "nije pitanje samo kada će računalo na npr. checking-desku početi raditi" u zračnoj luci.
- Ako nije radilo tri sata, kada ga poprave, mi imamo posljedice da neki avion nije otišao na destinaciju. To košta aviokompanije da plate ljudima smještaj. To je slojevito i povezano. Zato posljedice traju i teško je reći koliko će vremena trebati da se saniraju, dodao je.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!