13:37 / 24.01.2022.

Autor: I.B./Studio4/IMS/HRT

Lubura: 5G tehnologija nema nikakve znatnije utjecaje od 4G

5G

5G

Foto: ArtisticOperation / Pixabay

Američko lansiranje 5G mreže preko 4.500 novih tornjeva za pokrivanje srednjopojasne mreže u gradovima SAD-a pretvorilo se u pravi fijasko, odnosno neki su ga kritičari nazvali 5G cirkus. Naime, pokazalo se da nova 5G tehnologija ometa sigurnost zračnog prometa u blizini zračnih luka, pokazalo se da 5G valovi ometaju sustav visinomjera ugrađenih u putničke zrakoplove, a to, naravno, ugrožava sigurnost putnika i zračne plovidbe. Brojni letovi su otkazani, a zbog propusta otkazano je pokretanje 5G mreže u Americi. Kako 5G mreža utječe na tehnologiju i ljude, govorio je u Studiju 4 Đuro Lubura, stručnjak za telekomunikacije.

- Ne ovisi to ni o američkom predsjedniku Joeu Bidenu ni o njegovu ministru prometa. To je stvar koja se dogovarala mnogo ranije na stručnim nivoima. Radiofrekvencijski spektar svugdje u svijetu je ograničeno prirodno dobro i njime upravljaju, u pravilu, neovisne agencije, tako i u Americi. A uporaba radiofrekvencijskog spektra se dogovara među svim zainteresiranim sudionicima. I tako je u Međunarodnoj telekomunikacijskoj udruzi i drugim udrugama dogovorena raspodjela radiofrekvencijskog spektra i za što će se koristiti. To traje već godinama, prije samog pokretanja 5G mreža. Tijekom tih postupaka avioindustrija je rekla da je njima dovoljna razlika između 5G-a i radarskih visinomjera koji su sad sporni 100 MHz. U Americi je određeno da ta razlika bude 220 MHZ - dvostruko veća od one koju je avioindustrija tražila, istaknuo je.

Ne slaže se da je integriranje i imitiranje valova 5G mreže u Americi dvostruko jače nego u Europi .

- Nije to baš istina. Otprilike su granične vrijednosti iste, rekao je.

- Udruga telekomunikacijskih operatora tvrdi da su njihove granične vrijednosti manje nego u Europi. To nije točno. One su više. Međutim, mi imamo usporedivo... U Japanu je ispoštovana upravo ova granica od 100 MHz, dakle dvostruko su bliži u Japanu - i nisu se pokazali problemi u letovima zrakoplova. Tako da ja nisam siguran da tu nije iza ove priče neki drugi interes - ili proizvođača radara ili... doista ne znam. Međutim, u istim uvjetima, odnosno puno gorim nego što su u SAD-u, zrakoplovi neometano lete u drugim zemljama svijeta, u više od 40 zemalja je u tom frekvencijskom bandu pušten, ističe.

- U Europi nemamo takvih problema niti ih možemo imati jer je još dvostruko veća razlika nego u SAD-u, ali primjerice u Kanadi ili Japanu, gdje tri operatora rade već na tim frekvencijama, nisu zabilježeni sigurnosni problemi sa zrakoplovima. Inače, ti radarski visinomjeri su jako važni za rad i sigurno letenje zrakoplova zato što pomoću njih, a oni rade kao svaki drugi radar, na način da odašilje jednu frekvenciju i mjeri koliko vremena treba da se odraz te frekvencije vrati do samog uređaja i time izračunava visinu zrakoplova od tla, što je ključno za slijetanje. Međutim, ja ne bih nedvosmisleno tvrdio da to stvara probleme. Mi sad imamo dvije suprotstavljene strane. Jedno su avioindustrija, dio avioindustrije koja u ovoj krizi gubi velike gubitke, međutim ako tu postoji problem ja bih rekao da je on primarno na strani avioindustrije zbog toga što su ti njihovi uređaji prilično nesavršeni i staromodni, a i rekao bih da su imali jako puno vremena da reagiraju na te probleme, ako su oni doista tako veliki, da su mogli reagirati prije nego su frekvencije dodijeljene operatorima. Ovo je jedan nepovratan proces, naglasio je.

- 5G tehnologija nema nikakve znatnije utjecaje od 4G, koriste se možda drukčiji frekvencijski opsezi koji se možda nisu koristili u 4G, ali mislim da se tome dala jedna nota koja nije provjerena, smatra.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!