Nakon što su jemenski hutisti raketirali još jedan tanker u Crvenom moru, na kojemu je zatim planula vatra, Amerikanci su gađali luku Ras Issa, glavni jemenski terminal za izvoz nafte. Unatoč američko-britanskim raketnim udarima na lansere protubrodskih raketa, hutisti i dalje napadaju brodove u Crvenom moru, zbog čega je znatno poremećen i promet Sueskim kanalom, na ključnom pomorskom pravcu između Europe i Azije.
Ploviba Crvenim morem postaje sve rizičnija kako jemenski hutisti pojačavaju napade na trgovačke brodove. Na britanskom tankeru "Marlin Luanda" buknuo je požar nakon što ga je pogodio projektil u Adenskom zaljevu. U pomoć mu je priskočio brod američke mornarice.
- Jemenske oružane snage nastavljaju operacije u Crvenom moru i Adenskom zaljevu protiv izraelskih brodova ili onih koji idu prema lukama okupirane Palestine sve dok agresija ne prestane i hrana i lijekovi ne budu dopremljeni opkoljenom palestinskom narodu u pojasu Gaze, izjavio je glasnogovornik hutističkih vojnih snaga Yahya Sarea.
Kroz tjesnac Bab el Mandeb, Crveno more i Sueski kanal prolazi 15% svjetske trgovine. Prema podacima UN-a, u posljednja dva mjeseca promet ključnim trgovačkim pravcem između Europe i Azije pao je za više od 40%. Osjeti se to i u jemenskim lukama u Adenskom zaljevu koje nisu pod kontrolom hutista.
- Gospodarstvo je propalo, brodovi ne dolaze u Aden kao nekad. Prije je bilo posla, ljudi su radili. Hutisti kažu da su uz Palestinu, ali svi smo uz Palestinu i nitko ne smije napadati međunarodne brodove. Ovo je novac, rekao je Ayman, pripadnik obalne straže Adena, Jemen.
Troškovi prijevoza rastu jer tvrtke preusmjeravaju brodove oko Rta Dobre nade, što produljuje putovanje za 15 dana, a u ekonomiji je vrijeme novac. Budući da je promet na toj ruti porastao za više od 60%, južnoafričke luke zadovoljno trljaju ruke.
- Vidim samo korist za naše luke,. Mi kao država moramo se samo pobrinuti da maksimalno iskoristimo ovu neočekivanu mogućnost, rekao je Alan Winde, premijer južnoafričke provincije Zapadni Kaap.
Postupno dolazi i do poremećaja u opskrbnom lancu. Kriza na Crvenom moru prelijeva se i na automobilski sektor jer su neki proizvođači automobila najavili obustavu proizvodnje zbog nedostatka dijelova.
- Porast će troškovi logistike, uključujući osiguranje i pratnju, što će na kraju prisiliti globalne potrošače, proizvođače i prijevoznike da plate račun, smatra Zhang Yansheng, kineski Centar za međunarodnu ekonomsku razmjenu.
- Kina poziva da se prestane s uznemiravanjem civilnih brodova. Napetosti u Crvenom moru posljedica su prelijevanja sukoba u Gazi. Prioritet je što prije zaustaviti i borbe i spriječiti da situacija izmakne kontroli, rekao je Wang Wenbin, glasnogovornik kineskog ministarstva vanjskih poslova.
Kriza u Crvenom moru pogodila je i Egipat jer se zarada od prolaska kroz Sueski kanal gotovo prepolovila. Kako bi ublažio gubitke, Egipat je povećao tranzitne naknade i do 15%, što dodatno poskupljuje prijevoz robe.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!