11:40 / 07.02.2022.

Autor: HRT/Hina

Najveće tvrtke preuveličavaju svoj napredak u borbi protiv klimatskih promjena

Zagađivanje okoliša utječe na klimu

Zagađivanje okoliša utječe na klimu

Foto: Ilustracija / Shutterstock

Mnoge od najvećih svjetskih tvrtki ne uspijevaju ispuniti svoje ciljeve u borbi protiv klimatskih promjena, pokazuje studija koja je obuhvatila 25 korporacija, prenio je BBC. Tvrtke također rutinski pretjeruju ili pogrešno izvještavaju o svom napretku, stoji u izvješću New Climate Instituta.

Google, Amazon, Ikea, Apple i Nestle među onima su koji se ne uspijevaju promijeniti dovoljno brzo, navodi se u studiji.

Korporacije su pod pritiskom da smanje svoj utjecaj na okoliš jer sve više potrošača želi zelene proizvode. 

Neke od tvrtki rekle su za BBC News da se ne slažu s nekima od metoda korištenih u izvješću i da su predane poduzimanju mjera za suzbijanje klimatskih promjena. Analizirane tvrtke odgovorne su za pet posto globalnih emisija stakleničkih plinova, stoji u izvješću, što znači da iako imaju golem ugljični otisak, imaju i velik potencijal da vode u nastojanju da se ograniče klimatske promjene.

- Veće ubrzavanje ostvarenja korporativnih klimatskih obećanja, u kombinaciji s fragmentacijom pristupa, znači da je teže nego ikad napraviti razliku između stvarnog klimatskog vodstva i nepotkrijepljenog, piše u studiji.

Autor studije Thomas Day rekao je za BBC News kako je njegov tim prvotno želio otkriti dobre prakse u korporativnom svijetu, ali bili su "iskreno iznenađeni i razočarani integritetom tvrtki".

Amazon je u priopćenju napisao: "Postavili smo te ambiciozne ciljeve jer znamo da su klimatske promjene ozbiljan problem i da je potrebno djelovanje sada više nego ikad. Kao dio našeg cilja da do 2040. dosegnemo nultu neto stopu emisije ugljika, Amazon je na put napajanja naših operacija sa 100 posto obnovljivom energijom do 2025."

Nestle je napisao: "Pozdravljamo preispitivanje naših postupaka i obveza u vezi s klimatskim promjenama. Međutim, izvješće New Climate Instituta 'Corporate Climate Responsibility Monitor (CCRM)' nema razumijevanja za naš pristup i sadržava velike netočnosti."

"Corporate Climate Responsibility Monitor" provele su neprofitne organizacije New Climate Institute i Carbon Market Watch.

U studiji su analizirane javno iznesene strategije poduzeća za smanjenje emisija stakleničkih plinova kako bi se dosegnula nulta neto stopa emisije ugljika. Nulta neto stopa, cilj za koji znanstvenici kažu da svijet mora dostići do 2050. kako bi ograničio porast globalne temperature, znači da se ne povećava količina stakleničkih plinova u atmosferi. Postizanje tog cilja znači smanjenje emisija što je više moguće, kao i uravnoteženje svih preostalih uklanjanjem ekvivalentne količine. 

I tvrtke koje dobro rade preuveličavaju svoje aktivnosti

Tvrtke postavljaju svoje ciljeve. Na primjer, Google obećava da će biti bez ugljika do 2030., dok Ikea obećava da će biti "klimatski pozitivna" do 2030. 

Emisiju stakleničkih plinova stvara sve, od transporta robe do energije koja se upotrebljava u tvornicama ili trgovinama. Ugljični otisak uzgoja usjeva ili sječe stabala također se računa.

U studiji je svaka tvrtka ocijenjena po integritetu. Utvrđeno je da neke rade relativno dobro u smanjenju emisija, ali da bi se sve korporacije mogle poboljšati. Nitko nije dobio ocjenu "visoki integritet".

U studiji su analizirani čimbenici kao što su godišnje objavljivanje emisija, raščlamba izvora emisije i razumljivost predstavljanja informacija. Zaključeno je da bi sveukupno postojeće strategije, ako se provedu, približile tvrtke cilju nulte neto stope za najviše 40 posto, a ne za 100 posto. Samo tri od 25 tvrtki jasno su predane uklanjanju 90 posto emisija ugljika iz svojih proizvodnih i opskrbnih lanaca, navodi se. To su Maersk, Vodafone i Deutsche Telekom.

Veliki je problem i način na koji poduzeća govore o svojim klimatskim obećanjima, piše u studiji. Postoji veliki jaz između onoga što tvrtke govore i stvarnosti, kaže Day. Potrošačima će vjerojatno biti teško utvrditi istinu. Čak i tvrtke koje rade relativno dobro preuveličavaju svoje aktivnosti.


Studijom su bile obuhvaćene tvrtke: Maersk, Apple, Sony, Vodafone, Amazon, Deutsche Telekom, Enel, GlaxoSmithKline, Google, Hitachi, Ikea, Vale, Volkswagen, Walmart, Accenture, BMW Group, Carrefour, CVS Health, Deutsche Post DHL, E.On SE, JBS, Nestle, Novartis, Saint-Gobain i Unilever.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!