Državna matura: Što je novo?

Danas se u emisiji Dobro jutro Hrvatska razgovaralo o temi za koju su zainteresirani više od 30 tisuća maturanata i njihovih roditelja, a to su novosti oko državne mature i nacionalnih ispita. U emisiji  su gostovale Ivana Katavić, ravnateljica Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja i Natalija Ćurković, viša stručna savjetnica u Odjelu za promicanje kvalitete obrazovanja.

Ivana Katavić
 najavila je promjene koje će dočekati maturante, a vezane su uz minimalni prag prolaznosti za esej i test iz hrvatskog jezika. O tome je više govorila Natalija Ćurković.

„Ove će se godine smanjiti  udio bodova eseja u ukupnoj ocjeni iz hrvatskog jezika u odnosu na test. Esej će nositi 40 bodova, a onaj drugi dio ispita gdje su zadaci, nosit će 80 bodova. Ukupni broj bodova će biti 120, a ne kao prijašnjih godina 160, ukazala je Ćurković. „Shvatili smo da treba smanjiti broj bodova za esej, zato što on ne može biti tako objektivno ocijenjen kao zadaci zatvorenog tipa.“

Velika su novost projekt nacionalnih ispita s kojim se započinje u 215 srednjih škola, u trećim razredima gimnazija i strukovnih škola. Ti ispiti se neće ocjenjivati, već će biti povratna informacija za učenike i roditelje.

"Nacionalni ispiti su slični državnoj maturi i provode se u standardiziranim uvjetima. No, za razliku od državne mature, nacionalni ispiti su niskog rizika, što znači da učenici ne dobivaju ocjenu, niti im je to važno za bilo kakav upis. Kod nacionalnih ispita je važna povratna informacija koju mi dobivamo i vraćamo dalje u sustav i na temelju toga, obrazovna politika donosi odluke o tome koje korake treba poduzeti, naglasila je Ćurković.

"U jedanaestom mjesecu idemo u škole gdje ćemo ispitivati hrvatski jezik na jedan inovativan način, u odnosu na to kako se hrvatski jezik ispituje na državnoj maturi. Više će se ispitivati funkcionalna pismenost, kao i čitanje s razumijevanjem“, rekla je Ćurković.

U dokumentima eksperimentalnog programa stoji da postoje dva temeljna cilja, a to je povećanje motivacije i zadovoljstva učenika, nastavnika i učitelja, te povećanje kompetencije u rješavanju problema.

"Nacionalni centar je spreman za izazove e-mature, posebno nakon završetka nacionalnih ispita 2022.godine. Radimo pred pripremne radnje na razvoju jednog sveobuhvatnog aplikacijskog računalnog sustava, koji će omogućiti pripremu i provedbu ispita u elektroničkom obliku", naglasila je Katavić.

Katavić je rekla kako se "e-matura u praksi već provodi u nekim europskim zemljama. Učenik sjedne pred računalo i dobije set pitanja koja su konceptualno drugačije posložena nego što je ovo danas." "Maturanti se kroz svoje vježbanje i ponavljanje tijekom cijele školske godine mogu kvalitetno pripremiti za ispite državne mature. Naši su rezultati pokazali da su ispiti državne mature stabilni", zaključila je Katavić.