Četiri ponude za borbene zrakoplove

Posljednji je dan za predaju ponuda za borbene zrakoplove koji bi u budućnosti trebali letjeti hrvatskim nebom. Stigle su četiri ponude, iako se očekivalo da će ih biti sedam.

- Švedska veleposlanica donijela ponudu za Gripene u MORH


Ponude su predale četiri države, SAD, Švedska, Francuska i Izrael. Šveđani i Amerikanci nude nove, a Francuzi i Izraelci polovne zrakoplove.

Švedska, čija je veleposlanica jedina stala pred novinare, nudi 12 novih Grippena model C/D, ali i uspostavu regionalnog zrakoplovnog centra te transfer znanja i tehnologije čime bi se u Hrvatskoj otvorilo 500 novih visokotehnoloških radnih mjesta. 

Iskustvo nam je pokazalo da je Gripen izvrsna platforma za suradnju i partnerstvo s mnogim zemljama, pogotovo ovima u regiji, poput Češke i Mađarske. Ovdje smo danas jer se nadamo da će i Hrvatska biti dio tog partnerstva, rekla je Diana Helen Madunic, veleposlanica Kraljevine Švedske u RH.



- U siječnju 2019. propao je dogovor s Izraelom  oko nabave njihovih značajno moderniziranih američkih aviona F16. Država Izrael tada je preuzela odgovornost za neuspjeh i ispričala se Hrvatskoj. Danas počinje nova priča u kojoj Hrvatska pravo na pogrešku nema jer našim MIG-ovima u 2024. istječe rok trajanja, rekao je u središnjem Dnevniku HTV-a novinar Eugen Husak.
Spomenuo je i iskustva drugih zemalja, npr. Rumunjske koja je od Portugala kupila američke avione.

- Uvođenje drukčije tehnologije u zračne snage može potrajati i više od pet godina. Stoga si je stručno povjerenstvo zadalo ambiciozan cilj da do 12. prosinca sa ponuđačima detaljno analizira ponude. Nakon toga će se u roku mjesec dana izraditi studija izvodljivosti i poslati završni prijedlog na ocjenjivanje Vijeću za obranu te saborskom odboru za obranu. Ako ta dva tijela daju zeleno svjetlo  prijedlog koji avion kupiti ide na Vladu. Očekuje se da će konačna odluka biti donesena početkom iduće godine, javo je Husak.



- Evaluacija i validacija ponuda predstoji do kraja 2020. godine. Cijeli proces koji će voditi višeresorno povjerenstvo, vodit će se stručno, prema jasno utvrđenim kriterijima. Na sustavan ćemo način procijeniti sve elemente ponuda, kako bi onda mogli predložiti Vladi konkretno rješenje to jest prijedlog što je najbolje odabrati, rekao je predstojnik Ureda predsjednika Vlade, Zvonimir Frka-Petešić. Dodaje da imaju "zeleno svjetlo" od američke strane.

Norvežani nisu ispunili kriterije, a Grci i Talijani nisu mogli odgovoriti u zadanim rokovima, dodaje Frka-Petešić pojašnjavajući zašto nisu pristigle još tri najavljene ponude. Načelnik Glavnog stožera OSRH Đuro Hranj kaže da, kada se završi proces validacije ponuda, da će zatražiti još jednu najbolju ponudu od svih koji su se prijavili, "Best and final offer", ističe. Pojasnio je o kakvim se tipovima zrakoplova radi. 

Novi Gripen i F-16 Block 70 ili rabljeni Rafale i F-15 Block 30

- Kraljevina Švedska nudi novi Gripen C/D, SAD nudi novi F-16 Block 70, Francuska nudi polovni Rafale i Izrael nudi polovni model F-16 Block 30. Ne radi se o istim zrakoplovima koji su odabrani na natječaju koji je na kraju propao. To su drugi fizički modeli, jer ipak je od toga prošlo dvije godine. No, to je u osnovi Barak F-16 Block 30. Kada se uključuje avion treće zemlje, kada je u slučaju američki proizvođač, onda bi to bio trojni aranžman ako bi se dogovorili s njima. Mi razgovaramo s američkom Vladom, sve će se raditi preko njih, kazao je.

O opremi ponuđenih zrakoplova kaže sljedeće: U svim smo ponudama tražili totalni paket, simulator, inicijalni paket naoružanja, obuku pilota, tehničkog osoblja, održavanje, alate, pribor i slično, istaknuo je načelnik Glavnog stožera. Hranj kaže da je cilj OSRH da 2023. ili 2024. imamo nove zrakoplove, ali hoće li to tako biti, prerano je govoriti, a zbog toga što treba dobro proanalizirati sve što je ponuđeno.





Banožić: O ponudama ovisi koliko ćemo izdvojiti za zrakoplove

- Zatražili smo inicijalne ponude za 12 zrakoplova od SAD-a za nabavku F-16, od Švedske za nabavku Gripena, imamo također ponude koje se odnose na polovne odnosno rabljene avione, Eurofighter - Italija i Rafale - Francuska. Tu si i rabljeni F-16 vezano uz Norvešku, Grčku i Izrael. Očekujem da će se svi javiti. Potom će međuresorno povjerenstvo obaviti proces validacije i evaluacije, kazao je ministar obrane Mario Banožić .Kaže da se za sada ne zna koliko je Hrvatska spremna izdvojiti za zrakoplove, a da to uvelike ovisi i o pristiglim ponudama. Vjeruje da će svaka zemlja izaći u susret jer im je interes raditi s Hrvatskom. 





Marić: Predstoji razdoblje evaluacija i analize ponuda

Ministar financija Zdravko Marić rekao je oko nabave borbenih aviona da sada predstoji razdoblje evaluacija i analize ponuda, a nakon toga će se govoriti i o proračunu. Istaknuo je i da će se pritom voditi računa i o fiskalnom efektu i aspektu, a isto tako i o nekakvom vremenskom horizontu, u smislu nekakvog otplatnog plana, te njihovog dolaska u Hrvatsku. O tome ćemo sve kada budemo otvorili te ponude i vidjeli, odnosno Povjerenstvo, koje će se baviti s time, rekao je. Vezano za planiranje nabavke aviona u proračuna, Marić je poručio da će to sve na vrijeme raditi.

Iskustva drugih zemalja

Podsjetimo, u siječnju 2019. propao je dogovor s Izraelom oko nabave njihovih značajno moderniziranih američkih aviona F 16 . Država Izrael tada je preuzela odgovornost za neuspjeh i ispričala se Hrvatskoj. Danas počinje nova priča u kojoj Hrvatska pravo na pogrešku nema jer našim MIG-ovima 2024. istječe rok trajanja.

A iskustva drugih zemalja npr Rumunjske koja je od Portugala kupila američke avione govore da uvođenje drukčije tehnologije u zračne snage može potrajati i više od 5 godina. Stoga je stručno povjerenstvo zadalo ambiciozan cilj da do 12 prosinca sa ponuđačima detaljno analizira ponude. Nakon čega će se u roku mjesec dana izraditi studija izvodljivosti te poslati  završni prijedlog na ocjenjivanje Vijeću za obranu te saborskom odboru za obranu. Ako ta dva tijela daju zeleno svjetlo - prijedlog koji avion kupiti ide na Vladu . Očekuje se da će konačna odluka biti donesena početkom iduće godine.

U povjerenstvu bez predstavnika Ureda predsjednika

- Tako su se izjasnili, da nemaju potrebe i želje sudjelovati. Isto tako i predsjednik saborskog Odbora. Osobno mi je jako žao, ovo je važno za RH za naše nebo i zračni prostor. Volio bih da to bude naša zajednička odluka. Predsjednik će biti informiran, onime što međuresorno povjerenstvo spremi u određenom trenutku, zaključio je ministar.

U oporbenom SDP-u nemaju dvojbe - avione trebamo, a model nabave moraju osmisliti vladajući. "To je posao izvršne vlasti, izvršna vlast je ta koja na sebe mora preuzeti teret te odluke i koja na kraju mora odrediti financijske limite i sve ostalo, smatra Franko Vidović, predsjednik saborskog Odbora za obranu (SDP).