Države članice Europske unije potvrdile su odluku Komisije o nametanju dodatnih carina na električna vozila uvezena iz Kine, unatoč protivljenju Njemačke.
04.10.2024.
Zadnja izmjena 13:52
Autor: Dijana Kovaček/L.P./Dnevnik/HRT/Hina
Države članice Europske unije potvrdile su odluku Komisije o nametanju dodatnih carina na električna vozila uvezena iz Kine, unatoč protivljenju Njemačke.
Danas je prijedlog Europske komisije za nametanje konačnih kompenzacijskih pristojbi na uvoz baterijskih električnih vozila (BEV) iz Kine dobio potrebnu podršku država članica EU-a, objavila je Komisija. Komisija sada može povećati carinsku stopu do 35 posto s postojeće koja iznosi 10 posto. Ova odluka treba stupiti na snagu do kraja listopada. Cilj povećanja carinskih stopa jest ponovno uspostaviti pravedne uvjete tržišnog natjecanja s proizvođačima koji imaju koristi od velikih javnih subvencija.
Kina sa svoje strane osuđuje ovaj "protekcionistički" pristup i već je pokrenula antidampinške istrage na proizvode poput svinjetine, mliječnih proizvoda i alkoholnih pića na bazi vina uvezene iz Europe, kao i konjaka. Njemačka, koja se najviše protivi uvođenju kaznenih carina na kineske automobile, nije uspjela okupiti blokirajuću manjinu. Ona se pribojava kineske odmazde koja bi mogla pogoditi njezinu automobilsku industriju. Pridružile su joj se samo četiri zemlje - Mađarska, Slovačka, Slovenija i Malta.
Deset zemalja članica bilo je za odluku Komisije, a ostale su bile suzdržane. Budući da su zemlje članice podijeljene oko toga pitanja - nije bilo potrebne kvalificirane većine, to jest najmanje 15 država članica koje čine najmanje 65 posto stanovništva EU-a ni za ni protiv te odluke.
- Prijedlog Europske komisije za uvođenje carina na uvoz baterijskih električnih vozila iz Kine dobio je potrebnu potporu zemalja članica EU-a. Usporedno, Europska unija i Kina nastavljaju raditi na pronalasku alternativnog rješenja koje će morati biti potpuno kompatibilno sa Svjetskom trgovinskom organizacijom, kazao je Olof Gill, glasnogovornik Europske komisije.
Najveću podršku Komisiji za uvođenje carina dala je Francuska.
- Kada i SAD i Kina ne poštuju pravila, ne bismo trebali biti jedini koji igraju prema pravilima. Ne predlažem da postanemo protekcionisti, ali barem da budemo pošteni prema našim industrijama. Moramo očuvati jednake uvjete za igru, jer drugi s golemim subvencijama čine tržišne uvjete nepodnošljivima za nas, kazao je Emmanuel Macron, francuski predsjednik.
Njemačka je glasala "protiv". Strahuje od kineskih carinskih protumjera koje bi mogle pogoršati ionako već posustalu prodaju njemačkih automobila na globalnom tržištu.
- Carine nisu rješenje. Naravno, kao tržišna i izvozno orijentirana nacija, moramo se pobrinuti za jednake uvjete. I da svi igraju po pravilima, u što sumnjam. Ali kao ministra za ekonomska pitanja brine me to što sada posvuda vidim podizanje novih trgovinskih barijera, rekao je Robert Habeck, njemački ministar gospodarstva.
- Čak su i Nijemci protiv kao i nekoliko drugih zemalja. Ova odluka najgora je što je Europa mogla učiniti, ali to je njihov problem. Nažalost, utjecat će i na nas u Mađarskoj. Ako ovako nastave, europsko će gospodarstvo umrijeti,rekao je Viktor Orban, mađarski premijer.
- Ako podižete carine, provocirate moguće protumjere. Još nije jasno kako će Kina na ovo reagirati. Inače, nisam za uvođenje carina jer ograničavaju slobodno tržište, ali u ovom slučaju mogu razumjeti potez Unije. Kineske carine znatno su više od onih koje je Europa nametnula za kineske baterije. Ali svakako će slijediti neka kineska protumjera, kaže Oliver Roth, generalni zastupnik ODDO BHF Corporate.
He Yongqian, glasnogovornica kineskog ministarstva trgovine izjavila je da Kina ima dva cilja:
- Želimo riješiti mađusobne probleme dijalogom i konzultacijama, ali smo i krajnje odlučni da nepokolebljivo štitimo interese kineskih kompanija, kazala je.
Odluka Europske komisije stupa na snagu do kraja listopada, ali se može i ukinuti pronađe li se kompromis.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!
Autorska prava - HRT © Hrvatska radiotelevizija.
Sva prava pridržana.
hrt.hr nije odgovoran za sadržaje eksternih izvora