Europska automobilska industrija suočava se s ozbiljnom krizom, a najveći proizvođač, njemački Volkswagen, našao se u središtu problema.
02.10.2024.
20:31
Autor: Miro Aščić/T.V./Agenda: Svijet/HRT
Europska automobilska industrija suočava se s ozbiljnom krizom, a najveći proizvođač, njemački Volkswagen, našao se u središtu problema.
Prema najnovijim informacijama, godinama se propuštalo prilike za štednju i inovacije, što je rezultiralo velikim izazovima s kojima se tvrtka sada suočava.
Predsjednik Uprave Volkswagena, Oliver Blume, istaknuo je važnost Njemačke kao proizvodne lokacije te naglasio potrebu za smanjenjem troškova.
- Lokacija proizvodnje Njemačka je od velikog značaja za nas i borit ćemo se za svako radno mjesto u Njemačkoj, to je sigurno. No, preduvjet za to je da moramo značajno smanjiti troškove u svim odjelima kako bismo postali fleksibilniji u vezi s cijenama i mogli se nositi s međunarodnom konkurencijom, poručuje Blume.
Najava otkaza i zatvaranja nekih tvornica izazvala je prosvjede radnika u Wolfsburgu, gdje je sjedište kompanije. Volkswagen zapošljava više od 300 tisuća radnika, a grad Wolfsburg izrastao je i razvijao se zahvaljujući ovoj tvornici. Radnik Volkswagena, Luigi Catapano, izrazio je zabrinutost zbog posljedica koje će kriza imati na grad.
- To je također užasno za Wolfsburg jer je Wolfsburg Volkswagenov dom. Morali bismo zatvoriti mnogo trgovina ovdje. To bi bio drugi Detroit. Detroit je najbolji primjer, a Wolfsburg bi bio isti, poručio je.
Osim Volkswagena, restrukturiranje pogađa i druge marke u njegovom vlasništvu. Radnici Audijeve tvornice u Bruxellesu također su izašli na ulice nakon najava da za tvornicu nije osiguran nijedan novi projekt, a postoji mogućnost njezina zatvaranja već u listopadu sljedeće godine, čime bi se izgubilo 1500 radnih mjesta. Radnik Audija, Joris Michiels, iznio je svoje nezadovoljstvo.
- Zato što uvijek kažu da smo jedna velika obitelj. A sada pogledajte danas: naša velika obitelj. Mi smo ovdje vani. Nismo ni smjeli ući u tvornicu, kaže.
Njemački ministar gospodarstva, Robert Habeck, posjetio je Volkswagenovu tvornicu u Njemačkoj te najavio državnu pomoć, no istaknuo je ograničene mogućnosti vlade.
- I svi oni koji ponovno skreću s jasnog kursa trebali bi shvatiti što rade, odnosno ovu investicijsku odluku, radna mjesta, nadu zaposlenika da će ono što je društveno dogovoreno imati i ekonomske posljedice. Oni bi opet bili razočarani. Mi kao zemlja, Europa i u osnovi sada svijet, i druga tržišta su na istom putu, postavili smo smjer. Moramo ostati na tom smjeru, poručuje Habeck.
No, kriza ne pogađa samo Volkswagen, već i ostale europske proizvođače automobila. Francuski Renault i talijanski Fiat suočavaju se s problemom prevelike proizvodnje i slabije prodaje. To je znak uzbune s obzirom na to da automobilska industrija čini 6% radnih mjesta u Europskoj uniji i generira 7% BDP-a. Istovremeno, američka Tesla i kineski proizvođači automobila bilježe izvanredan rast na europskom tržištu električnih vozila.
Glasnogovornik kineske tvrtke BYD, Inigo Trasmonte Garcia, navodi impresivnu ekspanziju brenda.
- Počeli smo prije samo 17 mjeseci s dva distributera, danas ih imamo 30, a prije kraja 2024. imat ćemo više od 40, rekao je.
Kineski proizvođači su prošle godine u EU uvezli preko 400 tisuća električnih automobila, što ih čini sve značajnijim igračem na tržištu. Španjolski premijer Pedro Sanchez priznaje kvalitetu kineskih električnih vozila:
- Pa, imao sam priliku sjesti i voziti, čak i ako je kratko, kinesko električno vozilo, i moram reći da je izvrsno. Iskreno je napredno, i također vjerujem da velike europske marke imaju puno toga za naučiti iz te tehnologije i iz tih napredaka koje su proizvele kineske marke, ističe španjolski premijer.
Bruxelles je reagirao uvođenjem privremenih carina na kineska električna vozila, u rasponu od 17 do 38 posto, navodeći kao razlog državne subvencije. Glasnogovornica kineskog ministarstva trgovine, He Yongqian, istaknula je kako su pregovori između Pekinga i Bruxellesa u tijeku.
- Za sada tehnički timovi obiju strana koriste vrijeme za pregovore o fleksibilnom planu obveza cijena u skladu s jasnim smjerom utvrđenim na sastanku, te nastoje postići konsenzus o okvirnom rješenju prije konačne presude, kaže.
Međutim, unutar EU-a postoji neslaganje o tome trebaju li carine biti trajne. Dok Njemačka vlada nije za trajne carine, francuski i talijanski proizvođači, zabrinuti konkurencijom kineskih vozila, zalažu se za njihovo uvođenje.
- Njemačka vlada nije za ove carine. Više su za njih francuski i talijanski proizvođači, koji se boje da njihovi pametni automobili ne mogu konkurirati kineskim pametnim automobilima, objašnjava Daniel Gros, direktor Centra za studije europske politike.
Odluka 27 zemalja članica EU-a o mogućim trajnim carinama na kineska električna vozila očekuje se 4. listopada, kada će o ovom pitanju glasati Europsko vijeće. Rezultat će imati značajan utjecaj na budućnost europske automobilske industrije i njezin položaj u globalnoj konkurenciji.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!
Autorska prava - HRT © Hrvatska radiotelevizija.
Sva prava pridržana.
hrt.hr nije odgovoran za sadržaje eksternih izvora