Psiholog poručuje: Nemojmo potrošiti previše na "crni petak"

29.11.2024.

08:51

Autor: V.K./U mreži Prvog/HR/HRT

Crni petak
Crni petak
Foto: Ilustracija/Emica Elvedji / Pixsell

HGK procjenjuje da će danas u Hrvatskoj biti potrošeno 137 milijuna eura, što je 10 milijuna eura više nego prošle godine. O tzv. crnom petku kao fenomenu potrošačke groznice govorilo se u emisiji "U mreži Prvog".

Dino Oreški iz Udruge e-commerce rekao je da je kibernetička sigurnost veoma važna te da potrošači koji danas kupuju putem interneta moraju provjeriti stranice na kojima to rade.

HGK procjenjuje da će danas u Hrvatskoj biti potrošeno 137 milijuna eura, što je za 10 milijuna eura više nego prošle godine.

Oreški je naglasio kako u Hrvatskoj raste kupnja putem interneta i kartično plaćanje.

- Porast kupnje je na stranim web shopovima. Hrvati kupuju 25 posto na domaćim web shopovima, a 75 posto kombinira domaće i strane, rekao je.

Igor Vujović iz Društva za zaštitu potrošača Hrvatske, skrenuo je pozornost na to da većina potrošača ne obraća pažnju na uvjete poslovanja trgovaca, a tu su rokovi za reklamaciju, za povrat robe, način povrata.

- Zakonski rok za povrat robe je 14 dana, ali velik dio trgovaca je to povećao na 30 dana, naglasio je.

 Potrošnja nam donosi sreću


Zvonimir Galić s Odsjeka za psihologiju na Filozofskom fakultetu rekao je kako se vidi da oglašivači i trgovci dobro znaju ljudsku psihologiju.

- Potrošnja nam donosi sreću, ali ne onoliko koliko to govore oglašivači i trgovci, naglasio je.

Istraživanja pokazuju da više od dvije trećine potrošača čeka današnji dan za kupnju, no više od 80 posto njih smatra da je riječ o lažnim sniženjima.

Vujović ističe kako su na Zapadu sniženja i do 90 posto, ali kod nas to nije moguće zato što to trgovci ne mogu podnijeti i sustav tržišta ne funkcionira tako.

Galić naglašava da je naš mozak relativno primitivan u ovakvim situacijama.

- Naša psihologija ima zakonitosti i mi se ponašamo na predvidiv način, i to oglašivači i trgovci koriste kako bi nas potaknuli na potrošnju. Mene muči to što mi sami ne prepoznajemo svoju psihologiju, rekao je.

Dodaje kako nas puno manje boli kada plaćamo karticom nego kada plaćamo gotovinom.

- To je ono gdje ljudi prolaze lošije kada plaćaju nešto sada, a dolazi im na naplatu kasnije. To je predvidiva značajka ljudske psihologije, smatra.

Potrošač uvijek ima ista prava


Što se tiče lažnih web stranica, s njima se borimo. Zadnje tri godine u Hrvatskoj postoji aktivan servis check.ecommerce.hr, a to je servis u koji se ukuca web stranica preko koje se planira kupovati i taj servis daje prema kriterijima ocjenu koliko je ta stranica sigurna, rekao je Oreški.

Potrošač uvijek ima ista prava, kazao je Vujović, bez obzira na to je li riječ o "crnom petku" ili bilo kojem drugom danu.

- Rast trgovine na malo je ogroman i bitno je veći od inflacije. Trošimo više nego ikada stoga što nam je bolje, ali ono što me muči je to da smo mi i dalje siromašni te poručujem, nemojmo potrošiti previše, rekao je Galić.

Vujović poručuje kupcima: oprez, oprez, oprez!

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!