Inflacija u SAD-u nastavila je ubrzavati - u lipnju je tako dosegla 2,7 posto, što je nastavak trenda jačanja inflacije započetog još u svibnju. Carine koje američki predsjednik Donald Trump uvodi postupno gotovo cijelom svijetu, čini se, utječu na cijene u SAD-u.
Ostvare li se najave o još jednom krugu carina za Europsku uniju i Meksiko, američki potrošači, uz rast cijena, mogli bi ostati bez nekih od svojih omiljenih proizvoda. Uz europska vina i sireve i meksička rajčica jedna je od njih.
Čak dvije trećine rajčica koje se prodaju u SAD-u stižu iz Meksika. Stoga najava novih carina ozbiljno ugrožava poslovanje mnogih meksičkih poljoprivrednih tvrtki.
- Mi smo mali proizvođači rajčica, a takvih je u Meksiku mnogo. Nisu svi proizvođači velike korporacije. Nama će biti mnogo teže boriti se na tržištu, platiti sve izvozne troškove i još platiti carine na graničnim prijelazima. Sve će to iznimno snažno utjecati na naše poslovanje, rekao je Walberto Solorio, predsjednik Udruženja proizvođača rajčica u Baja California, Meksiko.
Specijalne sorte rajčica slabo se prodaju u Meksiku pa proizvođači ovise o izvozu. Izmjene carina utječu tako na stotine tisuća ljudi zaposlenih u meksičkoj poljoprivredno-prehrambenoj industriji.
- Nove carine vrlo su osjetljivo i uistinu zabrinjavajuće pitanje za nas koji ovisimo o uzgoju rajčica, rekla je Victoria Aguilar, radnica u Heirloom Farms, Meksiko.
Slični problemi muče i vinare diljem Europske unije. SAD je mnogima najvažnije izvozno tržište pa se već traže druga rješenja, no nijedno nije ni jednostavno ni brzo.
- Azija je, na primjer, tržište budućnosti, ali se još razvija i ne može apsorbirati količinu koja ide u SAD. To nije samo problem nas ovdje u Njemačkoj, nego i naših kolega u Francuskoj, Italiji i Španjolskoj. Najveće nam je prodajno tržište - SAD. Svi će sada htjeti izvoziti nekamo drugamo, što će nam otežati poslovanje, rekao je Johannes Selbach, vinar, Selbach Oster, Njemačka.
Francuska, primjerice, u SAD izveze 25 tona sira godišnje. Stoga ne čudi da je najava carina od 30 posto, među proizvođačima izazvala veliki šok.
- Ova mjera predsjednika Trumpa uspostavlja novi sustav koji će potpuno potresti međunarodnu trgovinu i izazvati šokantne učinke među trgovinskim partnerima. To zaista redefinira globalnu trgovinu kakvu poznajemo još od vremena nakon Drugog svjetskog rata, smatra Francois-Xavier Huard, direktor Francuskog nacionalnog udruženja mliječnog sektora.
Predsjednik Trump želi zaštititi domaću industriju i poljoprivredu. No, američka potrošnja u mnogo čemu premašuje domaću proizvodnju pa tako i kada je riječ o rajčicama - kažu američki distributeri.
- Sjedinjene Američke Države ne mogu zadovoljiti domaću potražnju, ne uzgajaju dovoljno da bi opskrbile američko tržište, kaže Shy Yosofov, Jacob's Tomato Corp, SAD.
Vremena za pregovore sve je manje, a neizvjesnosti sve više. Kako god bilo, tržište će naći rješenje, samo je pitanje po kojoj cijeni i s kakvim posljedicama.