Plinska platforma Ivana A
Foto: Marin Tironi / Pixsell
Ina je u ponedjeljak u pulskom brodogradilištu Uljanik najavila početak radova trajne sanacije bušotine Ivana D-1 Dir koja je pridobivala plin pomoću platforme Ivana D, a za taj posao angažirana je iskusna talijanska kompanija za ronilačke aktivnosti CNS koja će radove izvoditi pomoću plovila GSP Falcon.
Kako navode iz Ine, GSP Falcon impozantno je višenamjensko plovilo norveškog standarda koje kombinira mogućnost dizanja teških tereta i intervenciju ronilaca. Izgrađeno je 1989. godine, dugo 111,4 metra, teško 9158 bruto tona i ima kapacitet 139 osoba, a u pulsko brodogradilište uplovilo je u nedjelju.
Prema riječima Ininog operativnog direktora istraživanja i proizvodnje nafte i plina Nikole Mišetića, predviđeno je da plovilo na lokaciji bude oko dva mjeseca tijekom kojih će 28 ronilaca obavljati saturacijsko ronjenje.
- Riječ je o posebnoj vrsti ronjenja koje podrazumijeva da ronioci i tijekom boravka na brodu budu pod tlakom, što anulira vrijeme koje bi svakodnevno trebali provoditi u dekompresiji. Time im je omogućeno vrijeme za dulje aktivnosti pod vodom jer ne moraju zaranjati i izranjati, nego se u dubinu spuštaju posebnim zvonom, izjavio je Mišetić.
Dodao je kako je primarna zadaća posade i broda obaviti planirane radove napuštanja plinske bušotine Ivana D-1 Dir te njezino dovođenje u trajno sigurno stanje.
- Za radove trajnog napuštanja bušotine odabrali smo pouzdanog i iskusnog izvođača. Svi planirani radovi bit će obavljeni u skladu sa zakonskim i podzakonskim aktima Republike Hrvatske i najboljim industrijskim praksama, što je ujedno i jamstvo da nikada neće predstavljati opasnost za ljude i okoliš, istaknuo je Mišetić. Dodao je kako je Ina kontinuirano nadzirala bušotinu i lokaciju havarije, poštovala sve propise i zakone koji reguliraju takve situacije i postupala prema odlukama i rješenjima nadležnih tijela. Tako će biti i ubuduće. Planirani radovi odvijat će se na dubini od 41 metra, a tijekom izvođenja plovilo će se opskrbljivati brodskim gorivom Ine, rekao je Mišetić.
Bušotina Ivana D-1 Dir trajno će se napustiti u skladu sa zakonskom i podzakonskom regulativom Republike Hrvatske postavljanjem tri cementne barijere.
- Zadatak radova je zamijeniti oštećene dijelove ušća bušotine, provjeriti integritet kanala bušotine, odrezati oštećene kolone zaštitnih cijevi, montirati novu bušotinsku glavu te trajno izolirati proizvodno ležište i kanal bušotine postavljanjem cementnih barijera u skladu s propisima. Na taj način bušotina se trajno dovodi u sigurno stanje, rekao je voditelj projekta sanacije Ivane D Berislav Jakovac.
Dodao je kako će se sve operacije izvesti pomoću opreme raspoređene na brodu, zbog čega nema potrebe za dodatnim angažmanom bušaćeg postrojenja.
- Po završetku radova bušotina će biti trajno napuštena te neće predstavljati opasnost za ljude i okoliš, zaključio je Jakovac.
Inina plinska platforma Ivana D bila je u pogodnu od siječnja 2001. godine a potonula je u prosincu 2020. godine u sjevernom Jadranu.
Greenpeace: Početak INA-ine sanacije bušotine Ivane D je kozmetičko rješenje
Najavu INA-e o početku sanacije bušotine Ivane D, Greenpeace je u ponedjeljak ocijenio kozmetičkim rješenjem kojim, kako kažu, INA izbjegava svoje obaveze, a to je potpuna sanacija bušotine i uklanjanje cjelokupne konstrukcije platforme s morskog dna.
- Nije Greenpeace jedini koji traži uklanjanje - to nalaže i zakon koji propisuje uklanjanje takve konstrukcije u roku od jedne godine. Iz službene korespondencije Pravobraniteljice za ljudska prava s relevantnim državnim tijelima doznajemo da je to i mišljenje barem triju mjerodavnih državnih tijela - Državnog inspektorata RH, Uprave pomorstva Ministarstva mora, prometa i infrastrukture te Uprave za vodno gospodarstvo i zaštitu mora Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja, a kao razlozi navode se sigurnost, zdravlje ljudi i morski okoliš, ističe u priopćenju Greenpeace.
Dodaje i kako je nedavno slijedom vlastitog ispitnog postupka istu preporuku dao i Ured pravobraniteljice, o čemu su obavijestili i Greenpeace.
U Greenpeaceu kažu da je Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja pokrenulo službenu istragu još u siječnju 2021. U međuvremenu je u rujnu 2021. Državni inspektorat donio Rješenje kojim je naložena i sanacija bušotine i povezane infrastrukture i uklanjanje Ivane D s morskog dna u roku od godine dana
- Nije jasno zašto nije provedeno rješenje Državnog inspektorata i temeljem kojih propisa INA paralelno planira konstrukciju ostaviti na dnu Jadrana kao tzv. umjetni greben, kažu u Greenpeaceu.
Napominju i kako je "ovih dana objavljeno i rješenje Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja iz kojeg je vidljivo da INA za takvo nešto još uvijek nije dobila zeleno svjetlo".
- Dok INA proizvoljno nudi kvazi-rješenja i istovremeno najavljuje nove bušotine i nove platforme na Jadranu, pitamo se je li i preostalim platformama namijenjena ista sudbina - da jednog dana završe na dnu Jadrana i tamo ostanu za vijeke vjekova, ističe u priopćenju Greenpeace.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!