U Ininoj rafineriji nafte Urinj u Rijeci provodi se trenutačno najveći i najskuplji industrijski projekt u zemlji. Ina u modernizaciju postrojenja ulaže više od četiri milijarde kuna i radovi bi trebali biti dovršeni do travnja iduće godine. Uz izgradnju novih postrojenja, od kojih je najvažnije ono za obradu teških ostataka, projekt obuhvaća i rekonstrukciju sadašnjih.
U Ini su odlučili procesna postrojenja u Urinju obustaviti na pet mjeseci, a radilište su danas obišli predstavnici menadžmenta Ine i novinari.
Trenutačno najveći i najvrjedniji industrijski projekt u Hrvatskoj za sad je ostvaren 65 posto, a projekt nadogradnje rafinerije najveća je investicija u povijesti Ine.
- Čak četiri milijarde kuna ulaže se u rafinerijsko poslovanje i dugoročnu sigurnost opskrbe tržišta, a zastoj će trajati pet mjeseci, rekao je tijekom obilaska član uprave Ine Krisztián Pulay.
Opskrba hrvatskog tržišta bit će osigurana s Mediterana, a Ina je ugovorila 14 brodova koji će dopremati derivate do obale. Prvi derivati se, rečeno je tijekom obilaska, već isporučuju riječkoj rafineriji.
Dominacija građevinske struke na radovima trenutno se mijenja u korist strojarske i elektroinstrumentacijske struke, a većina angažiranih tvrtki je iz Hrvatske.
O važnosti ovog projekta za Inu govorila je Vedrana Janjić, direktorica Projekta nadogradnje Rafinerije nafte Rijeka.
- Ovaj projekt je vrlo važan za Inu jer ćemo njegovim završetkom imati puno više visokovrijednih proizvoda koje ćemo moći plasirati našem tržištu, uključujući i dizelska goriva koja trenutno nedostaju na našem tržištu, rekla je Janjić.
Najveći dio radova na postojećim postrojenjima obuhvaća rekonstrukciju dviju jedinica: SRU Jedinice za rekuperaciju sumpora i HCU Hidrokrekinga. U tim postrojenjima će, posebice u postrojenju HCU, biti obavljena kompleksna zamjena opreme poput kolona, pumpi, posuda.
Uz to, tijekom zastoja rafinerije izvest će se više od 180 priključaka novog postrojenja na postojeća postrojenja. Tijekom obustave procesnih postrojenja rastavit će se i ponovno izgraditi postojeće procesne jedinice, kako bi se povećao njihov kapacitet i uskladio se s kapacitetom postrojenja za obradu teških ostataka.
- Trenutačno se radi na nadogradnji dva postrojenja - postrojenju za proizvodnju sumpora i na hidrokrekinga. Nadogradnja će trajati nekoliko mjeseci. Ovaj zastoj u proizvodnji je bio planiran ugovorom, baš u ovo vrijeme tako da naš izvoditelj ima ugovorno pravo u ovom periodu odraditi ovaj zastoj, objasnila je Janjić.
Zimsko razdoblje odabrano je jer je potražnja za gorivima znatno niža nego ljeti, kada nije poželjno da sigurnost opskrbe posve ovisi o uvozu.
- Naravno da smo, obzirom na okolnosti, razmislili ima li mogućnosti odgode tog zastoja, međutim, kalkulacije su pokazale da ga je ipak bolje odraditi sada u zimskom periodu kada je potražnja za gorivom manja i s obzirom na to da smo osigurali da se ti proizvodi uvoze s Mediterana, objasnila je Janjić dodavši da je već osigurano 50% potrebnoga dizela i 100% posto ostalih proizvoda. Ostatak dizela upravo ugovaramo, dodala je.
Istaknula je da je projekt nadogradnje rafinerije na ukupno 65 posto gotovosti, od čega su inženjering i nabava gotovo posve završeni. Podsjetila je da je rafinerija do sada proizvodila oko 14 posto loživog ulja, a nakon modernizacije neće ga biti, nego će se proizvoditi 14 posto više dizela. Kapaciteti će biti povećani, nusprodukt ostaje koks, ali svega četiri posto, za što je već osigurano tržište.
Uz novo postrojenje za obradu teških ostataka, investicija obuhvaća rekonstrukciju postojećih postrojenja, novu luku sa zatvorenim skladištem te veću ukupnu složenost rafinerije. Završetak projekta planira se za u prvoj polovini 2024.
Više pogledajte u prilogu Danijele Minić: