[ANKETA] Popusti i "crni petak": Je li uistinu riječ o sniženim cijenama?

30.11.2024.

18:10

Autor: A.D./Potrošački kod/HRT

Crni petak, ilustracija
Crni petak, ilustracija
Foto: - / Shutterstock

Groznica "crnog petka" počela je jučer, no posljednjih godina ponuda se pretvorila i u "crni mjesec", pa su potrošači tijekom cijelog studenog mogli naići na popuste. No je li tu uistinu riječ o sniženim cijenama?

Nedavna istraživanja pokazala su da je gotovo 90 posto robe koja se prodaje tijekom crnog petka imalo jednaku ili manju cijenu i prije tog posljednjeg petka u studenom, što znači da popusta zapravo nema.

Anda Kostijal, voditeljica Službe za unapređenje potrošačke politike, Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja, naglasila je u emisiji "Potrošački kod" kako nije svim trgovcima namjera da zavaraju potrošače.


- Ono što treba naglasiti je da su potrošači ti koji su glavni detektori toga kako se trgovci ponašaju na tržištu. Isto kao što treba pohvaliti dobre, tako isto moramo paziti i na one loše. Ne bih rekla da je situacija crna, ali možda više zapazimo one koji provode nepoštenu poslovnu praksu, kazala je Kostijal.


Ana Knežević, predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača, osvrnula se na nedavna istraživanja britanske potrošačke organizacije Which koja je otkrila da je 99.5 posto "nevjerojatnih ponuda" bilo jednako ili čak povoljnije u drugo doba godine.


- Ako je tako u Velikoj Britaniji, onda možemo misliti kako je kod nas, prokomentirala je.


- Mi nemamo istraživanja i statistika da bismo mogli reći, ali nam se javljaju potrošači. Danas mi se javila gospođa koja je kupila neku policu, pa je mislila: "Idem vidjeti, sad je Crni petak, objavljeno je da je sniženo". Polica je koštala isto koliko je ona kupila prije dva tjedna, a ona prijašnja cijena je bila znatno više, govori Knežević.


Što nam preostaje? 'Pratite cijene'


Kostijal savjetuje potrošačima da prate cijene.


- To je najbolji način da se zaštite od eventualnih prevara, od eventualnih zavaravajućih postupanja trgovaca, jer jednom kad se dogodi problem, kad potrošač bude prevaren ili obmanut, onda ga je puno teže riješiti. No, što se spomenute ove situacije, ako je doista tako, tu se radi o kršenju Zakona o zaštiti potrošača i gospođa bi se svakako trebala javiti državnom inspektoratu, budući da zakon kaže da kod računanja popusta referentna cijena u odnosu na koju se računa popust je najniža cijena u razdoblju od 30 dana od dana provođenja tog popusta. I u slučaju da to nije referentna cijena, državni inspektorat pazi na te stvari, poručila je Kostijal.


Prema istraživanju europarlamentarke Biljane Borzan gotovo svi građani kupuju na sniženjima, a njih 67 posto planirano čeka sniženje.


'Ako nešto izgleda previše dobro, nemojte u to ulaziti'


Tijekom rasprodaja, poput "crnog petka", više od 80 posto kupaca naišlo je na lažna sniženja. Gotovo 86 posto naših građana smatra da su popusti veći u zemljama Zapadne Europe nego u Hrvatskoj, poručila je nakon provedene ankete Borzan.


- Ukoliko nešto izgleda previše dobro, nemojte u to ulaziti. To je uglavnom lažno i razočarat ćete se kada proizvod stigne. Također, nemojte nasjedati na određene prakse koje vas tjeraju da budete nervozni pri kupovanju u smislu: "Još malo vremena je isteklo prije nego što možete kupiti taj proizvod". Znajte i da imate 14 dana pravo predomisliti se i vratiti proizvod koji vam se ne sviđa, te da imate dvije godine jamstva na sve što kupite u EU, ne samo na elektroniku, nego i na ostale proizvode, poručila je Borzan.


Cijelu emisiju pogledajte u nastavku:

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!