Licencija za NIS znači trećinu prihoda JANAF-a! Što nakon 8. listopada?

02.10.2025.

08:28

Autor: D.M./HRT

Naftovod
Naftovod
Foto: Ilustracija / Shutterstock

Sudbina transporta nafte do NIS-a ponovno je na stolu – 8. listopada istječe trenutačna dozvola, a u JANAF-u i Vladi vjeruju da će američka administracija odobriti produljenje. U suprotnom, radilo bi se o najvećem udarcu na poslovanje u povijesti tvrtke. Stručnjaci i analitičari poručuju kako treba izbjeći "stresne scenarije" i održati sigurnost opskrbe.

– Do 8. listopada vrijedi zadnja licencija. Već smo dali uputu našem američkom odvjetniku da pošalje zahtjev OFAC-u za produljenje. Vlada je tijekom ovih osam mjeseci aktivno bila uključena u proces. U koordinaciji s Vladom i odvjetnikom dobili smo sedam licencija koje su nam omogućile konzumiranje ugovora, rekao je član Uprave JANAF-a Vladislav Veselica

Dodao je kako su u stalnoj komunikaciji s NIS-om i njegovim odvjetnicima.

– Večeras imamo i call s Washingtonom. I NIS je predao formalni zahtjev s dodatnim argumentima i prijedlozima. Osobno vjerujem da će se naći rješenje, naglasio je.

Na pitanje što bi značilo ako se licencija ne produlji, Veselica je odgovorio da bi to bio najcrnji scenarij.

– Nitko se u gospodarskoj povijesti Hrvatske nije suočio s takvim utjecajem ekstrateritorijalnog postupanja treće zemlje. Nama je to više od trećine prihoda. Ali odgovorna kompanija mora minimizirati utjecaj neželjenih događaja, poručio je.

Štern: Izbjeći stresne situacije


Ravnatelj Uprave za energetiku Ministarstva gospodarstva Željko Krevzelj istaknuo je da Vlada podupire traženje rješenja kazavši: "JANAF je održiva alternativa za cijelu regiju, pa tako i za Srbiju. Uključeni smo u proces i nadamo se najboljem ishodu."

Energetski stručnjak Davor Štern ocijenio je da je ključno osigurati kontinuitet suradnje.

– Lobirao bih za scenarij nastavka rada JANAF-a s partnerima iz Srbije. Ne možemo svako malo dolaziti u stresne situacije i razmišljati o zaustavljanju jednog velikog industrijskog pogona. Treba odati poštovanje ljudima koji održavaju sustav star više od 50 godina u najboljem redu, istaknuo je Štern.

Ruska nafta i NIS


Vanjskopolitički komentator HRT-a Tihomir Vinković podsjetio je da je s dolaskom Donalda Trumpa na vlast u SAD-u promijenjen pristup sankcijama.

– Prije se prijetio sankcijama, a ništa se nije događalo. S Trumpom se ozbiljno počelo razmišljati o prekidu glavnog izvora prihoda Rusije – nafte. NIS ne kupuje rusku naftu, ali je u ruskom vlasništvu. Zato treba razgovarati i s američkim ministarstvom financija i vanjskih poslova. Struktura se možda mijenja, no čini se da je to i dalje ruska firma pod sankcijama, rekao je Vinković.

Kratki rokovi nisu slučajni 

Govoreći o produljivanju licencije, Vladislav Veselica naglasio je kako kratki rokovi – dosad pet, sada sedam dana – nisu slučajni.

– To je oblik pritiska američke administracije na vlasnike NIS-a i vladu Republike Srbije. Produljenje licencije nakon 8. listopada dominantno ovisi o aktivnostima NIS-a prema američkoj administraciji. JANAF je tu, ne bih rekao kolateralna žrtva, ali nemamo nikakav utjecaj na dnevna događanja, rekao je. 

Dodao je da je JANAF, u koordinaciji s Vladom Republike Hrvatske, imao čak 26 razgovora s američkom administracijom.

– Uspjeli smo, uz pomoć Vlade, proteklih osam mjeseci sačuvati ovaj ugovor koji je iznimno važan za JANAF, za Republiku Hrvatsku i za ljude koji rade u tvrtki i njihove obitelji. Na tome se radi dan i noć, rekao je Veselica.

JANAF kao održiva alternativa u regiji


Ravnatelj Uprave za energetiku Ministarstva gospodarstva Željko Krevzelj naglasio je da je JANAF održiva alternativa za zemlje u regiji, uključujući Mađarsku i Slovačku.

– Razgovori o korištenju JANAF-a kao alternativne rute krenuli su odmah nakon energetske krize i nakon ruske agresije na Ukrajinu, kada je trebalo pronaći način da se smanji ovisnost o ruskoj nafti. U tom kontekstu JANAF se pokazao kao pouzdano rješenje, a pregovori i testiranja provedeni su kako bi se dokazala njegova spremnost, rekao je Krevzelj.

Odbacivanje mađarskih optužbi


Član Uprave JANAF-a Vladislav Veselica podsjetio je na višekratna testiranja kapaciteta koja su pokazala da JANAF može transportirati i do 15 milijuna tona sirove nafte godišnje.

– I predsjednik Vlade i ministar jasno su odbacili optužbe Mađarske o ratnom profiterstvu. Cijene se formiraju isključivo na tržišnim principima, što potvrđuju i dodatne analize. Sve što radimo proizlazi iz dobre namjere da pomognemo susjedima, istaknuo je Veselica.

Dodao je kako su sva tri testiranja provedena s naftom različitih gustoća, a rezultati su nedvojbeno pokazali da je JANAF sposoban zadovoljiti sve potrebe MOL-ovih rafinerija.

– Kapacitet dionice Sisak–Gola, prema svim relevantnim tehničkim parametrima, iznosi 14,78 milijuna tona godišnje. Promjer mađarske cijevi je 27 posto manji od JANAF-ove, što jasno potvrđuje našu prednost i sposobnost opskrbe, zaključio je Veselica.

Štern: Problem je što o riječkoj rafineriji odlučuje mađarski vlasnik


Davor Štern poručio je da optužbe Mađarske o ratnom profiterstvu Hrvatske nemaju veze s kapacitetima i cijenama JANAF-a, nego s time što Mađarska i dalje uživa povlastice korištenja jeftine ruske nafte. Upozorio je i da bi eventualno zaustavljanje transporta nafte prema Srbiji izazvalo ozbiljne posljedice jer ta zemlja nema alternativni pravac opskrbe.

– Mađare ne žulja kapacitet transporta naftovoda niti visina tarifa koje JANAF ima za prijenos nafte. Usko grlo je upravo u dijelu cjevovoda koji se nalazi na mađarskom teritoriju, a osnovni problem je što Mađarska uživa velike blagodati od korištenja ruske nafte koja u njihove rafinerije stiže direktnim cjevovodom i znatno je jeftinija od bilo kojeg drugog alternativnog oblika transporta, rekao je Štern.


Dodao je da MOL, kao većinski vlasnik Ine, kontrolira rafineriju u Rijeci s kapacitetom od pet milijuna tona godišnje.


– Ako Mađarskoj nije dovoljno 15 milijuna tona godišnje kroz JANAF, tu je i riječki kapacitet. Problem je što o njegovu korištenju odlučuje mađarski vlasnik, iako je riječ o industrijskom objektu u Hrvatskoj, istaknuo je.

Štern je upozorio i na posljedice koje bi izazvalo eventualno zaustavljanje transporta nafte prema Srbiji. - To bi za Srbiju bilo vrlo teško pitanje jer nema alternativnog načina da dopremi sirovu naftu, niti da osigura dovoljne količine derivata za vlastito tržište. Ako bi se taj pravac zatvorio, srpske rafinerije u Pančevu i Novom Sadu bile bi u velikom problemu, poručio je.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!