Šimić: Tek ćemo osjetiti snažan porast cijena roba

26.01.2024.

20:01

Autor: T.D./Dnevnik/HRT

Petar Šimić, predsjednik Udruženja međunarodnog otpremništva i logistike HGK, gostovao je u Dnevniku HTV-a te govorio o globalnim gospodarskim učincima. 

Pobunjeni hutisti u Jemenu već mjesecima napadaju trgovačke brodove i onemogućuju im prolazak Crvenim morem. Prema podacima Ujedinjenih naroda - u posljednja 2 mjeseca promet tom rutom smanjen je za 42 posto. Brojni su prijevoznici prisiljeni ići znatno dužim putem oko Rta dobre nade u Južnoafričkoj Republici, što im povećava troškove. 

Petar Šimić rekao je kako je promet kroz Sueski kanal vrlo problematičan.

- Promet je pao 40-50 posto. Transit time se produžio vrlo značajno, desetak dana do sjevernih luka, Rotterdama, Antwerpena, Hamburga, oko dva tjedna do Mediterana, najviše naravno do jadranskih luka i do Grčke. Tako da zapravo izuzetno smo u lošoj situaciji, rekao je. 

Osim što brodari moraju upravljati svojom flotom, brodovima, oni u isto vrijeme moraju upravljati i  kontejnerima koji su raspoređeni po cijelom svijetu. 

- Ako određen broj kontejnera nije u pravo vrijeme i na pravom mjestu, onda moraju prevoziti te kontejnere prazne. U ovom trenutku transport iz Azije prema Europi traje 40-50% vremena duže, što znači da ona roba koja treba iz Europe ploviti prema Aziji nema se u koje kontejnere ukrcati i tu zapravo nastaje dvostruki problem, rekao je Šimić. 

Cijene su prilično porasle prije voza jednog pojedinačnog kontejnera.

- Preko šest tisuća dolara je današnja cijena za 40-stopni kontejner iz Azije prema jadranskim lukama. U prosincu je cijena bila negdje oko 1500 dolara, dakle govorimo o preko 400% povećanja. Cijene su nešto manje rasle prema sjevernim lukama Europe. Otprilike oko 200-250% prema Americi iz Azije, odnosno što smo dublje u tom Mediteranu, to i više cijene rastu. Logično je zbog toga što je dulji put, rekao je Šimić.

Smatra kako trenutno u Hrvatskoj prilično osjećamo posljedice.

- Ono najgore dolazi, pomorski transport jako dugo traje, dakle 35-40 dana, a sad u ovom slučaju i 50 dana traje transport iz Azije do Europe, tako da mi zapravo još uvijek nismo u Hrvatsku i u centralnu Europu dobili prve robe koje imaju te puno veće cijene transporta. Ti brodovi će tek sada ploviti u jadranske luke i zapravo tek ćemo osjetiti taj snažan porast cijena roba zbog snažnog porasta cijena transporta. Meni se ovo sve više čini da bi moglo ličiti na 2020. godinu kada osim cijena imali smo i veliki problem samih kapaciteta. Mi ćemo duže čekati na robu, to će vrlo vjerojatno prouzročiti jednu konzervativniju politiku direktora logistike, direktora supply chaina koji će vjerojatno pokušati naručiti više robe da bi bili sigurni, da bi skladištili tu robu. To će zapravo u veliki disbalans dovesti ponudu i potražnju, rekao je Šimić. 

Pomorski transport je jedna globalna stvar. 

- Europa kao kontinent funkcionira na isti način, tako da dijelit ćemo sudbinu cijele Europe. Možda malu prednost ipak imaju sjeverne luke jer do njih se "transit time" produžuje negdje oko 9 do 10 dana, do nas više od 15 dana, pa se može desiti da neke velike brodarske kompanije odluče iskrcavati svoju robu u sjeverne luke i onda kamionima razvoziti tu robu do Europe. To bi moglo značajno utjecati na promet Rijeke, Kopra, Trsta, dakle jadranskih luka. Međutim, s obzirom na zakrčenost tih luka i ipak veću cijenu onda finalne te distribucije do završnih točaka u Europi, mislim da se to ipak neće dogoditi, rekao je. 

Šimić je rekao kako se nada da se ne treba bojati nestašice.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!