U Rijeci se danas svečano obilježava početak izgradnje terminala Rijeka Gateway. Cilj im je preuzeti vodeću ulogu u prekrcavanju tereta na sjevernom Jadranu i tako postati najvažniji morski izlaz za središnju i jugoistočnu Europu. U promet bi trebao biti pušten 2025. i donijeti gospodarsku korist za Rijeku i Hrvatsku.
Rijeka Gateway terminal bit će dio globalne mreže APM Terminala i glavna ulazna točka u zemlju i na tržišta zaleđa, s dubinom mora uz operativnu obalu od 20 metara.
Cestom D 403 čiji se završetak uskoro očekuje, bit će povezan s riječkom obilaznicom.
Bit će i prvi terminal u regiji na kojem će sve kontejnerske dizalice, obalne i mosne, biti na daljinsko upravljanje iz centralne upravljačke sobe.
Tvrtka Rijeka Gateway, koja je u zajedničkom vlasništvu Maersk Grupe putem APM Terminalsa, te ENNA Naturalis Grupe putem ENNA Logica, ima 50-godišnju koncesiju na terminalu na Zagrebačkoj obali u Rijeci, odnosno na budućem Rijeka Gatewey terminalu.
U prvoj fazi, nakon početka rada, terminal će raditi s kapacitetom većim od 500 tisuća kontejnerskih jedinica (TEU) na godinu, a u sljedećoj fazi planira se dosezanje kapaciteta većeg od milijun kontejnera.
Kontejnerski terminal na Zagrebačkoj obali u riječkoj luci izgrađen je u okviru Rijeka Gateway projekta obnove riječkog prometnog pravca. Financiran je kreditom Svjetske banke, nalazi se na zapadnom dijelu riječkog lučkog bazena, dugačak je 400 metara, a konkurentnost mu povećava dubina mora od 20 metara.
U roku od deset godina koncesionar bi trebao provesti drugu fazu izgradnje terminala i dograditi još 290 metara operativne obale.
Predsjednik Uprave Rijeka Gatewaya Koen Benders rekao je kako se očekuje se da će na novom terminalu biti otvoreno više od 300 radnih mjesta te da bi neizravno zapošljavanje u regiji moglo biti i znatno veće.
Član Uprave Rijeka Gatewaya Tomislav Žunić rekao je će zbog dubine mora uz terminal moći pristajati najveći brodovi, oprema će omogućiti da bude učinkovitiji, a dizalice će biti na elektropogon.
Želimo imati terminal koji nema ugljičnog otiska te ulažemo napore kako bi bio maksimalno siguran, rekao je dodavši da je s konzervatorima napravljen plan obnove zaštićenog skladišta 22 pa će zgrada biti uređena, a u njoj će biti stručne službe i uredi, rekao je.
Državni tajnik za more i Eu fondove Josip Bilaver je naglasio da će radovi na cesti D 403 biti gotovi do kraja tjedna te se radi i kako bi se završilo i željezničku poveznicu od Rijeke do Zagreba te do granice s Mađarskom.
Pruga se radi, radovi se izvode od Karlovca do mađarske granice, a južnije od Karlovca je dijelom u projektiranju, kazao je i nastavio kako sredstva nisu upitna. Imamo pristup sredstvima iz fondova EU te ćemo, kada budu spremne sve dozvole, pristupiti i dovršetku tog dijela, rekao je Bilaver.
Na pitanje o projektu dvotračne pruge kroz Rijeku, odgovorio je da je bilo problema s tvrtkom koja radi na izradi glavnog projekta, da je to sada pri kraju te da se uskoro očekuje raspisivanje natječaja za radove.
Sve to će otvoriti Rijeku kao najbližu točku za povezivanje Dalekog istoka sa Srednjom i Jugoistočnom Europom, staviti ju na svjetsku prometnu mapu, pridonijeti većoj gospodarskoj aktivnosti i otvaranju novih radnih mjesta, zaključio je Bilaver.
Ravnatelj Lučke uprave Rijeka Denis Vukorepa kazao je da je riječko lučko područje veliko gradilište. Očekuje se da će ukupni kontejnerski promet u riječkoj luci, već 2026. biti blizu milijun kontejnera, a nakon druge faze izgradnje terminala i znatno veći.