Premijer Plenković i danska premijerka obišli kontejnerski terminal u Rijeci
Foto: Goran Kovacic / PIXSELL
Hrvatski premijer i njegova danska kolegica obišli su u ponedjeljak kontejnerski terminal Zagreb Deep Sea u Rijeci, budući Rijeka Gateway terminal, čiji se dovršetak očekuje za godinu i pol, a trebao bi, prema najavama, biti najsuvremeniji terminal u ovom dijelu Europe.
- Izgradnja terminala na Zagrebačkoj obali jedan je od najvećih i najvažnijih projekata u povijesti riječke luke i Lučke uprave Rijeka. Projekt koji bi Rijeku, s godinama, trebao pozicionirati kao vodeću kontejnersku luku sjevernog Jadrana, čime ona postaje strateško mjesto i najvažniji morski izlaz za središnju i jugoistočnu Europu, javila je u središnjem Dnevniku HRT-ova novinarka Dajana Kruneš.
Terminal s radom počinje početkom 2025. godine, a do tada se ondje obavljaju poslovi pripreme i opremanja terminala, dodala je.
- Koncesija dansko-hrvatskom konzorciju dana je na rok od 50 godina, a uz ulaganja koja će se provesti u idućim godinama, plan je, što direktno, što indirektno, zaposliti više od 1000 ljudi, istaknula je.
- Velika je ovo stvar za Rijeku, koja za sobom poteže i velika ulaganja u cestovnu i željezničku infrastrukturu. Do ljeta dovršena bi trebala biti državna cesta D 403, koja će terminal spojiti s riječkom obilaznicom i autocestom, a čekaju se ulaganja i u željezničku infrastrukturu, čime se grad, ali i Hrvatska brže i lakše otvaraju prema europskim tržištima.
Premijer Andrej Plenković sa suradnicima održao je sastanak s premijerkom Mette Frederiksen, koja je u posjetu Hrvatskoj, u sjedištu Lučke uprave Rijeka, a nakon toga su se uputili do terminala Zagreb Deep Sea.
Danskoj premijerki predstavljen je projekt terminala i pripadajućih prometnica.
Plenković i Frederiksen nisu davali izjave za novinare, a hrvatski je ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković rekao da je terminal, vrijednosti oko 100 milijuna eura, financiran kreditom Svjetske banke.
- Dovršenje terminala očekuje se za godinu i pol. Do tada treba završiti cestu D 403, koja povezuje terminal s riječkom obilaznicom. Njeno puštanje u promet očekuje se tijekom srpnja ove godine, investitor su Hrvatske ceste, a financira se iz europskog instrumenta za povezivanje Europe, naveo je Butković.
Rekao je i da su koncesiju dobile respektabilne tvrtke Maersk Grupa kroz APM Terminals i ENNA Naturalis Grupa kroz ENNA Logic. Ovaj terminal bit će dio globalne mreže APM terminala, koju čini 76 terminala, dodao je Butković.
- Postojeći terminal Brajdica ima godišnji promet od 500 tisuća kontejnerskih jedinica (TEU), a ovim terminalom bi se u Rijeci trebao ostvarivati promet od milijun TEU, a s daljnjim proširenjem područja terminala promet bi trebao dosegnuti 1,5 milijuna TEU, rekao je Butković.
Na terminalu se trenutno uklanjaju postojeći objekti. U kolovozu 2022. godine završena je narudžba glavne terminalske opreme, obalnih i portalnih kontejnerskih dizalica.
- Ja se nadam da će svi ti projekti biti završeni na vrijeme. Na nama je da guramo da to bude u roku i da omogućimo da u Rijeci te kompanije otvore nova radna mjesta što je danas i najavljeno, rekao je gradonačelnik Rijeke Marko Filipović.
Očekuje se da će ulaganja Maersk Grupe i ENNA Logica do kraja 2026. godine dosegnuti 480 milijuna eura te da će se otvoriti više od 1100 izravnih radnih mjesta u Hrvatskoj, od kojih više od 300 na novom kontejnerskom terminalu. Neizravno zapošljavanje u regiji na temelju ovog projekta trebalo bi biti znatno veće, rečeno je tijekom predstavljanja.
- Ovo je najveći projekt u povijesti riječke luke. Svi smo učili u školi da smo uvučeni u europsko kopno, međutim, bez velikih infrastrukturnih investicija to bi bila samo priča. Ovako zaista dolazimo tamo gdje nam je mjesto, poručio je Denis Vukorepa, ravnatelj Lučke uprave Rijeka.
S poboljšanom digitalizacijom carinskih procesa, procjenjuje se da će carinjenje kontejnera unutar Hrvatske proizvesti fiskalni prihod od 180 milijuna eura 2026. godine, a 2030. čak 340 milijuna eura. Rijeka Gateway će biti najsuvremeniji terminal u ovom dijelu Europe, istaknuto je. Služit će kao glavna ulazna točka u zemlju i tržišta zaleđa. Prednost terminala je dubina mora uz operativnu obalu od čak 20 metara.
Danska premijerka Frederiksen nastavlja posjet Hrvatskoj u utorak u Zagrebu, radnim sastankom s hrvatskim premijerom. Slijedit će i sastanak dvaju izaslanstava.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!