Tržišna inspekcija pojačano nadzire "crni petak", utvrđeno 19 povreda

25.11.2022.

15:02

Autor: Hina/HRT

Ilustracija

Ilustracija

Foto: Pressmaster / Shutterstock

Tržišna inspekcija ovih dana pojačano nadzire posebne oblike prodaje pod nazivom 'Black Friday' ili 'crni petak', izvijestili su u petak iz Državnog inspektorata, koji je u do sada obavljena 94 inspekcijska nadzora utvrdio 19 povreda odredbi Zakona o zaštiti potrošača.

Pojačani nadzori su u tijeku već nekoliko dana, posebice danas, a provodit će se, po potrebi, i nakon 25. studenoga, ovisno o oglašavanju od strane trgovaca, navodi se u priopćenju Državnog inspektorata.


Tržišni inspektori prvenstveno nadziru odredbe Zakona o zaštiti potrošača kojima se uređuje isticanje cijena proizvoda pri obavljanju posebnih oblika prodaje te vezano uz to nepoštena poslovna praksa trgovca u odnosu prema potrošačima.


- Do ovoga trenutka tržišni inspektori su obavili 94 inspekcijska nadzora u kojima je utvrđeno 19 povreda odredbi Zakona o zaštiti potrošača, a koje su se najčešće odnosile na neisticanje dvije cijene, neisticanje uvjeta prodaje, neisticanje cijena te sporadično nepoštenu poslovnu praksu, istaknuli su iz Državnog inspektorata.


Naglašavaju pritom kako su to preliminarni rezultati i kako su inspekcijski postupci u tijeku.


Iz Državnog inspektorata podsjećaju da je takvu akciju tržišna inspekcija provela i prošle godine, kada je obavljeno 116 inspekcijskih nadzora te je utvrđeno 16 povreda odredbi Zakona o zaštiti potrošača.


- Sukladno Zakonu o zaštiti potrošača posebnim oblicima prodaje smatra se prodaja proizvoda po cijenama nižim od cijena u redovnoj prodaji. Prilikom provođenja posebnih oblika prodaje robe trgovac je dužan istaknuti sniženu cijenu i najnižu cijenu koju je primjenjivao za istu robu tijekom razdoblja od 30 dana prije provođenja posebnog oblika prodaje, a isto se primjenjuju i na oglašavanje robe, podsjećaju iz Državnog inspektorata.


Napominju kako potrošač, ako smatra da su neka njegova prava zakinuta, to može prijaviti Državnom inspektoratu ispunjavanjem elektroničkog obrasca, slanjem prijave poštom ili osobno u pisarnici Državnog inspektorata.

Kriza troškova života bacila sjenu na 'crni petak' u Europi


Europski trgovci nadaju se da će popusti na 'crni petak' potaknuti kupce na potrošnju i potisnuti u drugi plan krizu životnog standarda, ali i Svjetsko prvenstvo u nogometu.


Maloprodajne tvrtke diljem Europe strahuju da bi cijela božićna sezona mogla biti najgora unatrag najmanje deset godina, budući da su kupci smanjili potrošnju, a troškovi poslovanja neprekidno rastu, smanjujući im profitne marže.


Dvoznamenkasta inflacija smanjila je kupovnu moć potrošača, a njihovo je povjerenje na najnižoj razini otkada se prate podaci ili vrlo blizu nje jer je skok računa za energiju povećao troškove života.


No, kako bi koliko-toliko kontrolirali financije, potrošači su ove godine ranije krenuli s božićnom kupnjom i čini se da će mnogi ipak posegnuti u džep.


Neki pak možda imaju druge prioritete, budući da Wales, Engleska, Nizozemska i Poljska u petak igraju na Svjetskom nogometnom prvenstvu.


Britanci će na 'crni petak' (od 25. do 28. studenoga) potrošiti 8,7 milijardi funti (10,1 milijardu eura), otprilike koliko i prošle godine, pokazuje istraživanje GlobalDate za VoucherCodes. No, procjena 0,8-postotnog rasta prikriva veliki pad obujma prodaje kada se uračuna inflacija.


Potrošači će ove godine 'crni petak' više koristiti za spontanu kupnju i za božićne darove, nego za veće i dulje odgađane kupovine, prema konzultantskoj kući McKinsey.


Raspoloženi Francuzi


Njezino istraživanje pokazuje da je četvrtina potrošača u Ujedinjenom Kraljevstvu već obavila božićnu kupnju i da otprilike samo desetina njih planira većinu kupnje obaviti na sam 'crni petak'.


Europski portal za usporedbu cijena Idealo piše da je 65 posto Talijana koji kupuju putem interneta spremno kupiti proizvod tijekom 'festivala' potrošnje.


U Francuskoj 70 posto potrošača planira kupovati na 'crni petak' i 'cyber ponedjeljak, prema istraživanju PwC France.


Španjolci su manje zainteresirani i samo četvrtina njih planira iskoristiti povoljne ponude na 'crni petak' za božićni šoping, prema španjolskoj udruzi tvrtki za široku potrošnju.


Američka Nacionalna federacija maloprodajnih tvrtki (NRF) predviđa da će blagdanska prodaja ove godine rasti sporijim tempom, ali procjenjuje da 166,3 milijuna građana i dalje planira kupovati od Dana zahvalnosti do 'cyber ponedjeljka'.


Amazon očekuje najslabiji rast prihoda u usporedbi sa svim blagdanskim razdobljima unatrag nekoliko godina. Njegovi radnici u više zemalja, uključujući SAD, Njemačku i Francusku, pozvani su na 'crni petak' u štrajk kako bi se izborili za više plaće, napominje Reuters.

Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!