Svjetski dan turizma
Foto: Državni zavod za statistiku / HRT
Svjetski dan turizma obilježava se 27. rujna u cijelom svijetu, a ovo doba godine izabrano je simbolično kao vrijeme kada na sjevernoj polutci glavna turistička sezona završava, dok na južnoj počinje. S obzirom na to da taj dan ima dugu tradiciju obilježavanja, već više od 40 godina, teme koje su se dosad mijenjale uistinu su bile raznovrsne, a ovogodišnja je ''Turizam i zelena ulaganja''.
Svjetsko obilježavanje Dana turizma 27. rujna, kao i svake godine održava se u organizaciji Svjetske turističke organizacije (UNWTO), koja će u Rijadu u Saudijskoj Arabiji 27. i 28. rujna okupiti predstavnike više od sto država članica, državnih i turističkih lidera iz javnog i privatnog sektora.
Ministrica Brnjac predstavljat će Hrvatsku, koja će kao i druge članice UNWTO-a u svojim zemljama i regijama obilježiti Dan turizma nizom događaja i programa u organizaciji turističkih zajednica i destinacija, u suradnji s ugostiteljima, hotelijerima i drugima.
Poziv na ujedinjenje oko nove strategije za pojačana ulaganja u turizam.
Za glavnu temu ovogodišnjeg Svjetskog dana turizma UNWTO je odredio "Turizam i zelena ulaganja", naglašavajući važnost pojačavanja investicija za održivu budućnost turizma, i to ulaganjem u ljude (u obrazovanje i vještine), planet (u održivu infrastrukturu i ubrzavanjem zelene transformacije), te u prosperitet (u inovacije, tehnologiju i poduzetništvo).
Stoga će UNWTO u Rijadu predstaviti Globalni okvir ulaganja u turizam te na nizu panela na visokoj razini raspraviti o izazovima i mogućnostima ulaganja u turizam, a objavit će i pobjednice prvog natjecanja UNWTO-a za žene u tehnološkim razvojnim tvrtkama za Bliski istok.
- Turizam nikada nije bio važniji za naše ekonomije i društva. Njegov je potencijal golem i zato na Svjetski dan turizma slavimo sposobnost sektora da potakne rast i razvoj, uz istodobno isticanje vitalne potrebe za ulaganjima koja će osigurati da taj rast bude uključiv i održiv, rekao je glavni tajnik UNWTO-a Zurab Pololikashvili.
Poručuje da je vrijeme za nova inovativna rješenja, a ne samo tradicionalna ulaganja koja promiču i podupiru gospodarski rast i produktivnost, te da je zato Svjetski dan turizma i poziv na akciju međunarodnoj zajednici, vladama, multilateralnim financijskim institucijama, razvojnim partnerima i privatnim investitorima da se ujedine oko nove strategije ulaganja u turizam.
“U HTZ-u potičemo i sve turističke subjekte i pojedince na poduzimanje ciljanih i koordiniranih aktivnosti kako bi izgradili društvo, pa i turizam, koji svjesno brine o prirodi i okolišu jer samo tako možemo činiti dobro za budućnost.”
Kristjan Staničić, direktor HTZ-a
Brnjac: Hrvatska reformski pristupa održivom razvoju turizma s rekordnim sredstvima
- U Rijadu ću predstaviti našu reformu upravljanja turizmom oslonjenu na mjerljive podatke i najbolje prakse, čime možemo pridonijeti i globalnim naporima za održiviji turizam, istaknula je za Hinu ministrica Brnjac, ocijenivši da time "Hrvatska postaje predvodnik u pogledu održivog turizma.
Na ministarskom panelu 28. rujna o održivoj budućnosti turizma predstavit će strateške korake Vlade ka održivom turizmu, od nove Strategije razvoja održivog turizma, u kojoj je fokus očuvanje prostora i okoliša te kvalitetu života stanovnika, preko novog Zakona o turizmu (u donošenju), koji će osigurati optimalnu turističku valorizaciju i očuvanje resursa na razini destinacija te alate gradovima i županijama za upravljanje razvojem, pa do novog investicijskog ciklusa u turizmu.
- Rekordnim iznosom nepovratnih sredstava pokreće se i novi investicijski ciklus u skladu sa strateškim ciljevima, a nastavak zelene tranzicije i ulaganja u kvalitetu osigurat ćemo kroz sektorski program poticaja, poručila je.
Tijekom boravka u Rijadu ministrica će posjetiti Globalni centar za održivi turizam (Sustainable Tourism Global Center - STGC), koji je kao koaliciju više zemalja i više sudionika (međunarodne organizacije, akademska zajednica, multilateralne i financijske institucije i industrijska udruženja) Saudijska Arabija pokrenula 2021.
Cilj centra jest pomoći u ubrzavanju prelaska turističkog sektora na nultu stopu emisija, provoditi aktivnosti za zaštitu prirode i podršku zajednicama, podržavati putnike, vlade i privatni sektor kako bi turizam rastao i otvarao radna mjesta, te pridonio i postizanju klimatskih ciljeva određenih u Pariškom sporazumu.
Poruku i čestitke sektoru u povodu Svjetskog dana turizma uputio je i direktor Hrvatske turističke zajednice (HTZ)
Kristjan Staničić, naglasivši važnost novih ulaganja i aktivnosti koje odredišta poduzimaju kako bi se istodobno uspješno bavila turizmom te sačuvala resurse i prirodno bogatstvo.
- I naš novi Strateški marketinški i operativni plan hrvatskog turizma do 2027. sadržava promotivne i razvojne smjernice i aktivnosti turizma. U HTZ-u potičemo i sve turističke subjekte i pojedince na poduzimanje ciljanih i koordiniranih aktivnosti kako bi izgradili društvo, pa i turizam, koji svjesno brine o prirodi i okolišu jer samo tako možemo činiti dobro za budućnost. Djelujmo već danas kako bismo imali bolje sutra, poručio je Staničić.
“Turizam nikada nije bio važniji za naše ekonomije i društva. Njegov potencijal je golem i zato na Svjetski dan turizma slavimo sposobnost sektora da potakne rast i razvoj, uz istodobno isticanje vitalne potrebe za ulaganjima koja će osigurati da taj rast bude uključiv i održiv.”
Zurab Pololikashvili, glavni tajnik UNWTO-a
Ulaganja i inovativna rješenja budućnost su turizma
Svjetska turistička organizacija ističe da su ulaganja jedan od ključnih prioriteta za oporavak turizma nakon pandemije, važna i za budući rast i razvoj, što je potrebno postići inovativnim rješenjima, vodeći, naravno, pritom brigu i o očuvanju okoliša te održivosti.
U povodu obilježavanja Svjetskog dana turizma, u nastavku donosimo pregled turističkih pokazatelja, a ono što se iz podataka odmah može zaključiti jest da su dolasci i noćenja turista u proteklom desetljeću bili u kontinuiranom porastu, s iznimkom pandemijske 2020. Prema posljednjim raspoloživim godišnjim podacima, godina 2022., u kojoj je zabilježeno 90 milijuna noćenja, gotovo je dosegnula brojeve pretpandemijske 2019., no broj dolazaka i dalje je malo manji nego tada.
Broj smještajnih kapaciteta iz godine u godinu raste, a u Hrvatskoj je 2022. turistima na raspolaganju bilo 415 tisuća soba, apartmana i mjesta za kampiranje, što je u odnosu na 2013., godinu ulaska Hrvatske u Europsku uniju, za 34,3% više.
Zanimljivo, ako usporedimo godinu ulaska Hrvatske u Europsku uniju s podacima za 2022., vidimo da su u obje godine najvjerniji gosti bili Nijemci, koji su, od stranih turista, ostvarili najviše noćenja, a slijede ih Slovenci i Austrijanci.
Ako promatramo podatke o prosječnom broju noćenja po dolasku, poredak je malo drukčiji. U 2022. na prvom su mjestu bili Nijemci, s prosječno ostvarenih 7,2 noćenja po dolasku, a slijedili su ih Česi sa 6,6, te Slovaci sa 6,4 noćenja po dolasku. U 2013. su pak najveći prosječni broj noćenja ostvarili Rusi, 8,1 noćenja po dolasku, a slijede ih Danci sa 7,7 i Nijemci, tek na trećemu mjestu, sa 7,5 noćenja po dolasku.
Turisti u Hrvatsku najviše vole dolaziti u vlastitom aranžmanu, što pokazuju i podaci za 2022., kada je gotovo tri četvrtine turista, točnije njih 71,1%, došlo individualno, dok ih je organizirano stiglo 28,9%.
Kad je riječ o smještaju, turisti tradicionalno najviše borave u sobama, apartmanima, studio-apartmanima i kućama za odmor, u kojima je u 2022. ostvareno 49,1% noćenja, dok su na drugome mjestu kampovi s 23,2%, a na trećemu mjestu hoteli s 20,3% ukupnog broja ostvarenih noćenja.
Hrvatska, mala zemlja za veliki odmor, kako je svojedobno glasio turistički slogan, svojim turistima itekako ima što ponuditi, stoga nije čudno što brojevi iz godine u godinu rastu. Već je svima dobro poznato da na toj gospodarskoj grani počiva hrvatsko gospodarstvo, a ako želimo konkurentan i održiv turizam, u poslovanju će biti nužno poštovati preporuke Svjetske turističke organizacije te u budućnosti sve više primjenjivati inovativna rješenja usmjerena na očuvanje okoliša i brigu za čovjeka.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!