Naša poljoprivreda i prehrambena industrija nastoji sve više približiti potrošačima, ali istodobno proizvodnja je pod pritiskom klimatskih promjena i smanjenja upotrebe pesticida i herbicida. Kako pritom ostati konkurentan cijenom i ponudom - odgovor na to daje eksperimentalna ekonomija u poljoprivredi.
U Hrvatskoj jedan takav Centar za eksperimentalnu ekonomiju djeluje na Agronomskom fakultetu. Među ostalim provode istraživanjima za kakve su proizvode potrošači spremni platiti više.
Distributivni centar za voće i povrće nedaleko od Velike Gorice primjer je kako treba ići ukorak s modernizacijom.
Kada su poskupjeli energenti, ugradili su solarne ploče, a sada sa strukom surađuju kako bi se uskladili s europskim zahtjevom za smanjenje uporabe zaštitnih sredstava.
-Svake godine se dva do tri zaštitna sredstva ukinu, jako je teško već sada dobiti komercijalno voće i povrće da izgleda onako prekrasno, da nema ni krastice ni ništa, a s postojećim zaštitnim sredstvima, kazao je Hrvoje Bunjevac, Distributivni centar voća i povrća Velika Gorica.
U susjednoj Sloveniji suradnja sa znanstvenicima bila je ključna.
- Sa svojim institutom iz Maribora su počeli ići prema sortama, selekciji sorata koje su otporne na krastavost, pepelnicu i slično, objasnio je Hrvoje Bunjevac.
I ne samo u proizvodnji, u Centru za eksperimentalnu ekonomiju daju odgovor i kako plasirati proizvod potrošaču.
- Istraživanja koja smo proveli s potrošačima mrkve su pokazala da su potrošači spremni platiti više za mrkvu koja je pakirana u biorazgradivoj plastici, ili da su spremni platiti više za omega 3 jaja. Radili smo istraživanja s potrošačima piva. Oni su spremni platiti više za pivo koje dolazi iz lokalne proizvodnje, kazala je prof. dr. sc. Marija Cerjak.
Potrošači su sve zahtjevniji, na prvom mjestu nije samo cijena.
- Zahtjevi su sve složeniji, potrošači su educiraniji, više prate trendove, prehrambene navike se mijenjaju, usmjereni su na zdravlje, na well being, puno stvari gdje nemamo sve odgovore koji su ispred nas, pojasnio je Goran Nidogon, voditelj kvalitete u Dukatu.
Jer, uza sve zahtjeve, proizvod treba osvojiti potrošača. Eksperimentalna ekonomija u poljoprivredi pomaže u prepoznavanju njihovih zahtjeva.
Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram, TikTok i YouTube!