16:38 / 29.03.2022.

Autor: HTV/HRT/M.L.

Žgomba: Turizam može izdržati mnoge nedaće, ali treba zainteresirati goste

 Boris Žgomba, predsjednik Udruženja putničkih agencija HGK

Boris Žgomba, predsjednik Udruženja putničkih agencija HGK

Foto: HTV / HRT

Baš kada smo pomislili da je pandemija pri kraju i da se napokon možemo vratiti normalnom životu te se nadati rekordnoj turističkoj sezoni, inflacija i ruska invazija na Ukrajinu sve su poremetile. Rezervacije su usporene i trenutačno su oko 20 posto manje nego što su bile u ovo doba 2019. godine. O planovima za turističku sezonu govorio je Boris Žgomba, predsjednik Udruženja putničkih agencija Hrvatske gospodarske komore.

- Živimo u izazovnim vremenima. U ova četiri tjedna ukrajinskog rata bilježimo jači pad bookinga u prva dva tjedna, što je očekivano, dok se posljednja dva tjedna taj gubitak smanjuje. Predsezona će biti pravi pokazatelj koliko potencijalni gosti imaju "problem" sa situacijom u Ukrajini, no očekujem da će ona svejedno biti dobra, rekao je Boris Žgomba, predsjednik Udruženja putničkih agencija Hrvatske gospodarske komore.


"Gosti ne dolaze sami"


Prema pokazateljima, prošla je sezona bila iznad očekivanja. 


- To je rezultat rada svih onih koji rade u turizmu. Gosti ne dolaze sami, mi moramo učiniti velik dio promotivnih radnji da bismo zainteresirali i doveli goste u Hrvatsku. Imali smo izvrstan program Ministarstva turizma “Safe stay in Croatia”, koji je davao sigurnost gostima da brinemo o njihovu zdravlju. Imali smo i dobru okolnost da smo pretežno autodestinacija bliska tržištima iz kojih nam najviše gostiju dolazi. To je dokaz da i s COVID-om i svim problemima turizam može izdržati mnoge nedaće, ali treba raditi svaki dan na uvjeravanju tržišta i gostiju da je u Hrvatskoj mirno te da nudi odličnu priliku za razonodu, kaže Žgomba.


Svaki poremećaj utječe na turizam, napominje Žgomba, pa tako i trenutačno ratno stanje u Ukrajini.

 

- Utječe na dolazak ruskih i ukrajinskih gostiju te gostiju koji su bliže toj zoni. Utječe i na dolazak izvaneuropskih gostiju, njima je Europa destinacija i, tehnički govoreći, u Europi je u ovom momentu rat. To otežava bilo kakav dolazak takvih gostiju i mislim da ćemo s intervencijom u Ukrajini imati problema na određenim tržištima, no imamo dovoljno vremena i znanja da na neki način fokus gostiju prebacimo na tržišta koja mogu derivirati goste, objašnjava. 


Ne smatra da će Hrvatska izgubiti goste s dalekih tržišta. Do sada je, kaže, već ugovoreno dosta dolazaka s turističkim agencijama s takvih tržišta. 


- Sve ovisi o ovoj situaciji. Mislim da će ta tržišta sporije krenuti u predsezoni i onda se zalaufati u glavnoj sezoni i posezoni, kaže. 


Za goste s klasičnih europskih tržišta, dodaje, bilježi se oporavak i daljnji interes za dolazak u Hrvatsku. 


- Imamo sve normalniju situaciju što se tiče turističke godine, ali pod uvjetima da ne dođe do dodatne eskalacije sukoba, napominje.


O nedostatku radne snage u turizmu


Što se tiče nedostatka radne snage na početku turističke sezone, što se pokazalo kao veliki problem prošle sezone, Žgomba ističe da su ove godine svi spremni na vrijeme. 


- Dolazak radne snage izvan Europe možda je nova situacija za Hrvatsku, ali u uslužnoj djelatnosti već desetak godina ne radi domicilno stanovništvo, nego stranci. To će i kod nas biti slučaj i na to se moramo naviknuti. Sigurno će godinu-dvije biti velikih izazova da se ta radna snaga kvalitetno obuči i da preuzme kvalitetu po kojoj smo prijašnjih godina bili najjači, smatra. 


Dodaje kako kvalitetnih radnika najviše nedostaje u ugostiteljstvu i domaćinstvima, podjednako u cijeloj Hrvatskoj. 


- Svi se snalaze kako mogu da na nogama dočekaju i kvalitetno odrade turističku sezonu, ističe.


Najavljen je val poskupljenja, a to će se, kaže Žgomba, preliti i na turizam. 


- Poskupljenje već postoji i već je u tijeku. Do kuda će to doći, nitko ne zna, ali turizam će sigurno biti dio toga. Na koji način će se to preliti na goste, ovisit će o samoj ponudi onih koji nude usluge te o ponudi i potražnji. Morat ćemo se boriti sa zemljama euro-mediteranskog prostora, koje su i prije bile poznate po vrlo niskim cijenama aranžmana. Ti problemi bi mogli doći do izražaja u predsezoni i posezoni, napominje. 


Dodaje da COVID nije nestao te je i dalje prisutan taj problem.


 - Morat ćemo i dalje isticati kvalitetne mjere koje budu propisane te ćemo na bilo koji način morati voditi računa o zaštiti gostiju, ističe Žgomba.


Tijekom pandemije turističke su agencije među prvima bile "oštećene" otkazivanjem brojnim aranžmana. One se sada i najsporije oporavljaju.


- Razlog je jednostavan – organizirani dolasci gostiju se kao oblik turizma najsporije oporavljaju. Njemu sada treba vremena da se pripremi, da se formiraju grupe i stavi u komercijalnu upotrebu. Očekujem da će ove godine one turističke agencije koje su još aktivne s dobrom turističkom godinom uspjeti vratiti barem dio onoga što su izgubile, kaže. 


Fokus turističke sezone 2022. godine je, ističe, na dobroj promociji sigurnosti zemlje te na europskim tržištima. 


- Naglasak mora biti na dizanju kvalitete i dobroj turističkoj usluzi, to je temelj nečega što ćemo stvarati sljedećih godina, zaključuje.


Vijesti HRT-a pratite na svojim pametnim telefonima i tabletima putem aplikacija za iOS i Android. Pratite nas i na društvenim mrežama Facebook, Twitter, Instagram i YouTube!